Annons:
Etikettbeteende
Läst 3583 ggr
Cochon
6/24/17, 3:19 PM

Skälliga raser

Hej! Jag är sugen på en Västgötaspets eller annan lättlärd/träningsintresserad spets nästa gång jag och sambon skaffar hund. Det enda som jag har uppfattat som en direkt nackdel med denna typ av hundar är att de har väldigt lätt till skall. Ni som har erfarenhet av hundar som har lätt till skall. Hur stort problem tycker ni att det är? Jag kommer klickerträna ganska mycket med hunden, så tanken är att lägga stor vikt vid att få den att inte skälla i onödan. Är det slöseri på energi & tid att försöka få en skällig ras att lära sig att vara tyst, eller det går om man tar tag i "problemet" tidigt?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
[Tismon]
6/24/17, 3:28 PM
#1

Jag har en jrt och de är kända för att vara ganska skälliga. Ifs så uppfostrade jag honom aldrig då vi fick honom när han var 6 år, men han är en av de lugnaste och tystaste hundarna jag stött på. Självklart är vissa hundraser mer skälliga än andra, men jag tror också att det är individuellt och hur du uppfostrar dem, man kan  även träna bort sådant! :)

hemul
6/24/17, 8:54 PM
#2

Hur? Det där med "Tack, nu är det bra" om de larmar är allt jag vet. Vad gör man om man får en hund som skäller så fort den blir lite till sig i trasorna, när den leker t.ex.? Har haft tysta hundar förut, så min erfarenhet är begränsad.

Jag har inte odelat sympatiska grannar och oroar mig en del för det här…

[Tismon]
6/24/17, 10:55 PM
#3

#2 Finns väldigt många metoder och det beror väl på vad man anser vara ok. Vissa sprutar vatten på sina vovvar, andra anser att det är onödigt. Ofta är skall stressrelaterat så kan man få hunden van vid det som stressar den så skäller den mindre. En annan intressant metod jag hört är att man börjar i andra änden: lär hunden skälla på kommando. När du väl gjort det så säger du ber du den att skälla, belänar ej, men så fort hunden blir tyst säger du tyst och belönar den. Och så upprepar man det såpass så att hunden lär sig vad tyst betyder. Däremot, att skrika tyst, brukar oftast bara göra det värre.

hemul
6/25/17, 12:08 AM
#4

Ja, det där med att lära dem skälla på kommando först var ett vanligt råd förr. Kanske funkar det.

Men stress och stress, en del skäller ju för att det är i gasen bara, som jag sa, lekskäller och så. Har känt några sådna. Har inte märkt att det avtar för att de får leka mera.😕

Nåja, man ska inte måla fan på väggen. Oroar mig bara för att jag bor som jag gör.

parsley
6/25/17, 8:48 AM
#5

Bor man i lägenhet, så kan det bli problem med en skällig hund. Grannarna kan klaga och även om man börjar träna tidigt så finns det ingen garanti för att man får en tyst och inte skällande hund. Även om den tystnar på kommando så kan grannarna  ha hunnit reta upp sig. Bor man i en mindre hyresfastighet, utan alltför mycket spring i trappen eller i någon annan form av boende, så behöver skällande och vaktighet inte bli något större problem, under förutsättning att man tränar hunden på att vara tyst och inte skälla i tid och otid. 

En del spetsar kan vara väldigt förtjusta i sin egen röst, om man säger så. De skäller när de tränar, de skäller när man binder upp dem för att de t ex ska vänta när man gör i ordning en aktivitet, de skäller när de vaktar, de skäller när de blir glada, de skäller när de vill ha uppmärksamhet etc. Alla spetsar är inte sådana, utan vissa individer verkar ha lättare till skall än andra. Har man otur så kan man få en hund som är väldigt skällig. Andra individer skäller inte mer än vad hundar från andra raser gör. 

Kan du tänka dig en hund som låter? Hur stor toleransnivå har du? Finns det risk att grannarna blir störda? Besök gärna någon tävling eller träning i t ex rally eller agility eller utställning och se hur hundarna beter sig. Kan du tänka dig en hund som uppför sig på det sättet? Agilityhundar brukar i och för sig låta en del, oavsett ras. 

Jag tror inte på att korrigera hunden med vatten, så tro inte att du kan få en tyst hund genom att hälla vatten på den. Skälla på kommando tror jag inte heller hjälper i och med att det är raser som har lätt till skall, vaktar och larmar och gärna kommunicerar med rösten. 

Spetsar är jättetrevliga på många sätt, men det finns ju ett worst case scenario, om man säger så.

[Tismon]
6/25/17, 10:28 AM
#6

#4 Jaha du menar så. Ja, då kan man lära hunden att inomhus (i lägenheten) leker man inte utan chillar och när man ute så är det ok att leka (och skälla!)

Annons:
[Tismon]
6/25/17, 10:31 AM
#7

Sen kan man väl berömma varje gång hunden slutar skälla och på så sätt uppmuntra det beteendet :)

hemul
6/25/17, 1:29 PM
#8

Jo, men jag kanske vill lika inne också! Fast jag antar att om leken plötsligt upphör om hunden skäller kanske det funkar? Men säker är jag inte. Måste ju vara som att inte få skratta för oss ungefär. Förresten kan nog mina surgrannar ha åsikter om det skälls i trädgården också. F*n, jag måste nog flytta.😕

[Tismon]
6/25/17, 5:18 PM
#9

Ja det kan du ju alltid pröva, sen när de blir tyst berömmer du dm och börjar leka igen :P Asså vad bor du i för ställe? :/ Jag förstår om man är sur för att hunden skäller mitt i natten men dagtid?

Pytteliten
6/26/17, 5:53 PM
#10

Jag har haft många hundar av skälliga raser. Har alltid lyckats lära dem att inte skälla - inga problem! Tills jag skaffade hund nummer… 15 eller så. Skäller så in i he….., och går INTE att få tyst på. Så ja, det går ofta, men nej, det går inte alltid…

KatarinaSt
6/27/17, 8:39 AM
#11

Brukade låna en Västgötaspets förut och det var en fantastiskt trevlig hund, älskvärd på många sätt, men…!

Herregud vad den skällde! Högt, intensivt och länge. Har aldrig känt eller träffat en annan hund som skällt så mycket.

idso
7/2/17, 1:55 PM
#12

Tror inte heller att det funkar att lära humden att skälla på kommando. Min ena hund är extremt skällig av sig och vi kör istället kommando för just tyst. Funkar oftast men inte alltid. Dock krävs det ju en del tålamod och sen är hon även mycket skälligare när hon är dåligt aktiverad. Sen är hon tystast om hon antingen får vara helt med i det som händer eller helt satt på sidan. (fattar du hur jag menar ens? lol) Däremot vet jag inte hur hon skulle funka i lägenhet.

Wellcraft
7/3/17, 12:08 PM
#13

Har inte uppfattat västgötaspetsen som skällig annat när det är arbete eller något på gång.
I övrigt så går det alltid att dämpa en hund, även om man inte kan ta bort det helt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Hornslandet
7/3/17, 3:44 PM
#14

Många skriver att man kan dämpa eller träna sin hund att inte skälla. Samt att de gjort detta. Men ingen skriver hur de gjort detta. Vore intressant att höra!

hemul
7/3/17, 3:47 PM
#15

+1

Pytteliten
7/3/17, 8:54 PM
#16

Och jag hävdar fortfarande (se #10) att det inte alltid går… Just den här hunden blir osäker när man säger till henne och då kommer andra negativa beteenden fram, som t ex att hon kissar på sig (OCH fortsätter skälla). 

I det här fallet är det en ras som är framavlad just för att skälla (mittelspitz). Fanns det rastest i skällande skulle hon vara multichampion!

Och nej,  avledning fungerar inte tyvärr. Hon skäller inte alltid, bara i vaktsituationer, d v s när någon kommer. Men då skäller hon mycket och länge. Även om det är familjemedlemmar som kommer hem… Hon skäller däremot inte i skogen, inte när man tränar med henne, inte i bilen.

Hornslandet
7/4/17, 10:16 AM
#17

#16 vad är länge för dig?

Upp till toppen
Annons: