Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1730 ggr
neko
2017-06-18 13:34

Nästa ras

2018/2019 blir det dags att skaffa nästa hund men det blir inte samma ras som jag har nu. Därför skulle jag behöva er hjälp att hitta nästa ras. Jag söker en ganska enkel ras. Promenaderna varierar men blir oftast en längre på ~1h och några kortare rastningsrundor per dag. Jag gör inget speciellt med min nuvarande hund, lite tricks och enklare nosarbete. Nästa hund får gärna tycka det är kul att hitta på saker, speciellt rallylydnad och dogparkour. - Pälsvård är inget problem men vill allra helst undvika raser som ska trimmas. - Mankhöjd max 50 cm, men gärna åt det mindre hållet. - Låg vakt och larm instinkt. - Jag letar efter en ras som hellre jobbar med sin ägare än självständigt. Alltså förarvek och will to please. Jag söker alltså en sällskapshund med något extra!

Annons:
Changrila
2017-06-18 14:22
#1

Vad tror du om papillon? De jag träffat som fått träna saker och faktiskt GÖRA något har varit otroligt trevliga (samt varit de tystaste på tävlingsplatser).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lilahnee
2017-06-18 14:23
#2

Jag tänker på Cavalier King Charles Spaniel eftersom du har gott om tid på dig att kolla upp hälsostatus m.m. Annars tänker jag på Papillon.

parsley
2017-06-18 14:44
#3

Tysk spets / kleinspitz. Trots att den är en spets verkar den inte speciellt vaktig eller skällig. Vår är det i alla fall inte. Han skäller när någon i familjen kommer hem och kan skälla till svar om någon annan hund skäller på honom. Borstning sker  ca 2 gånger per vecka och han badas vid behov, t ex när han rullat sig i något illaluktande.  Enligt rasstandarden ska kleinspitzen  vara 26 cm +/- 3 cm i mankhöjd. Han är anmäld till kurs i rallylydnad till hösten och jag upplever att han är en hund som både tycker om att arbeta självständigt med spår och nosarbete eller tillsammans med sin ägare. Dog Parkour är inget som jag ägnar mig speciellt åt, utan det blir mest "aktivering på promenader" av typen klättra upp på stenar eller gå balansgång på stockar. Papillion är en ras som jag sneglar på ibland. Det är möjligt att den är smartare än spetsen, men jag känner mig inte begränsad av att ha en spets.

Elsis matte
2017-06-19 17:51
#4

Låter som en liten spaniel! Cavalier tänkte jag på först, men även cocker (engelsk eller amris) eller pappis/phalene. Pappisar kan dock vara rätt intensiva (inte alla) och bli stissiga om de inte får rätt utlopp för energin.

neko
2017-06-19 18:49
#5

#1 Har kikat lite på papillon/phaléne och dom är helt klart ett alternativ. 🙂

#2 Jag har alltid varit svag för spaniel/retriever hundar. Det som oroar mig med cavalier king charles spaniel är deras hälsa… Men som du säger har jag ju gott om tid på mig att kolla hälsostatus/uppfödare.

#3 Tack, ska läsa lite om den. 🙂

#4 Cavalier king charles spaniel kan jag helt klart tänka mig men som jag skrev ovan så oroar jag mig lite för deras hälsa. Cocker spaniel går nog bort eftersom det är en trim ras och det känns som att dom kräver mer än jag kan erbjuda?

Elsis matte
2017-06-19 19:52
#6

Ja, tyvärr har cockrarna alltmer blivit pälsmonster, synd. Tänkte att du menade trimras i betydelsen lämna bort hunden för trimning (typ strävhår och pudlar). Vad gäller cavalierens hälsa, sätt dig in i hjärtfelen eftersom det är det stora problemet. Var noga med att kolla stamtavlor avseende debut för blåsljud, för det skiljer sig mycket åt.

Annons:
tiger tok
2017-06-19 21:40
#7

Corgi? Dansk svensk gårdshund? Chinese crested dog?

Upp till toppen
Annons: