Annons:
Etikettbeteende
Läst 1121 ggr
Jagalskarhundar
6/21/17, 1:59 PM

Problemhund

Hej! Vet inte vad jag ska säga mer än att jag tycker det är mer ansträngande att ha hund än roligt. Vi har en tik som det har blivit värre och värre med. Hon är en blandras och vi vet inte vilka raser. I början var det hundmöten som var största problemet. Det har blivit bättre men ibland flippar hon fortfarande ur och gör utfall. Hon kan inte vara med barn i någon ålder eftersom vi inte litar på henne för hon har gjort utfall och nafsat till flertal gånger. Det blir väldigt ansträngande och jobbigt eftersom vi har många barn i släkten. Nu har detta även växt fram mot främlingar. Hon brukar vara jätte glad och vilja hälsa på allt och alla. Så det kom fram en pojke och en pappa och frågade om de kunde hälsa. Hon viftade på svansen så jag jag tillät dem. De satt på knä och det gick hur bra som helst. Sen skulle de gå och resa sig upp och då fick hon fnatt. Hoppade upp och skällde rejält och högg efter dem. Jag blev helt skärrad för något sådant har aldrig hänt förut. Visste inte vad jag skulle ta vägen och skämdes ögonen ur mig. Nu kommer jag aldrig låta någon hälsa på henne igen. Detta blir ju en begränsning om vi har gäster t.ex. Och att jag alltid ska vara obekväm på promenader. Dessutom kan vi inte ha henne lös eftersom hon sticker. Och ser hon en hare eller något vilt så får hon fnatt och blir helt okontaktbar. Det går verkligen inte att avleda. Dessutom drar hon mycket i kopplet på promenader i vanliga fall också vilket jag försöker träna bort. Jag känner mig desperat och det börjar bli väldigt jobbig situation. Det är en familjehund så inte bara jag som är i den här situationen. Jag har försökt säga att vi kanske borde gå till veterinären och kolla så hon mår bra eftersom problemen eskalerar. Om allt ser bra ut på henne vet jag inte vad jag ska göra. Jag har drömt och längtat efter hund hela mitt liv. Nu känns allt förstört. Ser ingen njutning med det alls. Bara problem. Tack på förhand!

Annons:
[LadyK]
6/21/17, 2:20 PM
#1

Aktiveras hon tillräckligt? Hur gammal är hon?  

Det är min första tanke, blandraser okända kan innehålla mycket jakt, vakt och gud vet vad. Men med tanke på det du skriver om harar kanske jakt är ett genomslående drag. Även en del vakt då eftersom hon har svårt med främlingar. Kan också vara spökålder om hon nu inte är så gammal.

Försök aktivera mycket med olika tankenötter till henne så hon tröttar ut huvudet och inte bara kroppen. Spårträning, leta mat, aktiveringsleksaker av olika slag.

Anmäl er till en lydnadskurs där får ni massor av tips och råd.

Förstår att det kan kännas jobbigt, valde att omplacera en hund för snart 5 år sedan. Blandras med massa jakt och vi bor i lägenhet i stan. Det gick inte alls han käkade upp hela lägenheten om man lämnade honom ensam.

Joyous
6/21/17, 2:31 PM
#2

Hur har ni jobbat med problemen? Hur aktiveras hon? Vad gör ni för roliga grejer tillsammans? Har hon haft andra hem? Ålder på hunden? Har ni någon tanke om vad det kan vara för raser i henne?

Jagalskarhundar
6/21/17, 2:32 PM
#3

Hon är 2 år. Vi försöker aktivera så mycket som möjligt. Lättare sök övningar och lydnad och så brukar vi cykla med henne. Ibland får hon leka med andra hundar. Hon verkar vara väldigt osäker. Hon hatar även att ha sele på sig. Kan det bero på att hon har ont? Och att även det kan vara orsaken till osäkerheten och utfallen? Ingen aning om raser men hon väger ca 15kg.

[LadyK]
6/21/17, 3:03 PM
#4

Misstänker du att hon kan ha ont så kolla upp henne hos veterinär, smärta kan orsaka mycket hos hundar och att de blir "ilskna" kan vara för att de inte vill visa sig skadade och svaga.

2 år kan innebära en del spökålder då de blir onödigt rädda för allt och alla samtidigt är hon så pass liten att det borde vara över, små hundar mognar fortare än större.

Börja med ett veterinärbesök för att utesluta smärta, sen hade jag satsat på en unghundskurs.

tiger tok
6/21/17, 5:37 PM
#5

#4 väga lite kan även större hundar göra!

[LadyK]
6/22/17, 8:32 AM
#6

#5 men 15 kilo är 15 kilo oavsett hur hög, bred och lång hunden är. Mognaden hos en hund ligger till viss del i just deras vikt så kanske skulle skrivit lättare och tyngre för att alla ska förstå.

Annons:
tiger tok
6/22/17, 11:18 AM
#7

Förlåt TS för OT! Men 15 kg kan ju vara helt olika storlekar och sorters hundar, som min ras (västgötaspets) kan väga 15 kg likväl som att min kompis aussie väger 15 kg. Och det är ändå väldigt olika hundar. Så håller inte med dig i det argumentet. Men alla tycker vi olika, som tur är.

Jagalskarhundar
6/22/17, 12:04 PM
#8

Ingen fara. Tack för alla svar. Vi kommer kolla upp henne hos en veterinär så snart som möjligt och kommer uppmana släkt, vänner och främlingar att strunta i henne och bara gå förbi henne. Inte klappa för mycket utan bara om vi anser att hon ser lugn och stabil ut. Egentligen anser jag att främlingar inte behöver hålla på och klappa min hund så det får bli på det viset i fortsättningen.

Med släktingar och vänner, ska vi uppmana dem om hennes osäkerhet och att de ska ignorera henne? Är det bättre eller hur ska man jobba med problemet? Tänkte främst med barnen. 

Någon som har tips på hur jag ska jobba med hennes enorma jaktinstinkt?

[LadyK]
6/22/17, 2:28 PM
#9

Låt dem ignorera henne fullt ut, om hon söker kontakt är det bra och man kan uppmuntra den försiktigt så hon känner att hon har sin space och att det är på hennes villkor kontakten tas. Osäkerhet kan jobbas bort men det tar ibland tid. 

Att jobba med jakten kan vara desto svårare, vill du uppmuntra den eller jobba henne trött med annat. 

Att jobba med hjärnan tröttar ofta ut så att jakten inte blir lika intressant men då krävs det att hon behöver tänka, lösa problem. Att gömma mat uppe i träd, uppe på stenar stockar osv, på ett säkert område, så att hon måste använda nosen för att hitta var det är och hjärnan för att komma åt det. Gjorde ofta så med en av mina busar hemma men gömde då mat/godis i ett rum. 

Att jobba med typ agilityträning tröttar ut både kropp och knopp, lydnadsträning, flyball. Finns massor att aktivera sin hund med och jag tror att det är det viktigaste för just Er samarbeta, träna och ha kul ihop.

Mycket bra att ta henne till veterinären och utesluta eventuella smärtor.

OT
Diskussionen har funnits här på forumet tidigare och då hänvisades till Charlotte Swanstein som jag personligen alltid gillat. Hon delar upp i små raser, mellanstora raser, stora raser och jättestora raser. Lättast att dela in efter vikt men, jag för min del ser inte en vinthund som jättestor i rastyp men den kan vara lika hög som en grand danois.

Upp till toppen
Annons: