Annons:
Etikettbeteende
Läst 1246 ggr
Mika_
6/19/17, 7:52 AM

Utfall, kört fast

Hej, så uppgiven just nu och skulle bli jätteglad om nån hade lite input. Har en ängslig och osäker sheltietik på snart 2 år. Hon har varit hos mig sen hon var 7 mån. Mycket gällande hennes osäkerhet har blivit jättemycket bättre,men det här med utfall har nästan gått i motsatt riktning… Hon skäller och kastar sig i kopplet mot andra hundar och människor som kommer in och ut ur lägenhetsportar, samt andra saker som "plötsligt" dyker upp/händer. Vi har kämpat på med skvallerträning men inte kommit så långt. Jag bor mitt i ett lägenhetsområde där det finns flera portar som plötsligt öppnas och där andra hundar kan dyka upp bakom hörn både här och där. Sällan vi lyckas ta en promenad utan att stöta på varken det ena eller andra alltså även om jag försöker undvika. Jag försöker vara med och vara snabb med godis (innan hon hunnit börja ) när det händer men relativt ofta blir det så plötsligt att det kommer ett utfall ändå och just nu känner jag bara att detta aldrig kommer bli bättre… När utfallet kommer funderar jag på vad ska göra? 1. Gå undan, kommendera sitt, hålla emot henne med handen så att hon inte kommer framåt. När hon är lugn och tar kontakt med mig får hon lite beröm och så går vi vidare (detta jag gjort mest) 2. Gå undan, totalignorera. "Lyktstolpen". Hon får bröta och skälla bäst hon vill, jag håller i kopplet. När hon lugnat ner dig själv och tar kontakt lite beröm och så går vi vidare (testet endast sen igår) 3. Annat? Tankar, tips, råd? Har vi inte kommit framåt tills i jul blir det hundpsykolog.

Annons:
Majken!
6/19/17, 8:41 AM
#1

Jag hade jobbat mycket med vad man brukar kalla "tända/släcka" hunden. Det går ut på att man dels ska kunna starta igång hunden i en aktivitet (gärna intensiv lek) och lika snabbt ska man kunna släcka hunden, vilket innebär att den ska bli passiv och lugn. Funkar det inte att släcka hunden utan störning så blir det ännu svårare att göra detsamma vid stor störning. Hitta ett sätt att snabbt få din hund lugn, varva det med intensiv lek och öva det här i svårare och svårare miljöer, där hade jag börjat.

Isalel
6/19/17, 9:46 AM
#2

Varför vänta ända till jul med hjälp? Tänker ibland kan det vara bra med någon utifrån som kan tolka hunden och se lite vad som funkar bra och vad som behöver ändras? Tänker om du kämpat i över ett år så är ett halvår till kanske långt att vänta om det inte haft effekt hittills?

reverse
6/19/17, 2:32 PM
#3

Det brukar sällan fungera att vänta ut den typen av beteende för att kunna belöna ett mer önskvärt när hunden väl slutar. Oftast är sådana där beteenden mycket självförstärkande, så de kommer inte slockna eller ersättas med något du belönar om hunden får fortsätta med det självförstärkande beteendet. Kolla upp BAT, behavior adjustment training, med Grisha Stewart. Har du inte råd att involvera dig i någon träningsgrupp, så kan böckerna och att jobba själv vara en start. Ibland funkar det löjligt bra med den typen av träning.

 //Lina

Elsis matte
6/19/17, 5:24 PM
#4

BAT rekommenderar jag med! Ihop med allmän översyn av hundens impulskontroll - man kan träna mycket i mindre laddade situationer för att skapa lugn och behärskning hos hunden. Tänk inte så mycket på hur du ska agera när det väl händer, var proaktiv istället för reaktiv. Sedan vet jag att det är svårt när man bor tätt inpå andra…

Mika_
6/19/17, 5:39 PM
#5

Tack snälla för svar! #1 Bra tips, det låter vettigt och något jag känner att jag kan jobba med konkret vid sidan av skvallerträningen. Passitivitetsövnigar kör vi en del men där har vi en del att jobba med också. Hon är väldigt lättstressad. #2 Mjo, det är väl av två anledningar jag gett oss den gränsen. Dels ekonomiska och dels att vi haft mycket annat att fokusera på i träning hittills (vardagslydnad, aktivering i syfte att bygga självförtroende osv) att det är först relativt nyligen vi börjat fokusera på detta. Men kommer vi inte framåt alls får jag kanske ompröva

Mika_
6/19/17, 5:46 PM
#6

#3 tycker det där är så svårt, det finns flera olika bud som liksom är raka motsatser. Har hört det där med att det är självbelönande också och att man ska försöka bryta för att det inte ska bli värre, och det låter vettigt, men tycker också att ignorera låter vettigt. Alltså genom att ignorera visa att "sånt där bryr vi oss inte om" och att hunden på sikt tar efter. jättesvårt att veta vad man ska tro på tycker jag. BAT har jag läst lite om, men ska nog försöka läsa in mig lite mer. Verkar vara en bra metod men lite svårtillämpad på egen hand.

Annons:
Mika_
6/19/17, 5:52 PM
#7

#4 ja ska läsa lite mer om BAT. Tack! Ja usch blir orimligt grinig på folk som ska in och ut ur porten i tid och otid :p

Elsis matte
6/19/17, 5:57 PM
#8

Visa sig obrydd och hoppas att hunden tar efter kan vara en bra strategi på en hund som är LITE stressad eller osäker inför något. Går det så långt som utfall så kommer hunden inte tänka på ditt föredömliga beteende, dessutom får en hund vid utfall ofta något slags gensvar av den andra hunden eller människan. Så för att den strategin ska fungera behöver även mötet vara införstådd och inte reagera på hundens beteende - och det är väldigt svårt att få sin omgivning att börja vara så hänsynsfull.

Mika_
6/19/17, 6:09 PM
#9

#8 Ok, ja det låter vettigt. Så skönt att få andras tankar. Uppskattar verkligen alla svar. Hamnade på den här länken här om dagen efter massa googlande. Någon som har nån tanke om det som står där? Tolkar den som att det (enligt det som står där då vilket ju inte behöver vara rätt) även kan funka på rena utfall men kanske missförstår? http://gunillashundkurser.blogspot.se/2010/09/nar-din-hund-skaller-pa-nagot-var-lugn.html?m=1 Sen det här luddiga folk säger ibland i stil med "jag tillåter inte min hund att göra utfall, jag visar med mitt ledarskap att det inte är okej" man ba jaha vad innebär det i praktiken och hur tusan ska jag applicera det på min stresshund

reverse
6/19/17, 6:41 PM
#10

#6 Eftersom hunden inte ändrar beteende, så blir det fortfarande mer förstärkt än det alternativa beteendet, om du förstår vad jag menar?

Du måste inte vara hotfull för att avbryta ett icke önskvärt beteende. Meningen är inte att straffa det dåliga beteendet istället, utan att bara komma ifrån en situation som triggat hunden. Generellt ska man försöka vara proaktiv för att undvika situationer där en "explosion" uppstår tills hunden är färdigtränad, men verkligheten ser inte alltid ut så och då får man ta tag i situationen när det händer. Gissningsvis upphör din hunds utfall om ni avlägsnar er från det den reagerar på, eller hur? Detta är olika för hundar, vissa räcker det med att man kommer några meter extra ifrån, andra kan man behöva ta bakom ett hörn eller liknande så den inte kan se triggern. Att bara ta sin hund ur en för den jobbig situation behöver man inte göra en stor sak av eller hota eller liknande heller. Om den bara får stå kvar och gapa försvinner ju triggern till slut och hunden fick en enorm fördel i sitt gapande.

 //Lina

Joyous
6/19/17, 8:57 PM
#11

#9 Det beror ju lite på vad en lägger in i begreppet ledarskap. Ledarskap = Dominans, underkastelse, hot Ledarskap = Trygghet, fatta svåra beslut, visa vägen, hantera det som är svårt/jobbigt. Det sistnämnda tror jag är jätteviktigt för en osäker/rädd hund. Att gå in och hjälpa hunden när det blir svårt. Att inte låta hunden gissa sig till vad den ska göra när den blir rädd utan istället ge hunden en tydlig uppgift och vägledning. Min hund slutar tänka när hon blir rädd, då får jag tänka åt henne. Lite så tänker jag.

Nova1234
6/19/17, 9:14 PM
#12

Om det finns någon grupp (via Facebook) som anordnar hundpromenader i närheten där du bor så är det en bra socialträning för din hund. Skk brukar också ha kostnadsfri social/ringträning. Kurser är också ett bra sätt att få din hund tryggare tillsammans med andra hundar. Lycka till. :)

Mika_
6/20/17, 8:37 AM
#13

#10 Ja försöker alltid gå undan en bit först. Jag märker de gångerna jag sedan ignorerat att det tar lång tid tills hon är helt nere i varv igen, och även om jag väntar ut henne har hon lättare att gå upp i stress för andra saker under resterande del av promenaden och det känns inte så bra. "Jobbar" jag med henne istället dock, att försöka få henne att sitta (tänkt att det ska vara målet, att blir hon osäker så ska hon sätta sig ner och ta kontakt med mig istället för att dra igång) och fysiskt hindrar henne att kasta sig framåt lugnar hon sig snabbare. Jag är absolut inte hårdhänt eller hotfull, bara hindrar henne att komma framåt. Hon är rätt liten så det går bra att ställa sig framför och hålla en hand mot hennes bröstkorg. Går nog tillbaka till det sättet och ger upp att ignorera.

Annons:
[Forest]
6/20/17, 10:28 AM
#14

Vill fråga har du kollat upp så din hund inte är sjuk, gjort en ögonlysning?  

Vad ger du för foder? 

Tycker dom andra ger bra tips på träning, hoppas något passar er och hjälper er framåt i träningen.

hemul
6/20/17, 1:53 PM
#15

Hörde på ett avsnitt av Apport hundskolas pod om nåt som kallas kommunikationsmetoden. Tyckte det lät vettigt och tipsade en bekant som har en hund som var som din. Rädd, skällde och gapade på både folk och hundar och gjorde utfall. Hon har inte heller haft hunden från början och det finns starka misstankar om att den blivit slagen tidigare. Hur som, det funkade, och snabbt också! Blev bättre nästan genast och det förde med sig att hunden blev allmänt lite säkrare också.

http://apporthundskola.libsyn.com/3-naturliga-hundmten-med-kommunikationsmetoden

http://kommunikationsmetoden.se/

Det går alltså ut på att i princip alla som har en sån hund håller den i kort koppel vid möten och kanske annars också. Annica Karlsson, som ligger bakom metoden, menar att en hund i kort koppel inte kan kommunicera, berövas sitt kroppsspråk. Om den inte kan visa att den är rädd och ofarlig återstår inget annat än att anfalla det läskiga.

Om man istället släpper ut kopplet, på behörigt avstånd från den andra hunden i början förstås, får den tillgång till mer av sitt kroppsspråk och kan kommunicera med den mötande hunden utan att behöva ta till sin sista utväg - anfall.

Bekantingens hund blev superförvånad första gången hon testade. Han hade redan börjat ladda men kom av sig helt! Gick ut med honom ibland och märkte stor skillnad jag också. Om han hann börja gapa var det inte alls lika intensivt och skallet hade en annan ton, om ni förstår vad jag menar, och han gav sig snabbt, mer en markering bara. Sen flyttade de och vi tappade kontakten. Har ju bara erfarenhet av den hunden, men tycker det är värt att testa ivf. Jag ska absolut prova det själv om jag får en valp som visar sådana tendenser. Är ju enkelt om inte annat.

Finns väl inget som hindrar att man börjar med denna metod och när hunden, förhoppningsvis, börjar lugna ner sig vid möten lägger man på skvaller också. Känns som en möjlig väg, tycker jag.

Mika_
6/20/17, 5:36 PM
#16

#11 Ja det är klart att alternativ två är det enda önskvärda, och håller med om att det är extra viktigt att sträva efter med hundar som min. Men jag är lite fyrkantig i mitt tankesätt eller hur jag ska säga, och har svårt att försåt hur man översätter sådana mer generella/abstrakta termer som att "fatta beslut och visa vägen" till hur jag ska bete mig och agera i enskilda praktiska situationer och träningstillfällen i vardagen. Fattar att jag låter luddig men förstår du vad jag menar? Men att på sidan av satsa på att skapa en generellt bättre relation är såklart alltid bra och något man säkert får igen även i "utfallsträningen". Där tycker jag vi kommit ganska långt men finns såklart alltid mer att göra.

Mika_
6/20/17, 5:41 PM
#17

#12 Ja det funkar mycket bättre på kurs, vi har gått lite allmänlydnad och rallylydnad som ändå funkat ok. #14 Ja hon är kollad hos vet. Haft lite ont i ryggmuskler som vi rehabat bort under vintern. Hon äter Canagan chicken för små hundar som jag blivit rekommenderad och tycker hon funkar bra på.

Upp till toppen
Annons: