Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1757 ggr
Calcifer
2017-06-20 20:02

"Jag är vegan/vegetarian, det är min hund med!"

Har en liten fråga till er hundfolk. Jag har ibland stött på människor online för det mesta, som liksom sagt i princip vad titeln visar. Att de är strikta veganer/ vegetarianer och alltså MÅSTE deras hundar vara det också. Tycker ni det är okej att man gör så?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Snuffles
2017-06-20 20:04
#1

Om hunden mår bra så är det okej tycker jag, de kan äta växtbaserat. Jag är vegan, men min hund äter kött eftersom att han är kräsen och har känslig mage.

Calcifer
2017-06-20 20:10
#2

Okej, jag ska göra ett litet tillägg:

I min ursprungsfråga syftade jag enbart på de som vägrar ge sin hund kött eller liknande pga sina etiska åsikter!

Alltså det där med sjukdom eller allergisk mot kött eller sånt är alltså inte vad det handlar om utan enbart "jag vägrar äta mördade stackars djur, så det ska inte min hund göra heller!"


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Emouse
2017-06-20 20:10
#3

Att ägaren väljer att vara vegan är deras val och vi behöver inte kött eller mejeri i våran föda. Hundar är köttätare och ska inte tas ifrån deras mest naturliga föda för att ägaren inte vill äta det. Tycker att det är egoistiskt.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Calcifer
2017-06-20 20:10
#4

Men det var jag som var otydlig i ursprungsfrågan!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magrat
2017-06-20 20:11
#5

Nej, en hund ska ha ha artanpassad föda.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Calcifer
2017-06-20 20:14
#6

Det är min åsikt också. Jag är medveten om att det faktiskt finns fall där hundar kan vara allergiska eller överkänsliga mot den formen av foder. Men av ren etik tycker jag det är själviskt. Jag ger all eloge till de som väljer att vara vegetarian/vegan själv. Men djur ska man inte tvinga på det om det inte är deras naturliga föda (dvs, jag förstår ju att man inte ger sin häst typ bacon).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Lilahnee
2017-06-20 20:16
#7

Nej, för även om hunden med mycket kunskap kan behålla hälsan på vegan/vegetarisk kost så tycker jag att man ska skaffa kanin, häst eller dylikt och inte en kött/allätare om man vill ha ett djur och absolut inte vill ge den kött.

landsbygdsbo
2017-06-20 20:18
#8

Det är väl enkelt att verifiera det påståendet med att erbjuda hunden en bit korv eller en morot och se vad den väljer 😃

Haztparken
2017-06-20 20:20
#9

Att en hund ska vara vegan och äta vegansk kostar ser jag samma som att en människa ska leva på en McDonalds kost. Det går, jag överlever och kan säkert fungera på det och leva tills jag är 100. Men det betyder inte att det är det bästa för mig för vem vill bara ha en kost den kan överleva på när det kan få en art anpassad kost som den faktiskt mår bra av då det är det ultimata för dom. Nej tvinga inte på dina estetiska val på ditt djur som inte har ett val i frågan. Då är det bättre att man väljer ett djur som från början äter veganskt.

apportbocken
2017-06-20 20:24
#10

Nja, inte riktigt. I och för sig är ju många veganer/vegetarianer för djurens skull, så de låter sin hund vara det av samma skäl typ? Men jag tycker att man ska se till SITT djurs behov och om hunden mår bäst av att få äta kött så ska den få äta det, oavsett vad ägaren tycker om kött. Jag är pescetarian (äter fisk etc men inte annat kött) och bryr mig inte när jag ger kött, oavsett om det handlar om belöning eller mat, till Chester, för mig är kött något jag kan välja bort, men han kan liksom inte välja bort det så därför känns det schysstare att ge honom kött. För mig känns det "tillräckligt" bra att åtminstone jag inte äter kött, så då känner jag att det inte gör något om Chester får kött. Lite flummigt inlägg, hehe.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Changrila
2017-06-20 21:49
#11

Nej.

Som tur är så verkar sådant vara väldigt ovanligt. Utöver mig själv så känner jag ett flertal vegetarianer och veganer, samtliga barfar eller ger färskfoder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

landsbygdsbo
2017-06-20 21:55
#12

Men en hund kan väl knappast sägas vara vegetarian, oberoende vilken kost den tvingas leva på. För att vara vegetarian innebär ju ett fritt val, vilket knappast jycken har…

Itchy
2017-06-20 23:44
#13

jag känner tyvärr ett sån människa som totalvägrar att mata hennes hundar med animaliska produkter, och påstår att det är så mycket bättre för dom 🤮

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
panini
2017-06-21 00:46
#14

Jag själv är l/o vegetarian och jag skulle aldrig få för mig att sluta ge mina hundar kött. Är strikt emot det.

Gronstedt
2017-06-21 09:07
#15

#8: Säg inte de, många hundar älskar morot 😉. Därmed inte sagt att det är det enda de ska äta.

landsbygdsbo
2017-06-21 09:12
#16

#15 jag älskar grönsaker, men är ingen vegetarian för det. Lägg fram en morot och en skinkbit så ser du vad jycken väljer först….

Gronstedt
2017-06-21 09:14
#17

#16: Som sagt, inte få väljer moroten. Du kanske skulle välja dina påstående lite mer omsorgsfullt?

landsbygdsbo
2017-06-21 09:19
#18

#17 är det säkert du talar om hundar och inte kaniner 😉

Maleficum
2017-06-21 10:53
#19

#16 Tja, Fjant åt ju hellre gurka än skinka och många gånger ville han hellre ha morot än sin egna mat så han kanske ville bli vegan? :P (han älskade även päron och äpplen och paprika).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hornslandet
2017-06-21 12:27
#20

Nej.

Undrar dock lite, hur tänker man som vegetarian/vegan när man köper hund och utfordrar denna med kött? Dvs om man nu är vegetarian tex pga att man inte vill stödja djurhållningen eller rent etiskt är emot dödandet av djur för föda. Varför köper man då en hund och därmed kött till den istället? Då "bidrar" man ju till dödandet av djur på exakt samma sätt, bara det att man inte äter dem själv.

Annons:
[kinjelooo]
2017-06-21 16:09
#21

#20 man väljer att ha en hund för att man mår bra av hundsällskap helt enkelt. Och ja, man bidrar självklart till djurindustrin osv men i betydligt mindre utsträckning. Hundfoder görs oftast av det som människor inte vill äta. Medan jag väljer bort köttet från min kost, så bidrar min hund fortfarande till att andras rester inte slösas bort. Så tänker jag.

Calcifer
2017-06-21 16:50
#22

#17 Min föredetta katt skulle i 10 fall av 10 ha valt kokt morot före skinka, leverpastej, fisk, eller whatever else. Den fick man hålla koll på så han inte åt upp grönsakerna för en när man satt och åt. 😃

Naturligtvis var det ju såklart inte hans faktiska diet då de också ska ha kött, men för honom var valet enkelt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

landsbygdsbo
2017-06-21 17:21
#23

Vegan kan man väl knappast vara om man håller husdjur för sitt eget nöjes skull. Då utnyttjar man ju djuret, oavsett om det är en djurhems-katt eller en dyrt inköpt rashund.

Calcifer
2017-06-21 18:57
#24

#23 Känner många veganer som har husdjur. Men då handlar det för det mesta om katter eller hundar som är hemlösa eller farit illa ut. Man må vara vegan, och är emot att äga ett husdjur generellt. Men man lär inte heller resonera så att "ja men den där katten är hemlös och far illa, vi avlivar den istället för att ge den ett bra hem nu när den befinner sig i den situation den gör."


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hornslandet
2017-06-21 20:38
#25

#23 Det finns inget som säger att en vegan skulle vara motsatt att ha husdjur.

landsbygdsbo
2017-06-21 21:12
#26

#25 att ha husdjur är väl att för egen vinnings skull exploatera djuret? ergo?

peafie
2017-06-22 11:08
#27

#20 Jag kan ju bara svara för mig själv men för mig handlar det om att göra medvetna val hela tiden. Jag väljer bort kött av massvis av orsaker (i prioriteringsordning: klimat, hälsa, ekonomi och djurrätt), men ger mina hundar ett köttrikt foder eftersom det är jag som är vegetarian och inte mina hundar. Att tänka på det som att allt jag medvetet väljer bort är "i onödan" för att min hund äter kött är ju lite konstigt, för min lilla familjs köttkonsumtion är ju fortfarande minimal i jämförelse med vad den hade varit om vi dessutom hade ätit kött. Alla gagnas av att minska på köttkonsumtionen och även om det bara är att välja bort kött någon gång ibland eller övergå till helt vegansk levnadsstil så bidrar man ändå till att göra skillnad.

Så tänker jag! Sedan är jag kanske inte representativ heller då vi sysslar med jakt och annat som kan anses vara oetiskt i vissa kretsar, men det är väl också ganska talande för diskussionen: vegetarianer är inte en helt homogen grupp och det är således svårt att föra något resonemang om "hur man som vegetarian/vegan tänker". 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
[Tismon]
2017-06-22 12:18
#28

Nej hundar ska äta kött då deras hela anatomi talar för det. Att ge dem en sk. växtbaserad föda gör ingen egentligen nytta??? De mår inte bra av det? Hundmat kommer även produceras, vare sig du som vegan väljer att ge det till ditt djur eller inte? Även om alla nu skulle få för sig tokheten att sluta ge sina hundar kött hade det ändå funnits slaktrester och dessa hade då gått till spillo? Varför skaffar man sig ett ROVDJUR om man inte kan förmå sig att ge den KÖTT??

[Thiah]
2017-06-22 16:38
#29

#25 Jo inne på vegan säger dom det. Visste inte själv om det inann. Men minns inte vad de säger om att ta hand om t.ex. en hemlös hund.

Jetaime
2017-06-22 16:40
#30

Jag är själv vegetarian men barf:ar min hund, hade aldrig utsatt henne för att äta vegetariskt bara för att jag gör det.

Snuffles
2017-06-22 17:48
#31

#20 Jag hade min hund innan jag blev vegan.

Upp till toppen
Annons: