Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1889 ggr
Drakellen
6/20/17, 12:35 PM

Hur gör man när man ska köpa valp?

Jag har nu bestämt mig helt och hållet för att bli med valp när jag gått ut gymnasiet om ett år. Det ska bli en cocker spaniel (som man kanske redan vet om man sett mina tidigare inlägg) som ska hålla mig och min sambo sysselsatta.  Men det problematiska är att jag inte har någon erfarenhet om hur det går till att skaffa hund från en uppfödare. Jag har en liten lista på fyra kennlar jag gillar men behöver lite tips och råd. Hur lång tid i förväg ska man höra av sig om intresse och med ev frågor? Vad ska man fråga efter och vad ska man se upp för? Hur såg processen ut för er när ni gick från tanke till valp? Alla tips och erfarenheter är välkomna och uppskattade! :)

Annons:
[AnimeV4]
6/20/17, 12:47 PM
#1

När jag var klar med mitt rasval letade jag uppfödare. När jag hörde av mig till henne var det ca 14 dagar kvar tills valparna skulle födas. Då mejlade jag en presentation om mig själv, vad jag kunde erbjuda hunden och vad jag var ute efter. Hon skrev att hon gärna hör av sig när valparna är födda, vilket hon också gjorde. Efter ett tag frågade jag när det gick bra med ett besök.

Första gången vi besökte dem var de 4 veckor. Då var det mest för att träffa uppfödaren, mamman till valparna och titta på valparna. Det kändes bra för båda parter. Besöket vid 6 veckor var för att se hur deras personligheter utvecklats samt preliminärt välja en om det kändes extra bra med någon, vilket det gjorde.

Innan leveransen vid 8 veckor fixade vi med betalningen och när vi var där för att hämta tog vi delen med alla papper angående ägarbyte, vaccination, försäkring, stamtavla m.m. Sen var det bara att tuta och köra!😃

Obs! Även om uppfödaren/uppfödarna du gillar inte har någon planerad kull/valpar på g är det bra att besöka uppfödaren och föräldradjuren om de är utvalda/tillgängliga🙂

Ambrose
6/20/17, 12:47 PM
#2

Först och främst så letar du upp lite olika kennlar som du tycker är bra utefter hundarna hälsa och vilken mentalitet du vill ha på hunden. Här kan du t.ex. prata med andra ägare av den rasen, träffa lite olika hundar etc. Sedan kontaktar du dessa kennlarna som har intresserat dig. Det kan du göra med en gång. De kan sin ras och sina linjer bäst, och är en stor tillgång för dig. Bara för att du kontaktar dem så betyder ju inte detta att du måste köpa en valp av dem. Du kan ställa alla frågor mellan himmel och jord. Du kan även se om du får komma och hälsa på. En seriös uppfödare har vettiga svar på alla dina frågor, och kommer inte med undanflykter. De avlar även på friska och mentalt bra individer. Sedan fattar du förhoppningsvis tycke för någon och då sätter du upp dig på kö. Ibland finns det valpar som man kan tinga direkt, och hos vissa uppgödare får mN stå i kö i flera år. När jag skaffade valp så gick det väldigt fort. Jag hade hittat 3 kennlar som hade valp eller planer och kontaktade den som låg närmast eftersom jag ville ha en bra kontakt och hjälp från uppfödaren. Han sa att jag gärna fick komma och hälsa på så kunde vi pratas vid lättare. Jag hälsade på, pratade med honom, fick träffa valparna och sedan var jag såld.. Det gick väldigt fort, och jag rekommemderar inte någon att låta det gå så fort. Det är bättre att se sig omkring och träffa flera uppfödare innan man bestämmer sig. Nu gick det visserlige jättebra för mig och jag fick en perfekt förstahund (Rottweiler), men alla har inte så tur :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Drakellen
6/20/17, 1:46 PM
#3

#1 och #2 tack så mycket, ni kan inte ana hur skönt det är med lite människor som har koll. Den största anledningen till att jag skrev mitt inlägg var att jag kontaktade en uppfödare för några veckor sedan, men hon svarade med att hon inte hade tid med att svara på frågor via mejl och att jag fick leta i hemsidan efter svar. Jag blev lite skrämd och har inte hört av mig till någon mer sedan dess eftersom att jag trodde att jag "gjorde fel" på något sätt. Hon svarade dessutom aldrig på mitt atriga uppföljningsmejl. Jag har börjat inse att den kenneln inte är en jag är intresserad av oavsett, men den interaktionen fick mig att dra öronen åt mig vid tillfället. Jag tänkte börja med att mejla de kennlar jag är intresserad av och höra hur deras planering för nästa år ser ut. Hur låter det?

[AnimeV4]
6/20/17, 2:08 PM
#4

#3 Jag kan förstå om hon inte har tid för mejl, men hon erbjöd alltså inte ens ett samtal? Dåligt. Jag tycker att det låter som en bra plan att höra med de andra🙂

hemul
6/20/17, 2:12 PM
#5

Jag började kontakta uppfödare för flera år sedan. Jag har fortfarande ingen hund. Ibland kommer det saker emellan…😕

Hur som, jag var tydlig med att det skulle dröja minst ett år innan jag kunde ta en valp, att jag var beredd att vänta ännu längre på rätt kull och att jag tvekade mellan några olika raser. Det bemöttes odelat positivt av uppfödarna. Jag tror de ser det som att man är planerad och säker på vad man ger sig in på. De flesta bjöd in mig att komma och träffa hundarna trots att jag inte ens visste om det skulle bli deras ras.

Så kör på vetja! Alltid bra att få lite kontakter. 👍

Ambrose
6/20/17, 2:24 PM
#6

#3 Vad bra. Då vet du att du inte vill ha valp från henne ;) Ta inte sådant personligt. Tacka istället för att den människan visade den sidan nu så att du slapp köpa valp av henne, behöva hjälp med ett problem, och då mötas av kalla handen :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Drakellen
6/20/17, 2:26 PM
#7

#4 nej, hon hänvisade till hemsidan och svarade aldrig på mitt uppföljnings mejl. Men det finns ju massa saker som kunnat komma emellan så allt för sur får man ju inte vara.

#5 Tack så mycket för dina ord, det känns mycket bättre att höra att dom flesta antagligen tänker så. Jag har precis mejlat min, hitills, favvo kennel. Jag vet att jag är ute i väldigt god tid, men jag är så otålig att det inte går att sitta still. Längtar så efter min lilla valp!

hemul
6/20/17, 2:36 PM
#8

Jag ringde säkert på uppemot 10 raser, även sådana som jag egentligen inte trodde skulle passa mig men var nyfiken på.☺️De uppfödarna besökte jag givetvis inte. Men ALLA var mer än villiga att prata. De flesta berättade både bra och dåligt om sina raser.

Någon sån som du kontaktade stötte jag inte på. Jag skulle inte heller överväga valp från henne. Inte om hon inte angav nåt skäl till att hon inte hade tid just då och erbjöd sig att kontakta dig senare. Det är ju mänskligt. Men att kategoriskt avfärda en valpköpare - näe, det låter inte bra.

hemul
6/20/17, 2:38 PM
#9

Just det, jag tror faktiskt det är bättre att ringa än att maila. Det vet man hur mail kan bli liggande. Och i ett samtal ger det ena det andra på att annat sätt. Man får ut mer av det helt enkelt

chiefnino
6/20/17, 2:50 PM
#10

Hur gammal är du? Jag köpte en hund från en uppfödare, skrev på papper och allt var klart. Men sen när vi köpt hunden & skickat in paprena så va man tvungen att vara 18 år

parsley
6/20/17, 7:10 PM
#11

Nu snor jag tråden lite. Hoppas det går bra. Hur kollar man linjer och föräldradjur och förväntad hälsa på en sällskapsras? När det gäller t ex jakthundar och brukshundar så finns det ju tester, t ex MH och BPH,  för dessa raser där man bl a kan se vilket temperament de har och det är vanligt att de tävlas i olika grenar inom bruks. När det gäller mer sällskapsinriktade raser så verkar de inte testas på samma sätt. Beroende på ras och ägare så tävlas och tränas en del av dem i t ex rallylydnad och agility, men framförallt så är det utställningsresultat som finns tillgängliga.

[AnimeV4]
6/20/17, 10:36 PM
#12

#11 BPH är faktiskt utformat för sällskapshundar eller iallafall andra hundar än brukshundar främst och alla hundar får ju delta i både MH och BPH, så det beror väl mest på uppfödaren/ägarna🙂

Estelle13
6/20/17, 10:59 PM
#13

Jag var 19 skulle fylla 20 när jag skaffade min första hund, en storpudel tik. Jag kollade en hel del på olika kennlar och fastnade för en kennel som hade valpar redan på några veckor, mailade och fick till svar att alla var tingade redan så jag la det här med valp åt sidan lite men ca 2 veckor efter mailade uppfödaren och skrev att hon fått återbud på en vit tik så en vecka efter var vi och hämtade hem henne. Gick snabbt med andra ord. Och nej jag tittade varken upp HD status eller bph på föräldrarna men hade turen att få en riktigt perfekt individ ändå med utmärkt HD status, kanon temperament och noll rädsla för skott och höga smällar. Utmärkta linjer med multichsmpionater och världsvinnar titlar åt både höger och vänster. Farfarn hade två världsvinnar titlar i bagaget och 9 championtitlar inom uts och var därmed Europas vinstrikaste gråa storpudelhane. Ibland har man tur utan att man vet om det. Min andra hund skaffade jag ett år efter, hos en uppfödare jag brukade klippa tiken hos.

Annons:
Drakellen
6/20/17, 11:55 PM
#14

#9 ja, jag är ju så himla stranden för att ringa till folk men det är väll vara att svälja och göra. Har mejlat två nu och tänker att jag ska försöka ringa några också. #10 jag är 18 år fyllda och kommer vara 19 när valpen ska köpas, så det är lugnt. Tack så mycket allihopa, det är till så stor hjälp för mig! Är det någon som höll på med processen i ca ett år innan det blev valp? Hur gjorde ni då, rent tidsmässigt (när kontaktade ni, besökte mm)?

[AnimeV4]
6/21/17, 12:30 AM
#15

#14 Kan säga att jag har jätteproblem med telefonsamtal och alltid mejlar, fast om de tyckt att prata varit otrolig viktigt har de ringt upp. Mejl har inte varit några problem, fast det beror nog på hur kända uppfödarna är.

Jag brukar köra på att säga att jag är intresserad av att ses och frågar alltid när de kan och vill, så det brukar lösa sig ganska så problemfritt🙂

SaraC
6/22/17, 8:47 PM
#16

Vad lustigt, jag skrev nyss en artikel om min "väg till valp". Eller ja, första delen av en artikelserie. Här är en länk om du vill läsa http://spetsarochurhundar.ifokus.se/articles/5921faeb8e0e742ead001e98-vagen-till-valp-del-1?discussions-1

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

färgfest
6/22/17, 11:48 PM
#17

Tog 2 års planering tills jag fick hem min valp. Under sista året läste jag alla böcker jag kunde, sparade upp pengar, köpte sakerna jag behövde när sommar närmade sig, sökte efter info angående hunddagis, försäkring, klippning, hundkurser och klubbar. Jag kontaktade och pratade med minst tio olika uppfödare men ändå råkade köpa från en rätt otrevlig kvinna. Men valpen är perfekt och jag är absolut glad att jag la ner så mycket tid på det. Nu är han 14v och vi kör aktiviteter hos en hund klubb, tränar kontakt, lär känna varandra och sen går också valpkurs. Lycka till!!!

färgfest
6/22/17, 11:53 PM
#18

I början kontaktade jag massor av uppfödare av olika raser för att hitta rasen som skulle passa mig. Blev storpudel. Sen kontakter jag flera olika storpudel uppfödare för att lära mer om rasen. Sen började jag söka efter uppfödare som skulle ha valpar leverans klara vid början av sommaren. Det var en lång och stressig process som jag är väldigt glad är slut. Men kommer jag skaffa en till valp? Hmmm.

Drakellen
6/23/17, 10:08 AM
#19

#15 jag är likadan, alltid extremt nervös inför minsta lilla telefonssamtal. Kan inte ens beställa pizza själv XD.

#16 det var en jätteintressant text, ser fram emot nästa del :D.

#17 Jag har gjort likadant faktiskt, har en 25 hund och valp böcker och redan alla leksaker och liknande. Alltid bra att vara förberäd.

ForeverEmma_
6/23/17, 11:39 AM
#20

Jag skaffade min första valp (cocker spaniel) för två veckor sedan, så har nyligen gått igenom denna process. Men jag valde min uppfödare via familjekompisar som, 1år innan jag fick ihop pengar och möjligheten att Skffa hund, köpte hund där ifrån innan mig. Jag föll för deras hund personlighet och mentalitet. Så hösten 2016 skrev jag ett mail till uppfödaren och visa mitt intresse. Uppföadaren visste lite vem jag va då familjekompisarna hade pratat om mig och rekommendera mig. Hon hade då en planerad kull men tiken gick tom. Så i årskiftet åkte jag och hälsa på henne och hennes hundar och vi pratade lite. Sen parade hon Yttligare en tik och där fick jag min kille. Så hela min process tog väl ett halv år innan jag fick välja valp :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Magrat
6/24/17, 4:32 PM
#21

Ja kontaktade uppfödaren som jag var intresserad av och fick komma och hälsa på henne nästan direkt. Tiken var inte ens parad än, men jag fick ju träffa henne och andra släktingar till min dåvarande hund.
Fick till och med ligga över hos henne så jag fick ju mycket tid med hundarna. Fantastisk uppfödare. Jag började med att mejla och berätta lite om oss och vår dåvarande hund, eftersom hon var släkt på ett vänster med uppfödarens gamling.

Det gick bättre än jag någonsin hade kunnat drömma om. Och jag rekommenderar verkligen ett försök att träffa tiken innan paning om man får den möjligheten.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Estelle13
6/24/17, 4:48 PM
#22

#17 Lite ot men jag har en bekant som köpt valp från samma kvinna som du för 4 år sedan och ja hon beskrev kvinnan likadant, hon var otroligt besviken.

färgfest
6/24/17, 5:49 PM
#23

#22 Skickat PM!

Upp till toppen
Annons: