Annons:
Etikettvalpar
Läst 672 ggr
Hornslandet
2017-06-21 21:34

Valp som börjat skälla på trapphuset om kvällarna.

Detta är en grej som uppstått egentligen främst nu den senaste 1-1½ månaden.. Min valp ligger och sover i vardagsrummet här hemma, dvs inte ens direkt mot ytterdörren, och kan vakna till av att nån för lite oljud i trapphuset/att nån öppnar/stänger en dörr så det låter tex och börjar "varningsskälla" lite som att nån är vid dörren, fast inte lika intensivt som när ringklockan går då.

När han var yngre upplevde jag inte att han gjorde detta. Märker heller inte just av att han gör det så mycket under dagtid, även om det händer. Främst är det som nu, ca mellan 19 och sängdags (22-ish). Ofta har han en tupplur den tiden så han brukar vila/sova och vara lite trött. Och jag antar att det är en tid när en del folk kommer hem här.. 

Ibland fattar jag inte ens, nyss gick han igång ungefär som han drömt att nån kom, jag kunde inte ens höra nått ljud! Han ligger ner i sovställning, PAFF så är huvudet uppe och voovoovovovovo vovv! och sen kan han falla ihop igen och sova vidare.

Nån som har nån ide om jag kan göra nått särskilt för att träna/motverka detta? Är ingen JÄTTEfara då han ändå släpper det hela relativt fort… men känns lite onödigt och jag får ibland lite hjärtat i halsgropen av det hela om jag själv sitter och soff-slöar … :) Och jag skulle helst se att han kunde slippa avbryta sin tupplur på det här viset…

Dessutom känns det inte toppen iom att jag håller på att utöka ensamhetsträningen (gått långsamt för oss men äntligen går det framåt!), och det kan ju vara drygt om han ska reagera så mycket på trapphus-ljud när han är ensam hemma å..

Edit: glömde säga, han är 8 månader gammal.

Annons:
lillablomman
2017-06-21 22:00
#1

Kan vara någon sorts "spökålder" som valpar brukar gå igenom i faser. Eftersom han släpper det så pass fort som du säger så tror inte jag heller att det är något problem även om det såklart är obehagligt att bli väckt. Om jag vore du skulle jag inte göra så mycket, möjligtvis säga "Tack, det räcker" eller "nu är det bra". 

Det du borde akta dig för är att säga ex. "det är ingen fara". Oftast har tonfallet vi använder när vi säger det motsatt effekt och kan i själva verket förvärra det hela. 

Skulle också kunna tipsa om att gå en vardagslydnads-kurs. Där kan du få hjälp av en utbildad instruktör som dessutom har möjlighet att lära känna just din individ och på så sätt hjälpa på ett bättre sätt. 

Lycka till! 🙂

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

hemul
2017-06-21 23:10
#2

Inte säkert han skäller när han är själv. Då finns ju ingen där att larma. Spela in ljud så vet du.

Hornslandet
2017-06-21 23:21
#3

Tack. Vi går kurs, fick samma tips ungefär, jag brukar köra med typ "jag vet redan, har redan hört dem, nu är det bra.". Har inte lämnat honom så väldans långa stunder än, men du kan nog ha rätt. Han går ju inte igång o skäller när jag kommer tillbaks in i trapphuset tex. Jag livefilmar när vi ensamhetstränar så vet precis vad han gör😆

lillablomman
2017-06-22 22:39
#4

Du verkar ha läget under kontroll tycker jag. fortsätt på samma spår så kommer det bli toppenbra tror jag 😃

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Upp till toppen
Annons: