Annons:
Etikettraser
Läst 1719 ggr
aussie.mix
2017-06-22 23:34

Mellanstor/stor ras?

Hej Jag har planer på att skaffa en till hund men har inte hittat en passande ras :/ Jag har varit inne på vit herdehund, någon som vet hur aktiva dom är (har förstått att de är rätt aktiva)? Hursomhelst har jag redan en tik på 3 år (schäfer, amstaff, cane corso och mastiff) som är rätt tuff när hon leker så ingen "klen" hund. Jag har några krav: 1: en mellanstor till stor hund 2: ingen alldeles för aktiv ras som klöser på väggarna när man har en lugn dag, men hunden får gärna kunna hänga med på aktiviteter 3: som sagt en hund som tål rätt mycket OBS: hunden får gärna vara långhårig, men inget krav. Och jag vill inte ha en pudel : )

Annons:
[Tismon]
2017-06-23 01:32
#1

En allaround retriever? Grand danois ska vara ganska lågmälda men ändå med på att vilja bli aktiverade om jag förstått det rätt 👌 American akita verkar också vara en bra allround hund, dock vill de gärna ha mycket hjärngympa! Vanliga akitas kanske annars är något? Har du stort utrymme där man kan sträcka sig på så är kanske vinthundar något? Afghanhundar har en lång fin päls, där finns även saluki. Rottweiler är rätt tuffa och kanske passar bra ihop med din hund? Jag tror du kanske hade gillat den långhåriga versionen av collie, der rätt fina och är inte lika krävande som andra vallhundar om jag inte missförstått det hela. Hmmmm finns så många raser xD Hade du varit öppen för mindre hundar hade jag rekommenderat jrt då de är så extremt tuffa, men inte 'för' krävande heller.

Vixxen
2017-06-23 02:33
#2

Tollare!

Herveaux
2017-06-23 07:18
#3

Schnauzer? Bouvier des flandres?

Om dom är för krävande så kanske en Bullmastiff?
Blev kanske för mycket soffpotatis då istället…

En Cane corso av linjer från "lagom" aktiva hundar?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

apportbocken
2017-06-23 09:56
#4

Nu är jag lite partisk, men en bearded collie? Den är ju långhårig iallafall… Min är inte särskilt tuff men beardisen i sig tål ganska mycket. Jag skulle inte säga att de kräver lika mycket aktivering som t.ex en brukshund men den vill gärna jobba med något meningsfullt så ofta det går samt springa lös regelbundet.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

lizton
2017-06-23 10:15
#5

Eurasier?  En hane kan bli 60 cm i mankhöjd, en tik 56 cm. Lättskött päls.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

aussie.mix
2017-06-23 10:49
#6

#1 Grand danois, akita (båda), vinthund och rottweiler går bort. Men hur är det med collien, behöver den valla? Vilken retriever ras skulle du rekommendera?

Annons:
aussie.mix
2017-06-23 10:51
#7

#2 är inte tollare väldigt aktiva? Har de mycket jakt i sig?

aussie.mix
2017-06-23 10:52
#8

#3 en cane corso har jag funderat lite på, men de andra raserna går bort

tiger tok
2017-06-23 10:57
#9

#7 min erfarenhet av tollare är att dem är retrievernas border collie, personligen tycker jag man skall jaga/var intresserad av apportering alt ha ett meningsfullt syfte för hunden om man skall skaffa en tollare! Otroligt härliga hundar om dem får vad dem behöver dock! Vad kommer du göra med din hund?

aussie.mix
2017-06-23 10:57
#10

#4 nja hmm får klura lite, gillade dom men hur är det med vallningen? Försöker dom "valla" alla i flocken om dom är utspridda? Det gör nämligen min tik :/ #5 har varit inne på den rasen med men tror inte det är nåt för mig

ifoundnemo
2017-06-23 14:16
#11

#7 jo, tollare är väldigt aktiva. En i släkten har en tik på 10 år som fortfarande behöver relativt mycket aktivering för att må bra. Hon klättrar snabbt på väggarna vid sjukdom. En fantastiskt trevlig tik om hon är nöjd, annars väldigt stirrig. Som yngre krävde hon massvis av aktivering för att bli nöjd.

[AnimeV4]
2017-06-23 19:22
#12

Dalmatiner? Vet särskilt en uppfödare som har skarpare individer. Annars tänkte jag curly coated retriever, men de kanske kräver för mycket och du verkar inte gilla krull?

[Tismon]
2017-06-23 19:48
#13

#6 Inte en sällskapsavlad collie. De ska vara ganska lågdmälda och inte speciellt krävande När det kommer till retrivers är tollare, cheasapeak och curly coated väldigt arbetsdrivna. Jag skulle gissa på att flatten också är det (??) Men kanske inte lika extremt? Har fått upfattningen att de är ganska flamsiga hundar men ska vara superhärliga och glada av sig! De går väldigt bra ihop med andra hundar :) När det kommer till golden och labbar är allround och utställnings varianterna att föredra, såvida du inte planerar att jaga :D

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-23 22:24
#14

#13 Om vi säger såhär då. Jag skulle gärna ha skaffat en sällskapsinriktad labrador, men de är superflamsiga och överallt och ingenstans så jag valde curly istället. Curlys är väldigt coola av sig. Visst är de glada och svansen går, men de är mycket lugnare av sig. Om curlyn varit väldigt krävande skulle jag inte skaffat en. Jag planerar att köra spår och pröva på aktiviteter såsom agility, drag och apportering men inte i stor grad. Säg kanske 2-3 gånger i veckan. 

Jag ska dessutom försöka utbilda min till servicehund.

aussie.mix
2017-06-23 22:48
#15

#9 jag hade tänkt göra lite allt möjligt, det som hunden gillar (dock inte jakt eller vallning). Jag håller på med agillity, lite lätt spår och drag med min nuvarande tik #12 dalmatiner ska jag lägga i minnet ; ). Curlyn fall inte i smaken så att säga, men ska absolut läsa på lite mer om den. #13 #14 hmm, jag skulle helst vilka ha en rätt reserverad hund, och vad jag har fått för uppfattning av labbe/golden är att de är lite tvärtom.

[Tismon]
2017-06-23 22:56
#16

#14 Hmmm intressant. Jag har inte stött på många curly så jag uttalade mig enbart efter vad som stod på mätet. Enligt skk, wiki, och en mängd andra sidor ska curlyn ha en hög energinivå och behöva jobba med fysiskt, psykiskt och med nosen för att må bra står det, samt: "Rasen kräver en hel del aktivitet. Man behöver nödvändigtvis inte jaga med hunden men den kräver mycket aktivitet både fysiskt och mentalt för att komma till sin rätt och inte bli en ”odåga”. Gärna lydnad-, jakt- eller bruksträning. Curly coated retrievern är tålig och reagerar inte alltid på smärta eller motstånd. Det krävs en fast och konsekvent ägare för att få fram det bästa hos hunden. Viktigt med ett starkt ledarskap." Men ja, de kanske inte är jättekrävande men mer krävande än show och allround labben. Kan tycka flamsigheter hos labbar är individuellt, då jag stött på fler lugna individer. Vad roligt! Tjänstehundar är så sällsynta i sverige, det behövs fler :)

[Tismon]
2017-06-23 23:10
#17

#15 Då kanske collien är något :)

aussie.mix
2017-06-23 23:19
#18

#17 ja ska verkligen läsa på mer om den. Har hört att många collies inte är stabila mentalt, stämmer det?

[Tismon]
2017-06-23 23:38
#19

#18 ja det stämmer, dock så bedrivs mentalitet tester då man jobbar för att motverka det inom aveln http://svenskacollieklubben.se/mentalitetpres/ Man kan antagligen hitta en bra uppfödare som har koll på sina hundars mentaliteter :)

aussie.mix
2017-06-24 00:31
#20

#19 okej, ja blir det en collie får jag vara noga. Kan annars sheltie vara ett alternativ? Har träffat mer stabila shelties och de verkar inte ha samma rädslor som collien :/ Är shelties tåliga?

Annons:
[Tismon]
2017-06-24 01:06
#21

#21 shelties ska vara rätt tuffa, ja. Men till skillnad från collien har de inte avlats som sällskap lika länge, och som jag upplever det är de väldigt all over the place. Finns väl individer med mer eller mindre vallinstinkter så det kan man ju också kika på :) Däremot så har de jag träffat på inte kunnat sitta still, alls. De har sprungit fram och tillbaka som kanonskott, men nu vet jag ifs inte hur pass mycket deras ägare tillgodosåg deras mentala och fysiska behov.

[Tismon]
2017-06-24 01:09
#22

Trots att storlekarna ska variera så är sheltien också mindre än collien så idk hur petig du är med storlekar :) Tydligen så kommer man aldrig veta hur stor hunden ifråga blir om man köper den som valp

Jojaton
2017-06-24 01:57
#23

Det finns lite rädslor hos shelties också (men inte i lika stor omfattning av vad jag förstått) och de klassas ju mer som en liten-mellanhund storleksmässigt. Idealet enligt rasstandarden är 36-37 cm, men det finns de som blir mindre och de som blir en bra bit högre (har hört om ett par stycken som blivit över 50cm, annars är 45 inte superovanligt) och det är som sagt svårt att säga hur stor den kommer bli utifrån 8v valpen.

Johanna - Instagram

Elsis matte
2017-06-24 09:41
#24

Nja, jag tror inte att en sheltie kommer att trivas med att leka med en stor och tuff hund. Rasen är signalkänslig och inte särskilt smärttålig. Dessutom kan en så liten hund som sheltien lätt skadas i lek med stor och ivrig hund. Nu går det visserligen att ha de flesta raser ihop - men jag fick intrycket av att du ville ha en stadig och tuff hund som kunde leka med din nuvarande, och i så fall finns det mycket lämpligare än sheltien.

tiger tok
2017-06-24 10:26
#25

Staffordshire bullterrier?

[AnimeV4]
2017-06-24 11:42
#26

#15 Vill du ha en reserverad hund säger jag curlyn. De skiter i andra om de inte får hälsa på allt och alla i tidig ålder😉

#16 Jo, fast liksom dalmatinerns rasstandard om att de ska ha SUPERMYCKET motion (1 h lösa enligt uppfödare) skulle jag inte säga att jag tycker att det stämmer. Min uppfödare skulle nog inte sålt till mig om jag inte dög och då har hon ändå fött upp långt innan jag föddes😃

Om de kräver mer än en showlabbe kan jag inte uttala mig om, men det låter troligt. Jaså? Jag har vad jag minns aldrig träffat en showlabbe som har varit chill, utan det har verkligen varit 1000 i varv vilket jag inte orkar med🤦‍♂️

Ja, servicehundar har börjat blomma upp känns det som! Det är jättekul!👍

[Tismon]
2017-06-24 13:09
#27

#26 Jaha lite skumt, för de flesta jag träffat har varit lugna! Vet däremot inte om de var showlabbar eller dual men jaktlabbar var de nog inte. Kan bero på uppfostran I guess? Även att man lär hunden att slappna av :) Men gud ja, det behövs verkligen fler! Minns att min vän med autism sökte om servicehund och hob blev avslagen då resurserna inte räckte :O

Annons:
hemul
2017-06-24 14:01
#28

Det är ju flera här som har utbildat själva. D.v.s. gått utbildning med sin egen hund och fått den certifierad. Vet inte om man kan få bidrag till kostnaden, men det har inte varit så jättedyrt (jämfört med att vad en färdigutbildad hund kostar). Att få en färdigutbildad är nog däremot svårt.

[Tismon]
2017-06-24 14:20
#29

#28 Jaså, hur fungerar det då? Kan tänka mig att det kanske är ganska svårt för en person med psykisk handikapp att själv utbilda sin hund :O (vill inte komma för off topic tho, haha)

Lona
2017-06-24 22:25
#30

#29, Kolla med Lizelda här på forumet, hon utbildar/har utbildat sin hund till servicehund :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

aussie.mix
2017-06-25 17:06
#31

#25 jo har funderat på en staffe det med. Hur är det med könsaggressiviten? Enligt vissa är det mer en regel än ett undantag medan andra tycker tvärtom :/

Kalli
2017-06-25 18:23
#32

#31: Är det väldigt viktigt att få en hund som funderar med allt och alla hundar så rekommenderar jag inte en Staff. Därmed inte sagt att jag vet de som funderar med hundar av samma kön, vissa helt smärtfritt, andra med lite övervakning. Men deras arv finns där, och de är kraftfulla hundar om de inte gillar någon.

aussie.mix
2017-06-26 13:33
#33

#32 ja okej. Dom jag mött på har varit helt underbara men för mig är det rätt viktigt att hunden funkar med dom flesta

hemul
2017-06-26 13:56
#34

#29 Tror det är olika, men Lizelda gick en distansutbildning. En del videofilmande ingick om jag minns rätt.

Det behöver ju inte vara personen själv som utbildar om det är så. Kan ju vara en förälder, ett syskon, en släkting, en vän… Även om det säkert är bäst om man kan göra det själv.

Du kan leta runt lite på hennes blogg. Hon skriver om utbildningen där. T.ex. här.
https://tassabredvid.wordpress.com/2015/09/13/hello-world/
Sen finns det flera trådar här också.

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-27 17:42
#35

Det #28 säger stämmer. Och jag tycker som #30 att du ska kolla med Lizelda. Hon är väldigt trevlig och kunnig. Hon får även utbilda hundar själv, så hon vet massor!🙂

Upp till toppen
Annons: