Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 4677 ggr
[134643]
2017-06-18 13:37

Rätt tid att skaffa hund?

Ja, när är det egentligen? Håller just nu på att planera livet lite smått, tog studenten för några veckor sedan så känns lite knäppt att vara så här fri. Men med största sannolikhet så kommer jag börja plugga till djursjukskötare hösten 2018, och mellan februari 2018-studiestart kan jag göra vad jag vill (dvs, en valp kan i alla fall eventuellt vara några månader när jag börjar). Har någon här erfarenhet av att plugga och ha valp? Alternativt, plugga och ha vuxen hund? Är det är dålig tid att skaffa hund? För samtidigt så kommer jag väl antagligen aldrig ha så mycket tid som nu när jag väl börjar jobba som djursjukskötare? När är bästa tiden att skaffa hund egentligen? när skaffade du hund? Hade du gjort det annorlunda om du kunnat? :)

Annons:
Estelle13
2017-06-18 14:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag skaffade min första valp 1 år efter studenten, nästa valp skaffade jag året därpå. Kan tillägga att jag var både arbetslös och bodde hemma hos mina föräldrar. Sommar jobbade två somrar i rad vilket blev pengarna jag köpte mina hundar för. Studerade på distans och fick en liten summa pengar varje månad men hyra och mat för mig betalade mina föräldrar. Låter kanske rätt tokigt att dra på sig två hundar så tätt och varken ha egen bostad eller arbete men det har ordnat sig väldigt bra för oss ändå då jag bor i egen lägenhet med båda hundarna sen två år tillbaka och har fast arbete :-) Tiden för mig när jag skaffade hundarna var verkligen perfekt då jag hade all tid i världen för dem, var hemma tills den äldsta fyllt 2 och den yngsta 1. Vet inte hur det är när man studerar, får man ha med sig hunden jämt? Är väl en hel del praktik också som kanske kan ställa till det.

Changrila
2017-06-18 14:16
#2

Det är aldrig bra tid, man får skapa sig tid…

Det viktigaste tror jag är att välja rätt ras, sedan rätt uppfödare osv, så att man inte tar sig vatten över huvudet och köper en hund som behöver mer/annat än det man kan erbjuda den. Rätt hund är en lätt hund, en lätt hund är en rolig hund. Sedan är det väldigt olika vad som är rätt hund.

Livet ändras ju hela tiden och blir inte alltid som planerat heller, men har du en förståelse för vad hunden behöver och ser till att tillgodose det, anpassar livet efter de förändringar som sker, då kan det bli bra nästan oavsett när hunden köps. Därför är jag också övertygad om att det är viktigare att köpa rätt hund än att köpa hund vid rätt tidpunkt. Jag vet flera som köpt rätt hund vid fel tillfälle, men där det blivit hur bra som helst, och jag vet flera som köpt fel hund vid det "perfekta" tillfället, men där har hundägandet blivit betydligt jobbigare. Med lite tur går det ju att köpa rätt hund vid rätt tillfälle, men ja, går det inte så är rätt hund högsta prioritet!

Hund 1 var en vuxen hund och henne skaffade jag när jag började gymnasiet och flyttade till studentkorridor. Det passade bra. Hon kunde vara ensam under lektionstid och jag var med henne varje rast och håltimme, efter skolan osv.

Hund 2 köptes som valp när jag pluggade på hundgymnasie. Det blev åt helvete. Hundgymnasiet sa att hundar fick vara med från att de var 6 månader gamla, men det var fullständigt kaos i hundhusen där och min valp blev extremt stressad. Delvis pga hur allt blev med hundarna där så valde jag att sluta plugga där och flyttade hem igen med mina hundar. Jag fick till sist ordning på allt med hunden, men herrejösses så många fel jag gjorde med henne längs vägen…

Hund 3 är en omplacering. Hon kom till mig för att förra ägaren inte klarade av henne och var i uselt skick på alla tänkbara sätt när hon kom till mig. Här hade jag ju hunnit lära mig en del och saker och ting blev extremt bra. När hon kom till mig var jag arbetslös, sedan började jag arbeta deltid.

Hund 4 kom till mig som valp. Jag jobbade kvar på deltidsarbetet då och hade med hundarna på jobbet. Även om jag inte kunde vara med dem hela tiden så fungerade det jättebra. Valpen var trygg i sitt sällskap av Hund 3 och lärde sig snabbt och lätt att det var helt ok att jag inte var med dem hela tiden.

I dagsläget jobbar jag heltid, men har möjlighet att ha med hundarna på jobbet. Jag skulle inte ha några direkta problem att köpa en valp nu heller, om det hade känts lockande. Mitt jobb är väldigt lättkombinerat med att ha hund som tur är :) Hur det blir i framtiden vet jag inte, men jag kommer alltid välja alternativ som gör att det fungerar även för hundarna.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
2017-06-18 14:20
#3

Jag tycker att det var mycket lättare att ha hund medan jag pluggade än nu när jag jobbar heltid. Minus ekonomin förstås, det blir ju knivigare med oväntade veterinärutgifter som student än när du har ordentlig inkomst. Men det låter som att det är ett bra läge nästa vår, bara du hittar rätt valp!

jenmjao
2017-06-18 15:22
#4

Jag tycker jag "skaffade" valp perfekt time:at. Förra året, jag pluggade upp matte (alltså endast matte så det var inte mycket kurstimmar osv), jag hade 1 eller 2prov kvar innan jag var fri och min pappa bestämde sig ganska impulsivt för att köpa en valp. En malinois, När han insåg att denna valp kanske inte var så bra att ha med sig på jobbet fick jag se efter den. Pappa tycker inte om arbetet med valpar.. Så det tog inte lång tid innan han tänkte sälja honom. Jag sa nej och tog över valpen. Efter att jag studerat var det sommar, och jag är arbetslös. Jag var fri hela hösten innan jag till november började gå till ett ställe för att kanske få praktik, hjälp med körkort och liknande saker. Alltså hann  valpen lära sig vara ensam och utvecklas ganska mycket och säkert med mig en bra tid innan.
Jag bor ensam i egen lägenhet så jag fick ta hjälp av min mamma och pappa när jag var på mattekursen i början, det var bara 1 timme kanske 2-3gånger i veckan, inte farligt alls.

Haztparken
2017-06-18 16:36
#5

Man kan planera och försöka så gott det går men allt kan skita sig likaväl ändå. Sen är det självklart att vissa tillfällen passar bättre än andra men jag tycker inte man ska vara så orolig utan det brukar kunna gå att pussla ihop!

Första valpen köpte jag sista året i 9an, valde att ta hem henne lite senare så det blev lagom till jullovet så jag var ledig med henne, sen när skolan började igen så hade jag tacksamt nog hjälp av mina föräldrar dom timmarna i skolan. Sen året efter började jag på hundgymnasium och då vart hon med hela tiden.

Andra valpen köpte jag när jag tagit studenten och var arbetslös som jag sedan dess pendlat mellan fortsatt arbetslöshet och sjukskrivning. Så hon har inte behövt vara ensam mycket heller utan det har löst sig bra.

Tredje valpen som kommer nästa helg så är det inte så stor skillnad från nummer två då jag är fortfarande arbetslös och sjukskriven, skillnaden är att jag går och arbetstränar några timmar i veckan och då har jag turligt nog släkt som kan hjälpa till och passa dom timmar det gäller.

Utan hjälp från min släkt så hade det varit svårare för mig så ett kontaktnät är alltid bra att ha ifall man behöver åka iväg på olika saker eller om man bara helt enkelt blir sjuk!

[134643]
2017-06-18 16:42
#6

#1 Söta hundar! Väldigt kul att höra att allt löst sig för dig. Du har säkert helt rätt med praktiken… Det kan nog vara en bra idé att prata med någon som gått/går den här utbildningen och se hur de upplevt den, och hur möjligheterna att ha hund ser ut. Eftersom det är just en djurutbildning så vill jag ju tro att många har egna djur och att det löser sig, men så behöver såklart inte fallet vara. Ska kika på det, tack! Jobbade du något under tiden du skaffade dem, eller var sommarjobben innan du köpte valp? #2 Jag håller absolut med dig! Jag vill inte rusa in i något, utan jag vill att både ras och individ ska kännas helt rätt. Jag tror egentligen också att vill man så kan man, och att det alltså skulle fungera, men samtidigt så är jag rädd att det skulle bli fel. Vill inte göra så mot hunden, såklart. Hoppas också att det inte ska vara några problem att ha med hunden till jobbet i framtiden. #3 Vad härligt att höra att det fungerade så bra för dig! Får jag fråga vad du pluggade? #4 Ja det lät ju superbra! Hade nästan hoppats att fler skulle avråda mig från att skaffa hund nästa år, nu kliar det otroligt i fingrarna haha. Får fortsätta fundera på det här, prata med de som blir involverade och se vad som händer. Det är ju ingen superbrådska, men tiden går snabbt och speciellt om jag ska börja leta uppfödare och kullar… Vuxen hund/valp är också något där jag känner att jag verkligen måste väga fördelar mot nackdelar. Jag vill otroligt gärna skaffa en valp, men en vuxen hund är kanske lättare?

Annons:
[134643]
2017-06-18 16:45
#7

#5 Skrev visst samtidigt som dig haha. Visst är det så, man kan planera i en oändlighet men det behöver ju inte bli så i slutändan ändå. Det där med kontaktnät har du säkert rätt i, och jag har vissa möjligheter till att familj och vänner kan hjälpa till men inget självklart tyvärr. Kommer isåfall bo med min mamma den första tiden med hunden, så jag måste såklart prata med henne och se hur hon känner inför det. Förhoppningsvis känner hon att hon vill hjälpa till.

Changrila
2017-06-18 22:06
#8

När det gäller vuxen vs valp så beror det åter igen väldigt mycket på individen, men också på hur du är som person.

Själv tycker jag att det är lättast med omplaceringar, även i de fall då de har trassligt bagage och jobbig bakgrund. Dessutom är jag måttligt förtjust i valpar. Med min senaste valp, då var det när hon blev ca 6 månader som jag började tycka om henne för den hon var, innan det tyckte jag om henne för vad hon hade potential att bli. (Sedan har hon överträffat alla mina förhoppningar med råge :D )

Några vänner å andra sidan, de vill absolut inte ha omplaceringar, tycker det är jobbigt att försöka komma till rätta med eventuella problem de har med sig från föregående hem osv. De gör hellre rätt från början med en valp, går valpkurser osv. Inte heller bekymras de av att valparna inte kan gå långpromenader i början eller behöver kissa hur ofta som helst (just de två bitarna blir jag tokig på).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

färgfest
2017-06-19 09:54
#9

Jag pluggar på Högskolan och bestämde köpa en valp till sommaren då jag tar distanskurser som bygger på mina studier. Mitt program har inte hellre så många föreläsningar utan man pluggar/läser oftast hemma. Däremot så jobbar jag lite, 5 timmars pass, som jag vill att valpen ska kunna klara av. Om inte så har jag vänner som kan passa. 

Om en hund är något du vill absolut ha i ditt liv och du har alltid önskat en hund, det är nog en bra tid nu när du har möjlighet att fokusera helt på valpen under de mest jobbiga månaderna. Däremot så förlorar man lite av sin frihet ett bra tag. Värt tycker jag. Ibland vill jag ju sälja valpen på blocket😉 men nej, jag har väntat i så många år att skaffa egen hund. Bäst jag har gjort. Hade jag haft möjlighet innan så hade jag gjort det.

KatarinaSt
2017-06-19 12:20
#10

Vi har också ställt samma fråga - när är bäst tid att skaffa hund? Jag upprepar samma svar jag fick i detta forum när jag ställde frågan här… Det finns ingen "bäst" tid. Man tar sig tid. 

Naturligtvis är det kanske olämpligt om man jobbar heltid och är ensamstående med flera småttingar, men jag är säker på att det också kan gå bara man ger sig tusan på det.

Den enda nackdelen med att skaffa hund medan man studerar/saknar fast inkomst är att man inte riktigt har de bästa ekonomiska förutsättningarna för hundägandet. Förutom vet. kostnader så tillkommer ju även kurser, möjlighet att ge det där dyrare men bättre fodret, pälsvård etc.

Med det sagt vill jag ändå lägga till att om jag fått chansen att leva om mitt liv så skulle jag skaffat hund när jag var yngre och inte väntat tills 50-års åldern.

Upp till toppen
Annons: