Annons:
Etikettövrigt
Läst 2029 ggr
chaoscrime
6/13/17, 9:19 AM

Vardag med brukshund

Hej! Jag älskar arbetande hundar. Min dröm är att jobba utomhus med kroppen där min hund får följa med. Just nu jobbar jag på callcenter i stockholm, och varit utan hund i ungefär ett år då min senaste lämnade jordelivet under väldigt tråkiga förhållanden. Men nu har det börjat klia i fingrarna igen, och jag har läst och fastnat extra mycket för mallen(belgisk malinois). Så är nyfiken på er som har erfarenhet med vall/brukshundtypen. Hur ser er vardag ut med hundarna? Jobbar ni? Vad håller ni på med för aktiviteter osv? Bilder är också uppskattat!

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
Majken!
6/13/17, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en högtempererad schäfer på 1,5 år som jag lever ensam med. Jag jobbar heltid och hon är ensam hemma på dagarna, jag hastar hem för en rastning på lunchen. Vi tar en kortare rastning på morgonen och en kortare på lunchen, alla våra aktiviteter är förlagda på kvällstid.

På kvällstid är det fokus på lydnad, bruksgrenarna och vanlig hederlig fys. Vi får också ägna mycket tid åt självbehärskning och uppförande, då det är en hundtyp som gärna gasar och reagerar på den lilla retning som hon kan hitta.

Det jag tycker är viktigt med denna typ av hund är att man hittar tillfällen där hundarna verkligen får blåsa ur sig all energi och frustration som de lätt samlar på sig. Att bara träna lydnad/rallylydnad eller annat där man inte får vara särskilt fysisk räcker inte långt, det behövs långa spår och svåra sökrutor för att hunden verkligen ska få bli trött. Det gäller också att hitta vad som håller den lugn och när hunden ska aktiveras, jag kan inte gå en långpromenad innan jobbet om jag vill att min hund ska sova under tiden som jag är borta - ju mer aktivitet hon får desto aktivare blir hon.

Kul med brukshund, hoppas du hittar en kombination som passar dig!

Ambrose
6/13/17, 3:03 PM
#2

Jag har en Rottweilertik på 3 år. Jag brukar ofta säga till folk att hon är världens enklaste hund sålänge man kan vara bestämt, orkar hålla i kopplet, och kan säga "loss" och mena det.
För hon är verkligen en otroligt enkel hund. Även jag bor själv och jobbar, och har då henne ensam hemma under tiden. Oavsätt när jag kommer hem så får jag inte en reaktion, hon sover. Hon har en otrolig avknapp. Om jag skulle ligga sjuk i en vecka eller två och bara ge henne korta rastrundor så är hon helt ok med det. Sålänge hon får mysa i soffan på kvällen, och får några ben att tugga på ibland.

Men när vi tränar så tränar vi, och det är något hon gör mer än gärna :) Oftast åker vi till klubben 3-4 dagar i veckan, och tillsammans tränar vi IPO, Lydnad, Bruks, Rallylydnad, Agility och den vanliga fysträningen. Vi har även tävlat i allt utom Agilityn hittills.

En Malle och en Rottweiler är ju inte riktigt samma sak, men många hundar blir vad du gör dem till.
Jag överaktiverade aldrig min som valp, utan vi gjorde saker när jag kände för det. Hon fick helt enkelt anpassa sig. Ville jag ta några dagar där jag bara låg i soffan och käkade glass så gjorde jag det. Visst, hunden har kanske lite tråkigt i början, men de slipper all den stressen som vuxen när de istället "kräver" mer aktivering än vad man kan ge dem eftersom de har vant sig vid att du som ägare tröttar ut dem istället för att de själva lär sig hantera situationen och sin energi.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[kinjelooo]
6/18/17, 10:33 AM
#3

Jag är också nyfiken på frågan, inga fler som vill dela med sig? :)

Fisherling
6/18/17, 10:36 AM
#4

TS verkar dock be om åsikter om malle av brukstyp.

"Men nu har det börjat klia i fingrarna igen, och jag har läst och fastnat extra mycket för mallen(belgisk malinois).

Så är nyfiken på er som har erfarenhet med vall/brukshundtypen. Hur ser er vardag ut med hundarna? Jobbar ni? Vad håller ni på med för aktiviteter osv?"

Så jag skulle svarat, men jag har en aussie, inte en malle :P

[kinjelooo]
6/18/17, 10:58 AM
#5

#4 TS frågar ju om "erfarenhet med vall/brukshundtypen" så svara gärna! Ausssie är väl en bruks/vallhund? :)

jenmjao
6/18/17, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Jag har en malle och en blandras. Jag jobbar inte, men är inte heller hemma hela dagarna, Jag har dock MYCKET mer tid över än någon som jobbar.
Min malle är väl inte så bra exempel på mallar, Han är väldigt mild och skulle nog kunna förknippas med andra raser när jag skriver om honom. 
Han kräver motion, Men knappast mycket, Det är förvånansvärt lite jämfört med vad jag förväntat mig. Han kräver träning dock, Och det är konstant, inte "skippa" det lite då och då, då tappar han allt. Så våran vardag nuförtiden ser mest ut som så att vi tränar på att kunna vara lösa, Arbeta och fokusera på varandra. 
Så allt jag vill göra är lagt på hyllan, Inge skydd, inge läger, ingen intensiv lydnadsträning. Allt handlar BARA om att VI ska kunna sammarbeta, Det är en viktig grund (för mig iallafall) i vardagen för att kunna överleva. Jag tänker inte ha en sån där hund man läser om som "gör sitt på tävlingsplan och sedan är ett helvete i vardagen".
Han är tjockskallig och hör dåligt när han inte vill, Men han är förarvek så jag kan inte alltid ryta i för hårt, Men i vissa stunder är det precis tvärtom, det enda som hjälper för att hindra en dålig situation. Hans malle tendenser (alltså 100% arbetsvilja energi och smällande käkar) är något jag ofta måste dra upp för att ens få se hos honom, Vilket är skönt när han är en "första gångs malle" men jag hade gärna haft det lite mer hos honom. Men jag ska absolut inte klaga eftersom att han innan det här (som yngre) inte ens var kampglad. Som sagt, inte ett bra exempel på malle det här ;) 
Världens goaste, mest sociala, lite för stora kille är vad han är. Han är dock väldigt beslutsam om att göra som han själv vill och lönar sig något minsta lilla så är det kört för mig. Han är väldigt mamma kär men det är ju den där lilla gnuttan av hur mycket mer spännande och roliga andra faktiskt är som får mig att glömmas bort där i bakgrunden. Och man kanske kan tänka att "hellre en glad hund än en aggressiv", Men i min situation spelar det ingen roll, för hittills har inte många främlingar reagerat positivt på att en 67-68cms malle på 35kg ser skitglad ut emot dom, Folk tror ju att han är farlig för "han ser hård ut". Så att han är världens snällaste och goaste och vill älska allt är ett hinder i våran vardag, Jag är van vid motsattsen och kan nog säga att jag föredrar en hund som är lite mer eller mycket mer åt andra hållet.
Förutom den tråkiga vardagslydnaden så brukar vi springa, ja innan det blev för varmt då. Och träna lydnad, Jag vill så gärna börja med spår också men våran förmåga att sammarbeta …den är på 0 och i spår ligger den nog på -10.

Jag har skrivit en hel del nu, Och jag vill påpeka att det kanske ser ut som att jag klankar ner på min älskade hund nu, Vilket jag till viss del kanske också gör. Han har inte alls nått upp till mina förväntningar, Men det är också det.. Mina förväntningar byggdes upp på vad andra sagt och upplevt. Det går aldrig att förutsäga vad man får oavsett vad, Det finns bara säkrare vägar att ta (t.ex seriösa uppfödare och rätt linjer). Men ingenting är 100% garanterat.

Annons:
Fisherling
6/18/17, 3:23 PM
#7

#5 Nja, eftersom TS i meningen innan sagt att denne fastnat för malle tolkar jag det som att de vill veta mer om brukstypen av malle.

chaoscrime
6/21/17, 4:58 PM
#8

#7 Menade inget specifikt med det, vill gärna veta mer om vall/brukshundar i övrigt såklart:)

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Hornslandet
6/21/17, 5:15 PM
#9

Har en Briard på 8mån. Jobbar  och heltid, delvis hemifrån, resten får jag lösa med hundvakt. Har haft svårt med ensamhetsträningen, men nyligen har det lossnat och nu ligger han kvar när jag går ut eller lägger sig och väntar om han är vaken&igång. Dock har jag inte då byggt upp några längre tider än.. Tänker mig nog att han ska få vara hos nån under dagen när jag jobbar inne på kontor även i framtiden om han klarar av några timmar själv.

Han har fått vara valp mestadels helt enkelt, fast vi går kurser (valpkurs+fortsättning, allmänlydnad) så vi håller oss sysselsatta och har nått att jobba på. Har börjat spåra också, men vi är i startgropen där och det handlar väl mest ännu om att få till en rutin och förståelse för vad som skall utföras :) I övrigt vill jag börja träna mer sök också framöver, och när han förhoppningsvis är friröntgad kommer vi springa och köra en hel del drag.

Han är ännu väldigt valpig och väldans social som vill fram till allt och alla..

ipopuma
6/25/17, 9:02 AM
#10

Jag har en brukshund. En liten riesenschnauzer på 6 år. Vår vardag är fullt ös medvetslös. Jag jobbar och går i skolan.

Hmm… Vår vardag? Ja man kan väl kort och gott säga att man gör minst något litet med henne varje dag i träningsväg men vi går även långa promenader, springer tillsammans, ska börja dra lite på sparkcykeln nu då jag inte kan springa pga inlägg, vi ligger i soffan och käka popcorn tillsammans medan vi kollar på film. Vi gör ganska mycket tillsammans. 

Tror även du vill ha för och nackdelar med en sådan här arbetande hund i vardagen och fördelen är att man har sällan tråkigt. Man kan alltid hitta på något med hunden och hunden ställer upp till 100 % så länge den får göra något. Vill du springa springer hunden. Vill du backträna, backtränar hunden. Vill du simma, ja då simmar hunden. Det är inte som min lilla dvärg som är mer "Nej springa är tråkigt, backträna är tråkigt, simma är jobbigt osv"

Nackdelen är att hunden är mycket. Allt blir mycket mer i och med att de är avlade till det. Det är inte som min dvärg aka tanthund som bara följer med som ett fluff på snöre. 

Vi håller på med ipo.

Upp till toppen
Annons: