Annons:
Etiketthälsa
Läst 786 ggr
agnesfh
2017-06-23 16:12

Löper igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tik på 1,5 år löpte sitt första "riktiga" löp i slutet av mars. Nu verkar det som att det är dags för löp igen… jag tycker det känns som att det kommer väldigt tätt inpå, bör jag vara orolig? Ganska exakt 3 månaders mellanrum..

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Annons:
jenmjao
2017-06-23 16:33
#1

Är du säker på att det är löp och inte pyo eller liknande? 
Jag skulle kontakta veterinär för en undersökning, just med tikar och deras kissemuror är jag väldigt nojig. Åkte in och betala 1,400kr för att min tik hade lite "finnar" på kissemurris efter löp.🤐

Lojs
2017-06-23 17:10
#2

Det kan ta några löp innan det stabiliserar sig, så det är inte helt ovanligt att de har lite konstig intervall när de kommer igång. Det kan ju hända att hon blir en sån där tik som löper var fjärde månad (har haft en sån).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lona
2017-06-23 21:49
#3

Instämmer med #2, precis som med människor kan det ta lite tid innan löpcykeln rättar till sig. Det kan även vara lite allmäna "tonårshormoner" som hoppar omkring och ger diverse olika symtom och beteenden. Håll dock lite extra koll, det är inte vanligt att de får pyo när de är så unga men det förekommer.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ambrose
2017-06-23 23:38
#4

Min tik gjorde likadant mellan sitt första och andra löp. Sedan längdes tiden mellan löpen allt eftersom. Men jag åkte faktiskt till vet och kollade henne. De sa att det var EXTREMT osannolikt att hon hade pyo eller liknande eftersom hon var så ung, men testade henne ändå. 1000kr senare (vansinnigt dyrt för det lilla de gjorde) så fick hon en ok stämpel och ett "ja hon löper igen… grattis… "

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

agnesfh
2017-06-24 12:57
#5

Tack för alla svar! Jag avvaktar lite nu över helgen och ser hur hon är på måndag. Eventuellt bokar jag en tid om inte blivit "bättre". :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Upp till toppen
Annons: