Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1045 ggr
Emouse
2017-06-12 16:11

Uppdelning av färskfoder

Ska ge mig iväg och köpa en 5 kilos korv till den kommande valpen från VoH nästa vecka och fick precis tanken, hur delar man upp en sådan korv? Om man inte tinar upp den och fryser om så lär man ju få ha en bandsåg eller något😂 Har bara använt 500 grams korvarna innan.

Går det bra att tina upp och fördela samt frysa in igen?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Herveaux
2017-06-12 16:15
#1

Du kan ju tina den så pass att du kan portionera upp den och sen lägga in i frysen igen, behöver inte tinas helt och hållet för att kunna styckas upp.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emouse
2017-06-12 16:20
#2

#1 Det är ju sant.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Haztparken
2017-06-12 16:25
#3

Gjorde som #1 skrev när jag gav VoHs 5 kg korvar. Tinade lite och sen sågade vi ut portioner med en tandad stor kniv. Var mycket slit så fick sluta med fodret helt till slut. Finns lite olika varianter som folk delar sina korvar på, googlar du så hittar du mycket :)

[AnimeV4]
2017-06-12 16:31
#4

Man kan ta en skruvmejsel eller något annat vasst och slå med en hammare. Det gör de här: https://www.facebook.com/vomoghundemat.sverige/videos/1073468852698619/

Ska också köpa 5-kilos så jag kommer också få pilla med detta😃Dock så blev det 500 grams nu då magen inte mår bra på lilla Knut.

Estelle13
2017-06-12 16:38
#5

På den tiden jag gav voh så lät jag det tina lite och sen använde jag en kniv och banka in kniven tills det gick att skära isär, men ja det var ett jäkla jobb och slit. Delade korven i 3 delar.

JoannaLi
2017-06-12 16:56
#6

Jag kör stämjärn + hammare, eller köttsåg - båda medan korven är helt fryst. 

Eller så tinar jag helt och förpackar om det tinat. Absolut mest platseffektivt, eftersom att man kan mosa ihop dem för att inte slösa någon plats alls - men stinker dock, både när man paketerar om och när man ska ge det 😛

Annons:
Herveaux
2017-06-12 17:04
#7

OT Färskfodertillverkarna borde göra ett samarbete med någon byggvaruhuskedja eller liknande som erbjuder en rabatt för hund- och kattägare som dom kan nyttja när dom inhandlar lämpliga verktyg för att dela upp färskfodret. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Estelle13
2017-06-12 17:11
#8

#6 Menar du att voh stinker? Tyckte nämligen det luktade en del när jag gav det och har alltid undrat varför? Eftersom att rått kött man ger själv eller Mush inte luktar illa :/ #7 Haha ja lite önsketänkande skadar ju inte :-)

Emouse
2017-06-12 17:26
#9

Det måste ju vara svårt att veta hur stora portioner man ska göra, man kanske lär sig hur mycket man ska ta efter ett tag? Säg att man ska ha 350 gram i varje portion.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Haztparken
2017-06-12 18:46
#10

#9 Vi använde ett måttband. Så fick vi ut att per X cm fick vi ut ca X gram. Det fick man ju prova sig fram till först men sen återanvände vi måttbandet varje gång för att få ut samma mängd.

Lona
2017-06-12 21:32
#11

#8, Nu vet jag inte hur det är med just VoH men våm/vom (alltså komagen, inte märket) luktar vidrigt. Det är ju inte osannolikt att fodret VoH luktar av det också *Ääärk* Jag fixade faktiskt inte att ge mina hundar färskfoder med våm, de fick utan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
2017-06-12 21:51
#12

#11 Min Knut som är dålig i magen fick våm idag och jag kan intyga om lukten. Haha! Det satte sig på händerna så jag blev traumatiserad, men lite diskmedel gjorde susen..

Estelle13
2017-06-12 22:29
#13

#11 haha nej vom luktar inte gott, luktar ko skit. Var så länge sen jag gav voh men har för mig att det luktade speciellt framförallt den med lax i.

Annons:
JoannaLi
2017-06-13 14:27
#14

#8 Jag tycker att VOM stinker när det oxideras, ja. Så, tinar man t.ex. i kyl och träffar ganska precis när allt är tinat och ger då, så tycker jag inte att det luktar. Däremot om man tinar det helt - paketerar om - fryser in - tinar helt igen så tycker jag att det stinker värre än mycket annat! 

Tycker framförallt att odlad lax luktar *****, efter att ha barfat själv mha Emmzo's barf-sortiment, bland annat deras odlade lax.

[AnimeV4]
2017-06-13 15:08
#15

Hur är det egentligen med att tina och frysa kött flera gånger? Till både eget bruk och djurbruk. Tror det är något mamma har sagt som sitter kvar😃

JoannaLi
2017-06-13 15:10
#16

#15 Det är helt ok! Eller, det har då funkat för oss (både human- och djurmat). Kan bli lite frysskadat och blir ju inte lika gott alla gånger, men funkar absolut :)

[AnimeV4]
2017-06-13 16:04
#17

#16 *ljudet av världsbilden som rasar*😮

Lona
2017-06-13 16:38
#18

Jag tror att förskfoderföretagen själva rekommenderar att man inte tinar och fryser om men om det verkligen har någon effekt eller inte (förutom på konsistens och smak, om man ska äta själv) vet jag inte. Kan ju vara ett sånt där råd "för säkerhets skull" som många företag kör med. En del kanske dessutom tror (om det inte fanns någon varning) att man kan tina, ha några dagar i kylen, frysa om och så vidare i flera omgångar och det är såklart inte bra. Sen är ju färskfoder mer känsligt än ett helt köttstycke, precis som köttfärs.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: