Annons:
Etikettvalpar
Läst 1445 ggr
Hornslandet
2017-06-22 10:19

Valp som vaknar med ett tjut/gnyl?!

Känns lite dumt att göra en till tråd, men detta skiljde sig ändå så det kändes inte som samma sak..

Inatt vaknade jag plötsligt av att min valp tjöt till, lite liknande som när man råkat trampa honom på tassen eller dylikt. Han verkade själv helt paff och stog och stirrade en liten stund, sen gick han bort till sin säng och la sig. Jag kollade och kände igenom honom, men kunde inte riktigt fatta vad som hänt. Tänkte att han måste råkat vrida till sig så det nöp eller, ja jag har ingen aning?!

Nu nyss hände samma sak, han låg och sov här bredvid mig på golvet och vaknar/ställer sig plötsligt upp med ett tjut. Kunde inte se att han gjort nå speciellt, tyckte han bara låg där still! Klämde och kände igenom honom i kropp, armar, tassar..ja överallt, men han reagerar inte på nått. Min första tanke var ju att han kanske hade ont nånstans eller att det fastnat nått vasst i pälsen han råkar lägga sig mot, men nej ingenting.. Dessutom kammade jag igenom honom grundligt igår, så det hade jag ju märkt. Han rör sig som vanligt och vi var imorse ut på en vända, gick runt lekte whatever, ingen reaktion på nått..

Vad sjutton?!

Annons:
Gronstedt
2017-06-22 10:27
#1

Dröm? Hundar kan föra en hel del oväsen i drömmen och också röra sig. Och de kan fara upp ur sömnen  med ett förvirrat "utrop", precis som vi människor.

Hornslandet
2017-06-22 10:34
#2

Ja, kanske det.. Känns lite hemskt bara när han vaknar och tjuter som om han gjort illa sig.. drömmer den lilla stackarn en mardröm eller vad!

-Aida-
2017-06-22 10:35
#3

Detta växer valpen nog ifrån snart, ibland kan man undra va de drömmer. Finns också hundar som springer i sömnen och min syrras hund ylar i sömnen, det låter verkligen sorgligt men alla hundar är olika.

Gronstedt
2017-06-22 10:40
#4

När jag var liten hade vi en jakthundskorsning som sprang milavis och gläfste i sömnen. Han var i full jakt, fast han aldrig hade jagat i vaket tillstånd.

peafie
2017-06-22 10:52
#5

Vad är det för typ av tjut? Jag tycker man hör ganska tydligt om det är "drömljud" eller något annat, typ faktisk smärta. Min treåring gjorde samma sak när hon var valp, började plötsligt skrika när hon sov, och då visade det sig att hon fastnat med morrhåren i en springa och dragit av dem, så det var riktig smärta/rädsla hon skrek av.

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
2017-06-22 11:10
#6

Alltså, han har ju lite grejer för sig i sömnen som ni också beskriver. Han kan gläfsa och rycka i armar och ben medans han sover, särskilt när han sover djupare.. 

Men detta är ju att han samtidigt vaknar som med ett ryck! Jag misstänkte också som #5 beskrev, att han liksom fastnat på nå vis medans han sov, och det ryckt i pälsen. Han ligger ju ofta inkilad mot vägg/lister etc när han sover. Men jag tycker det isf är konstigt att det hände mer eller mindre samma sak nu igen i vardagsrummet där han logiskt sett inte kan ha klämt sig på det viset..

Tjutet lät ganska likt det när han "gör illa sig" dvs fått nått ryck i håret eller trampad på tassen (erkänner, har råkat göra det nån gång..=D).

Annons:
Honestyisdead
2017-06-22 11:49
#7

Så gjorde hadee. Visade sig vara ont i leden precis när han ställde sig upp.

jenmjao
2017-06-22 12:48
#8

Reaktion på smärta om hunden har ont, vet du hur den ser ut? Det är inget pip eller ryckande, Det kan vara ett simpelt slick i luften/runt munnen.
Om du är orolig senare för smärta kontakta en fysio, EN BRA fysio (jag fick inte en bra).
Däremot tror jag det här beror på drömmar, Kanske inte är så, men så har båda mina hundar varit, skällt i drömmar, morrat, pipit/skrikit och vaknat och kastat sig upp och varit väldigt skeptiska emot allt. En gång pep och skrek min malle i sömnen och vaknade och gav mig världens mest misshandlade blick, Som om jag hade gjort något.. Undrar vad han drömmer om 🤪 Men han släppte det ganska direkt, förmodligen för vi inte var i samma miljö, eller för att jag frågade vad som hade hänt och gulligulla.

Hornslandet
2017-06-22 15:50
#9

#7 #8 Fattar vad ni menar, men om han hade ont i leden nånstans till denna grad borde jag märka det nån annan gång också eller oftare när han ställer sig upp eller far runt som han gör..tycker jag? Fattar att de inte alltid skriker eller tycker till om de har ont.. Men han har ingen reaktion alls när jag känner igenom honom. Och annars om nått gör ens lite ont så tjuter han alltid till, tex om det rycker till i pälsen ibland när jag ska få upp en svårare tova. Tjöt även varje gång när han behövde örondroppar ett tag. Känns ju mest som nån tokig dröm då han flyger upp och ser helt förvånad ut som han inte fattar vad som precis hände! Men ska hålla koll på honom förstås. Vi var precis ute o skogen och han rör sig fint över stock o sten precis som vanligt.

Upp till toppen
Annons: