Annons:
Etikettraser
Läst 3046 ggr
SommarLilja
6/17/17, 12:26 AM

Belgisk Vallhund fakta?

Hej! Jag undrar om jag kunde få lite fakta om Malinos, groenendal och Tervueren.

Jag vet att Malinos är typ den mest aktiva av dom alla, men jag vill gärna veta skillnaden mellan dom 3. Jag har hört att alla 4 är väldigt olika.  Om du har haft en av dom eller känt någon av dom kan du gärna berätta hur den va också.

Tacksam för svar! Kram 🙂

Annons:
Anibaz
6/17/17, 6:14 AM
#1

Har haft en Tervueren. Mycket rädslor, låg högt i stress och svårt att sortera känslor. Väldigt komplex och svår hund, men en väldigt trevlig hund när man hittade rätt knappar. En riktig nallebjörn som älskade all fysisk kontakt. Riktigt bra lydnadshund men svårare i tex spår och sök som kräver lite självständighet.

jenmjao
6/17/17, 11:07 AM
#2

Av vad jag hört (har bara malinois så jag vet bara "vad jag hört") om dom andra så är Terv mest nervig, Gronis är inte mycket bättre men ändå bättre. Malle är den mest stabila, men sen beror det också mycket på linjer. Finns t.ex bruksavlade terv istället för utställningsavlade, Finns samma med mallar m.m. Utställningsavlade brukar inte vara de bästa psykiskt, Medans de bruksavlade inte brukar vara de snyggaste (enligt vissa, jag tycker dom är sjukt mycket snyggare).

Jag har en mild malle, En känslig killa på snart 1,5år. Han är hårdskallig när det gäller men världens förarvekaste hund annars. Han lär sig allt på ett fingerknäpp, och det är inte alltid kul.
Han är världens snällaste, mest sociala och glada hund jag träffat. Han älskar allt, speciellt barn. Han har dock lite svårt att veta "hur" man ska hantera saker, Som yngre bet han t.ex min pappa blodig för att han blev glad, Nu är det borttränat men nafs kan komma. Och för att inte tala om när jag är "otydlig" (enlit han) i mina kommandon i träning då får jag ett bett vid låret (ganska nära fiffi). Han vill göra rätt och vill vara tillags men har inte alltid alla hjärnceller eller allt fokus för det. 
Han är som sagt en mild malle så för att få "allt det där underbara" med en malle måste jag dra upp han ganska rejält. Han har en fin avknapp ifrån första början (ahh nja inte vid passivitet vid andra hundar kanske..), han går och lägger sig inomhus om ingenting finns att göra, eller om han vill göra något och jag vill vänta en stund så lägger han sig när jag säger till.
Han kräver inte mycket fysiskt, men han kräver ganska mycket "underhållning" i träning. Räcker med att jag inte orka köra vardagslydnad i en dag och lät han rycka den där gången så är det kört. Lydnaden tappar han gärna också (alltså tävlingslydnad) om jag pausar. 
Han är också ganska harig av sig, han släpper saker ganska bra men han rycker till, hoppar undan och är väldigt nervig runt konstiga saker. Han har också lätt till att bli stressad i pressade situationer, Som yngre fick han "panik"attacker vid hundmöten, Men det var också direkt efter att han blivit påhoppad av en hund så vissa saker hör väl ihop med andra. :)
Min kille är en "one of a kind", Jag tror inte många andra mallar är som han är, inte på vad jag hört för beskrivningar iallafall.
Mallar är gärna "bita innan dom tänker" eller köra innan dom tänker.

Joyous
6/17/17, 3:06 PM
#3

Jag har en malinois på 3,5 år och hoppas på en till i början på nästa år. Tiken som jag har nu är osäker med människor och ganska egen. Vill du ha en malle rekommenderar jag dig att läsa på noga och sätta dig in i linjer. Rädslor är inte önskvärt någonstans men det förekommer. Det är aldrig roligt att leva med rädda hundar men en malle som är rädd kan dessutom bli väldigt farlig, det är mycket hund och starka egenskaper. Jag har upplevt att Humlas rädslor krockar lite med resten. Hon är nyfiken, har snabba reaktioner, tänker sällan efter före, mycket nerver, humör och försvar. Tillsammans med sin rädsla blir hon en hund som hellre går in i försvar, med starka reaktioner och där hon kan gå från nyfiken till rädd/förbannad på två röda sekunder. Mallen har inte helt sällan väldigt mycket jakt i sig och jag kan väl säga så här, jag var inte alls förberedd på hur stark den driften kan vara. Det finns mallar med låg jaktlust och så finns det dem med väldigt hög jaktlust. Ställ in dig på det sistnämnda och var beredd på att få jobba med det. Vad en vill ha för typ av malle varierar naturligtvis men jag antar att du är ute efter en brukshund som har mycket utav allt. Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en malinois som inte avlas för arbete/prestation. Vill du ha en malle så vill du ha en brukshund, annars finns det mängder med andra raser att välja mellan. Får du en med nerverna på rätt ställe, bra mentalitet och bra arbetsegenskaper kommer du få en kanonhund. Viktigt att förstå dock är att det kan se väldigt enkelt ut, lätt att se alla duktiga förare och resultatet av mycket träning och tro att det kommer automatiskt, det gör det sällan. Vad jag har kollat efter inför malle nummer 2 är orädda hundar, sociala med goda nerver, bra avreaktion och reaktioner. Jag vill att nästa hund ska vara betydligt mer förig än den jag har. Eftersom jag vill ha en malle för träning/tävling tittar jag på vad hundarna har presterat. Hanen till den kull som jag är intresserad utav är ung och har inte hunnit med så mycket, då får man istället titta på hans föräldrar, föräldrarnas syskon och avkommor. Naturligtvis säger inte meriter allt, en duktig förare kan spela en stor roll, men det ger en indikation iaf. Bruksarbete, ipo och tjänst är meriterande, lydnad och agility är det inte men en hund som tävlas inom flera olika sporter kan visa på mångsidighet. Prata mycket med människor som har rasen. Ägare till malle är sällan rädda för att berätta hur deras hundar faktiskt är. Vi förstår riskerna med att försköna den här typen av hund och ibland kan det nästan gå åt andra hållet, att vissa målar upp dem som monster. De är inga monster och en bra malle är en riktigt bra arbetande hund. Du kommer långt genom att vara intresserad, ödmjuk och nyfiken. Får jag fråga vad som gör att du funderar på malle (och övriga belgare)?

Lojs
6/17/17, 5:23 PM
#4

#2 Då har det ändrats sedan jag hade terv för typ 8-10 år sedan. Då var grönisen den minst stabila av dem. Men jag har inte koll på hur mh-spindlarna ser ut nu för tiden. 

Jag hade 2 tervar, mor (född 96) och dotter (född - 00), familjen hade två hanar. Jag upplevde mina tikar som stabila, jätteroliga att arbeta med, men i just mina individer fattades det lite "glöd". De tyckte allt jobb var kul, men gav inte gärna 100% på det sättet som mina kelpies gör. Ett simpelt exempel från sökträningen, mina damer gick runt vattenpölar i skogen även fast de hade figurantens doft i nosen, medan en hund som ger allt skiter i om det är lite vatten i vägen. ;)
Mina tjejer var väldigt glada i folk, funkade bra med andra hundar över lag och var allmänt enkla i vardagen.

Oavsett vilken belgare man väljer så är det viktigt att kolla upp bakgrunden, kolla mh inte bara på föräldrar, utan i den mån det går på föräldrarnas syskon, mor- och farföräldrar plus deras syskon osv så man får lite av en helhetsbild och kan undvika de rädslor som finns i rasen (mindre hos mallen än hos de båda långhåriga). Kolla även statistik på höfter och armbågar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

DoroteaC
6/18/17, 5:30 PM
#5

Tror helt klart att det är viktigt med linjer. Jag kan inte säga mycket om rasen ännu då min grönis bara är bebis. Men hon är grym på att hantera sina rädslor. Hon kan reagera på saker ja, men hon kommer liksom över de.  Hennes mamma var hur cool som helst. Lugn och trygg. Och då hade hon ändå inte den bästa starten i livet…

Min valp är väldigt lugn med människor. Inte sådär valp  ''hoppig''. När hon fick sin 12 v vaccination tyckte dom att hon var såå lugn och var lite förvånade. Hon är med mig på salongen varje dag och är otroligt snäll mot alla. Jobbar mycket på att hon ska kunna ha en av och på knapp, miljö och socialträning är också viktigt. 

Men som sagt, det kan ju ändras med tiden ..

Upp till toppen
Annons: