Annons:
Etikettraser
Läst 3807 ggr
jsanden
2017-06-21 21:18

Schäfer eller Rottweiler

Funderar och funderar vad min nästa hund ska bli. Är inne på att köpa en sommaren 2018. Har haft en Schäferblandning förut och har hela tiden tänkt att det blir en renrasig Schäfer som nästa hund. Träffade två stycken otroligt trevliga Rottweiler för några dagar sen, så fick upp ögonen för den rasen också. Är det någon här som äger eller har ägt de båda raserna? Skulle gärna vilja veta för och nackdelar, vilken av raserna som är "lättare" att ha och göra med. Skulle gärna kunna ställa ut, men blir det en Schäfer så blir det en bruksschäfer och inget annat. Finns det bruks och utställnings Rottweiler eller funkar dem till både och? Tipsa gärna om kennlar också, är inte intresserad av tävling utan vill bara ha en aktiv "familjehund" som jag kan träna med på bruks och agilitybanan bland annat. Alltså inte en kennel som föder upp hundar som skulle passa i till exempel tjänst, utan mer en aktiv allround hund som passar en aktiv familj.

Annons:
Hiro
2017-06-21 21:50
#1

Jag för lite över ett år sedan med samma tankar som dig. Jag ville ha en hund som man kunde göra lite allt med och jag ville ha något stabilt. Jag hade ögonen för schäfer och var närmast helt övertygad att det skulle bli en schäfer men då fick jag snabbt upp ögonen för rottis, läste på, besökte uppfödare. Några veckor sedan föddes det valpar, jag hade första tjing på en hane och 8v senare hämtade jag min rottispojk.

Rottisar är mer eller mindre uppdelade i uts och bruks, det finns de extremt stora, tunga rottisarna med korta nosar och närmast nosveck och sedan finns det rottisar som ser ut som grova dobermän men det finns många, många rottisar som är mitt i mellan och som fungerar både till brukset och även kan ställas med framgång. Jag har genom mina skolår träffat och tränat mååånga schäfrar från försvarsmakten och har endast tränat min egna rottis och hört en del.
Jag skulle säga att en schäfer är snabbare, mer lättlärd på det sätt att den på ett enklare sett jobbar för dig utan att "kräva" något enormt av dig som förare men har svårare att tagga ned och bara ta det lugnt samt att de ljudar en hel del.
Rottisen å andra sidan är söligare, "buffligare" i sitt sätt att den är ganska fysisk, betydligt enklare att ta det lugnt, överlag väldigt tyst i sitt sätt och för att få en rottis att göra det du vill så måste du ha "låst upp den". Du måste ha övertygat rottisen att du är någon man ska sammarbeta med och du är någon som rottisen vill jobba med :)

jsanden
2017-06-21 22:49
#2

#1 Tack för all information. Får man fråga vilken kennel du köpt din Rottis ifrån? :)

Hiro
2017-06-21 23:23
#3

Skriver i meddelande till dig  :)

Majken!
2017-06-21 23:36
#4

Jag har haft både rottweiler och schäfer, skillnaderna mellan dessa raser är extrem. Försök att definiera så tydligt du bara kan vilka egenskaper hunden ska ha, samt vilka egenskaper du absolut inte vill ha. Hur ska den svara på retning? Hur avslappnad ska era promenader vara? Hur mycket vill du kunna kräva av din hund i arbete? Kan du definiera så mycket som möjligt så kommer det bli tydligare för dig vilken av dessa raser du vill ha. Sedan finns det alltid individer inom raser som skiljer sig mycket från resten, men generellt går det iallafall att ge tips och råd. Jag bytte från rottweiler till schäfer och kommer aldrig att byta tillbaka pga mina krav på mina hundar.

jsanden
2017-06-22 02:31
#5

#4 Jag vill ha en hund som är lätt att ha och göra med när den fått den aktivering den behöver men även vara lätt att ha och göra med under arbete. Bra på och av knapp. Ska vara följsam på promenad och inte bry sig om folk man möter, alltså inte springa fram och hälsa på alla. Trevlig mot andra hundar (blir ju självklart vad man gör den till). Vill ha en hund som ska kunna fokusera på mig och skita i allt annat, både i träning och i vardag. Nu har jag inte tänkt tävla något utan vill bara träna mer för att jag tycker det är kul, så är inte hela världen om hunden inte är super fokuserad varjenda sekund. Hunden ska inte bli ett monster att ha och göra med ifall man en dag bara kan ta kortare promenader av någon anledning. Vill ha en hund som kan koppla av inne, inte stressa upp sig. Hoppas det blev lite mer klartecken

Majken!
2017-06-22 10:30
#6

#5 Det mesta av det du skriver hänger ihop med fostran. Eftersom det handlar om en schäfer av brukstyp så tycker jag du ska se till att träffa många sådana schäfrar. De går absolut att fostra men deras reaktioner gör att det kräver mer av dig. Rottweilern kräver istället väldigt mycket för att få en rejäl på-knapp (generellt, det finns hetare rottisar men många är tröga i arbete, särskilt där det kommer till samarbete). Schäfern svarar snabbt på retning men är mer förig.

Annons:
jsanden
2017-06-22 10:58
#7

#6 Har läst om många som sagt att Rottweilern är mer hård i skallen, att den kräver mer av sin förare och att Schäfern är mer förlåtande. Men när jag träffat folk med Rottweiler säger de helt tvärtom, att Rottweilern inte alls är så hård som många vill påstå. Träffade en som haft alltid haft Schäfer men som sen köpte en Rottweiler och skulle aldrig mer byta tillbaka. Är ju förstås en smaksak. Hunden jag hade förut var otroligt fin att ha och göra med när han ville, men de dagar han inte alls ville samarbeta var inte roliga. Han skulle jämt visa sig tuff men var egentligen otroligt känslig vilket jag hade rätt svårt att hantera. Är väl egentligen lite rädd att jag ska få en hund som han igen oavsett vilken ras jag skaffar. Vi klickade verkligen inte när det kom till arbete.

jenmjao
2017-06-22 12:37
#8

#5 Din förklaring på hunden du vill ha låter lite som att schäfer och (förmodligen också) rottis är ett "tack och adjö". Har du tänkt att köpa en valp? Hur bra du än fostrar hunden så kommer den gärna testa gränserna, har för mig att rottis är lite som schäfer också, landar vid 3-4års åldern.
Hundar som ger mycket kräver också mycket. Så vad har du för erfarenhet att erbjuda hunden? Vad har du för grund att stå på? Båda dessa hundar är hundar som vänder snabbt emot både främlingar och djur/hundar, Dom är vaksamma, aktiva och som kan vara natt och dag ifrån olika dagar (snackar unghundsmonster här). Tänk igenom ditt val noga.
Rottis är lite "långsammare" i reaktionen men dom är jävligt envisa vad jag förstått det som. Schäfrar är väl mer "förarveka" och mer snabba i att reagera. Av de hundar jag träffat så har det varit schäfrar som reagerat på ALLT, Alltså lekande barn, flygande bollar, skateboards, allt "lite annorlunda". Medans rottisar varit mer chill med dessa saker.
Däremot har rottisarna varit mer skeptiska till nya människor, men när den väl accepterat älskat människorna, Schäfrarna har inte brytt sig ett skit om främmande, hur länge dom än varit med dom. Men detta är de jag träffat.
Du skriver också: "Tipsa gärna om kennlar också, är inte intresserad av tävling utan vill bara ha en aktiv "familjehund" som jag kan träna med på bruks och agilitybanan bland annat."
Där skulle jag sudda ut bruksschäfern direkt.
Det med tanke på att du vill ha en aktivfamiljehund och inte ett arbetande"monster".
Är du redo på att ha en hund som är mycket arbete, typ konstant men som blir en jäkla bra hund tillslut, Men som gärna "tar till" problembeteenden så är både schäfer och rottis utmärkta hundar, Sålänge du har kött på benen och vilja nog så är det bara tuta och köra.

jsanden
2017-06-22 15:23
#9

#8 Är en valp jag tänkt köpa och är medveten att det landar i ganska sen ålder. Har lärt mig otroligt mycket från Schäferblandningen jag hade, han landade också i 4 års ålder och vi fick tillslut pusta ut lite och kunde ha roligt tillsammans, fick tyvärr ta bort han då han var 6 år pga hans allergi som vi aldrig fick bukt med. Vill ha något där mitt emellan bruks och utställningstypen, inget monster men ingen hund som bara avlas efter "skönhet" som sen inte håller i arbete. Kommer tänka igenom otroligt noga vilken ras jag skaffar, skulle lika gärna kunna bli någon annan ras än Schäfer och Rottweiler. Är så klart både positiva och negativa saker för mig med både Schäfer och Rottweiler, får helt enkelt överväga en massa och åka till bruks och träffa olika individer.

jenmjao
2017-06-22 21:18
#10

#9 Samma situation här. Jag har lärt mig något otroligt mycket av min schäfer blandras (hennes mamma var schäfer/labbe och pappa schäfer). Hon har varit en problemhund, dom fyra första åren var rena rama helvetet. Hon är 6år nu, När hon var 5år så fick jag en malinois. Han är inte en krävande malle, Väldigt mild variant. MEN han är SÅ olika henne som det bara går. Vid träning, inlärning, hundmöten, Ny hund = nya problem.
Det är bra att ha lärt sig via en hund, och tro mig efter 6år med arbetande på "problem"hunden så kändes det som att jag ta mig fan var expert på hundbeteende (naiv som jag var).
Men ny hund betyder nytt kapitel, nya metoder, ja allt. Det är galet hur svårt det är för mig att nu läsa av min hane.. Har tagit tills nyligen att förstå väldigt simpla saker för han "pratar" inte alls likadant som tiken, Och jag har svårt att uppfatta vissa saker fortfarande samt veta hur jag ska hantera dom.. krångligt menmen.

Jag skulle nog se rottis som den lite mer lugna hunden om det inte är en bruksrottis. Accepterar det mesta och hänger på, Schäfer är helt okej, men bruksavlad schäfer, Av vad jag hört är… ja.. Lite galna (nästan malle aktiga som jag uppfattat det).

Hoppas du hittar rätt hund!

jsanden
2017-06-22 21:57
#11

#10 Ja det kan vara ett riktigt helvete i början med dessa hundar, men så värt det i slutändan! :) Det lutar nog faktiskt åt Rottweiler hållet just nu, ska söka upp en massa information, åka till bruks och hoppas på att träffa folk med Rottweiler, börja söka efter en uppfödare med en hund som passar mig krävande mässigt. Vill även kunna ställa ut så långt det går och på den fronten är ju en Rottweiler att föredra framför Schäfern då jag verkligen inte gillar utställningsschäfrarna. Nu är det bara vänta tills nästa sommar så jag kan skaffa hund igen, känns som att man klättrar på väggarna här hemma utan hund.

Upp till toppen
Annons: