Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1126 ggr
[134643]
6/13/17, 10:59 AM

Bra böcker

Hejsan! Det är nog en tid kvar innan det blir hund för min del, men det kliar enormt i fingrarna så något behöver jag hålla mig sysselsatt med haha. Tänkte därför om ni har några bra tips på böcker att läsa? Om allt från valptiden, till träning, beteende, kost, osv. Det allra mesta är av intresse. Spelar ingen roll om det är på svenska eller engelska heller :)

Annons:
hemul
6/13/17, 1:40 PM
#1

Jaha, allt sa du. Här kommer lite gott och blandat då. 😃

Eva Bodfäldt: Kontaktkontraktet. Måste-bok

Klickerträning för din hund & Lydnadsträning i teori och praktik. Båda från Canis. Den senare finns bara antikvariskt  i väntan på ny upplaga som lär dröja. Biblioteket har den också. Den är dyr, så vettigt att börja med att låna. Jag har inga planer på att tävla, utan vill bara hålla på själv och kanske inte med alla moment. Men inlärningen beskrivs så bra och stegvis att det verkligen klickade (ha-ha!) i mitt dumma lilla huvud och jag tycker metoderna kan överföras på annat som man vill lära in, man lär sig tänket liksom. "Klickerträning" är kanske lite onödig om man tänker läsa "Lydnadsträning", men bra lättstart. Den senare är en bibel, inget man läser på en kväll eller ens en vecka.

Per Jensen: Hundens språk och tankar, Hunden som skäms, Hur smart är din hund. Här är det enbart teori, de senaste rönen inom förskningen presenterade på ett populärvetenskapligt sätt. Hundens ursprung, hur den skiljer sig från vargen, hur den tänker, hundens känsloliv… Jätteintressanta och roliga att läsa. Ny bok på gång också - den ligger redan i min önskelista på AdLibris.

Ulla Barvefjord: Alla hundar vill spåra. Jättebra bok jag fick tips om här. Nu har jag inte haft tillfälle att prova i praktiken, men jag FATTAR hur man gör och jag vet att jag vill låta min hund spåra, som aktivering om inte annat. Mycket klar och pedagogisk genomgång steg för steg. Hade bara ett frågetecken när jag läst klart boken och det är lite för mig det. Det var dessutom lätt att hitta svar på på nätet. Bara antikvariskt eller bibliotek.

Karen Pryor: Don't shoot the dog! Föregångare inom klickerträning och positiva metoder. Går att "hitta" som ebok om man är lite listig och inte har för hög moral, som nästan alla engelskspråkiga böcker. 😉

Claudia Fugazza: Do As I Do. Om metoden att lära hundar genom att härma vad föraren visar. Egentligen onödig bok eftersom man kan hitta tillräckligt på nätet, men eftersom det var Claudia som kom på det så… Verkar hur som jätteroligt! Jag har lärt hundar skälla genom att skälla själv och "boffa" (skälla tyst i stället för att vrålskälla) på samma sätt. Ändå har det aldrig slagit mig att de så klart kan härma beteenden också!

Kenth Svartberg: Bra relation. Verkar vara slutsåld, men står en del om den här. Inte helt förtjust i denna p.g.a den är lite tillkrånglad tycker jag. Han beskriver vår relation till hunden som att vi har olika roller i olika sammanhang vilket blev lite rörigt. Men övervägande positiv är jag.

Tyvärr är det flesta hundböcker inte särkilt bra. De ovan är de jag (nästan) odelat kan rekommendera av de 30-40 jag konsumerat de senaste åren. Är väl några andra där man kan hitta en del bra, men då får man sålla hårt.

Apropå det, ett ekonomiskt råd också. Låna de böcker som går att låna på biblioteket. Köp sedan de som är tillräckligt bra för att du ska vilja ha dem och läsa dem igen. Slängde ut en massa pengar på skräp innan jag började tillämpa den metoden… 

Jag får också gå och vänta innan det är läge att skaffa hund. Att läsa är ett bra sätt att kanalisera suget, tycker jag. Och det gör också att jag börjar känna mig mer säker på hur jag ska lägga upp allting. Det är länge sen jag hade hund, så allt det här med klickerträning o.s.v. är nytt för mig och det tar ett tag att få skallen runt allt. Jo, jag vet att det inte kommer att gå som på räls ändå, men man har ivf lite teoretisk kunskap att plocka av.😛

JoannaLi
6/13/17, 2:30 PM
#2

Nosework - allt du behöver veta läser jag just nu, och är supernöjd! Jätteintressant och pedagogisk bok :) 

I övrigt var #1's tips bra, mycket som jag också tycker om!

parsley
6/13/17, 2:30 PM
#3

Du har fått jättebra tips av # 1 redan, så jag kompletterar med några ytterligare.

Axelsson - Tricks som aktivering http://www.anitaaxelsson.se/produkt/tricks-som-aktivering/ Författaren har låtit hundar lära sig tricks under en rehabiliteringsperiod. Bra bok om man vill ha tips på olika tricks som man kan lära sin hund. Jag länkade till bokens hemsida, men jag tror att den även finns hos Adlibris och Bokus, om du inte vill leta efter den på bibliotek.  Det kanske inte är en bok man läser för att skaffa hundkunskap, innan man skaffar hund, men har man hund och vill aktivera den, så är boken en perfekt inspirationskälla. 

Det finns två böcker om nosework, som kan vara intressanta om man vill hålla på med det.Båda två är bra och de kompletterar varandra. 

Lindhe - Nosework. Boken känns ambitiös och inriktad mot dem som vill tävla i nosework.  http://www.bokus.com/bok/9789198161380/nosework-allt-du-behover-veta/

Lindberg - Nose Work. Lite mer allmänt inriktad med nosework som aktivering.  http://www.bokus.com/bok/9789198215540/nose-work-det-basta-du-kan-gora-med-din-hund/

[134643]
6/13/17, 5:49 PM
#4

#1 Tack så hemskt mycket! Ja, bibliotek som steg ett låter som en mycket bra idé. Superbra tips, ska kolla in dem lite närmare och se vart jag ska börja. Så jobbigt att vänta haha. Jag tog precis studenten nu, så det dröjer säkert ett tag till innan det blir valp tyvärr. Men känns skönt ändå att ha mycket tid att planera och precis som du säger så blir allt lättare ju mer kunskap man har. Tack igen! #2 Tack! #3 Super, tack! :)

hemul
6/13/17, 6:21 PM
#5

Flera av mina är ju lite specialare, men du skrev ju allt så… Jag tycker det är kul att läsa om olika typer av träning och aktiviteter också och se om jag tycker det verkar va nåt för mig.

Det svåraste att hitta bra böcker om är nog det här med valp, vanlig uppfostran, vardagslydnad eller vad man ska kalla det. Har läst så mycket skräp på det området så det är otroligt.

En del böcker är speciellt irriterande, de som i stort sett inte talar om någonting rent praktiskt utan bara att man ska lära hunden ditten och datten, men hur förblir in hemlighet. Istället rekommenderar de att man vänder sig till en hundpsykolog/coach eller går en kurs för precis allting! Hallå, man köper väl böcker för att lära sig att klara det själv eller?😡

Angående bibliotek så har hundboksläsandet lärt mig att det finns nåt som heter frärrlån. Bara boken finns på något allmänt bibliotek i landet så kan man för det mesta beställa hem den. Det är en avgift, men den är jättelåg. Mindre än 10 kr om jag minns rätt.👍

[134643]
6/13/17, 7:02 PM
#6

#5 Ja, men absolut! Man vet ju inte vad man kommer fastna för utan att veta något om det. Hade precis tänkt fråga om ni hade några tips på mer generella böcker om just "vanlig" uppfostran och så. Visserligen har jag ju en bra aning om hur jag vill uppfostra min hund, och det finns ju verkligen sjukt många olika åsikter där, men tänker ändå att man kunde få lite "aha-upplevelser" av en sådan bok, så synd att det inte verkar finnas så många bra sådana! Tack för tipset med fjärrlån, får kolla på det! :) Finns det några bra "skaffa valp" böcker? om just den första tiden, kanske speciellt med träning och uppfostran? Har bara haft hand om vuxna hundar tidigare så där känner jag att lite andra tankar och information skulle vara bra.

Annons:
JoannaLi
6/13/17, 7:34 PM
#7

#6 Det var länge sen jag läste den, men jag minns att "Valp på väg" - Ingrid Tapper, inspirerade mig mycket när jag läste den. 😊

[134643]
6/13/17, 7:43 PM
#8

#7 Tror att jag hört om den faktiskt. Super, tack! :)

Drömmis
6/15/17, 7:27 AM
#9

Alfasyndromet av Anders Hallgren - Den handlar kort och gott om alfamyten, går igenom hur en vargflock faktiskt är uppbyggd och varför vi ska gå ifrån allt kring dominans etc. för att istället se hunden som en i familjen.  Otroligt läsvärd för alla som sysslar med hund.

Hund och människa av Patricia McConnell - vet inte om den finns att köpa i affär, hittade den själv på en loppis, vilket i övrigt är ett bra tips att kolla runt på, finns ofta många intressanta böcker där. Boken handlar i vilket fall om vår relation till hunden, allt från träning till bara samspel. Har inte hunnit läsa hela ännu, men tycker den är oerhört pedagogisk och rolig, man får många aha-upplevelser, även som erfaren hundägare ;).

[134643]
6/15/17, 10:25 AM
#10

#9 Åh, första verkar ju verkligen toppen! Får se om jag hittar den andra någonstans. Har en bekant som ääälskar loppisar, så hon skulle säkert bli superglad om jag följde med några gånger haha.

hemul
6/15/17, 1:20 PM
#11

Apropå varg, jag har en bok som jag inte tog med för att jag inte läst den än, men jag ser fram emot det, nämligen denna.

Freddy Worm Christiansen: Hundars och vargars beteenden. Finns att köpa på de vanliga ställena också, men beskrivningen är matigare hos utgivaren.

Vad jag förstår är det mycket Chrisiansens forskning som ligger till grund för den nya synen på vargen (och hunden), rangordning o.s.v.

http://dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende/

ipopuma
6/15/17, 4:12 PM
#12

Från valp till stjärna

Upp till toppen
Annons: