Annons:
Etikettvalpar
Läst 1560 ggr
ForeverEmma_
2017-06-12 01:58

Valp lös i magen och kräkt under natten

Hej nybliven hundägare och har valp för första gången nu. Jag hämtade hem 10 veckor cocker killen i fredags så haft han i ca 2 och en halv dag. Men idag (söndag) så har han haft löst bajs, ibland har det kommit som en gäggig korv och sen kommer det löst. Det är inte rinnit som vatten utan gäggigt men löst. Detta varit under dagen. Nu under natten så har han behövt bajsat 2 gånger på väldigt kort tid (även pinkat) båda gångerna har det varit löst. Sen nu senaste gången hann jag inte ut då han kissade först, sen bajsade löst och även spydde upp mat. Kan detta bero på att han är lite orolig för han nyss flyttat? Eller kan det vara tänderna som spökar och gör ont då han varit väldigt bitig idag och tuggar på ben väldigt mycket under kvällen? (Ska ringa uppfödaren imorgon och fråga henne med)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Herveaux
2017-06-12 09:19
#1

Kan det ha varit benen hans mage reagerar på?

Var det "ben" av hud eller riktiga ben i form av tex revben eller märgben?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Forest]
2017-06-12 11:12
#2

Nytt hem kan ge en hund orolig mage. Ger du samma foder? Sen kan det vara benet som spökar, är han inte van att tugga på såna ben kan det mycket väl vara därför magen strular. Tycker du gör rätt med rådfråga din uppfödare. Hoppas du får bukt på det, Blir det värre kontakta veterinär.

smellcaramell
2017-06-12 16:58
#3

Åkte du långt för att hämta vovven? Min tik blir lite dålig i magen när vi åker hem till föräldrarna (ca 3.5h tåg+bil) och antar att hennes mage blir lite orolig av just åkandet då hon äter och dricker precis som vanligt. Brukar dröja 2-3 dagar innan hon bajsar slemmigt och sedan går det över rätt fort igen. 

Kan även vara stress, det är ju en ung hund som nyss lämnat mamma och syskon för att flytta till en helt ny värld. Eller att valpen fått i sig något(gräs?) som gjort magen orolig.

Håll koll på allmäntillstånd och att hunden dricker tillräckligt så går det nog över snart(antar att du har samma foder som uppfödaren och inte håller på med foderbyte o.s.v. såhär på en gång).

ForeverEmma_
2017-06-12 17:04
#4

Han har haft två olika ben framme. Ett litet från Dogman som är vit och råhud, sen ett stort från Rachinel chewie som är oxhud. Även den är vit. Jag har även hemma ett annat tuggbens förpackning från Rachinel chewie som är också oxhud men dem är bruna. Den har han inte smakat av en. Har även ett buffelhorn, ska jag ta fram det istället? Men sen inatt och igår har han varit mycket piggare och sovit ordentligt idag. Han har bara bajsat en gång sedan 7 imorse och då var det en geggig korv bara. Sen har han även fått lite mindre portioner med kokta morötter i (uppfödaren råd med morötter) och lite oftare mat då vilket har funkat brA. Men en Anna teori jag har är han har fått fri tillgång till mat hos uppfödaren och en av hans kullsyskon har varit känslig i magen och fått fortiflora. Så jag och mamma har bollat lite tankar och då kanske även han har roffat åt sig mat med fortiflora i och fått lite fastare mage pga av den. Vad tror ni om den teorin?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[john_anders88]
2017-06-13 08:08
#5

"ben" av alla dessa olika hudar har jag personligen upplevt att det är jobbigt för ovana hundar som inte har tuggat sådant tidigare, vissa klarar heller inte av det. Har en herre här hemma som inte klarar av dessa tuggrullar av hud, medans riktiga ben går alldeles utmärkt. Så kan va "benen" blandat med flytten som får din valps mage att slå frivolter och kraschar. Nu säger jag inte att det är så, utan det är endast en teori från min sida.

[Forest]
2017-06-13 08:49
#6

4 Så kan det mycket väl vara.  Sen låt han kanske ha ben bara korta stunder, eller inte alls nu. Som sagt nytt hem kan göra  att valpar  får lös mage, det är inte så ovanligt.  :)

Annons:
Traxs
2017-06-15 01:07
#7

Skulle råda till att ta bort alla ben tills magen blir bättre. Ge honom kokt ris med kokt torsk i mycket små mängder. Öka successivt och blanda sedan ut med hans torrfoder i mindre mängder. Canikur och fortiflora kan ges som komplement. En valp blir fort uttorkad vid diarré, speciellt i samband med kräkningar och Så om han inte blir bättre kontakta veterinär direkt.

ForeverEmma_
2017-06-15 19:21
#8

Han är bättre i magen. Uppfödaren rekommendera att ge fortiflora i tre dagar vilket han fått nu och bajset är geggigt men inte löst geggigt så det går framåt. Han bajsar i alla fall normal mängd nu 3-4 gånger per dag och inte ca 6 gånger eller mer som när han va dålig.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Hornslandet
2017-06-15 19:57
#9

Är nog lite för mycket bentuggande som oroat magen som det låter =) Det fina är ju att han aldrig blev riktigt dålig, så det är inget jag hade oroat mig så mycket för.

Kan tipsa dig om att köpa hem canikur, så du har hemma ifall att han skulle få nån släng av ännu sämre mage. Kan även vara bra att köpa/laga lite skonkost på förhand. Tro mig, man vill inte gärna stå där och behöva laga en massa ris&fisk precis när valpen mår som sämst..man kan frysa in det i lite lagom portioner!

Bara några tips!

Traxs
2017-06-15 22:13
#10

#9 När valpen mår som sämst bör man nog vara hos veterinären.  Såklart lagar man för fler portioner vilket fördelas under en dag. Det ska man nog orka när man fattat beslutet att köpa hund.

Haztparken
2017-06-15 22:53
#11

#10 "Det ska man nog orka när man fattat beslutet att köpa hund." Jaha och vart ser du att #9 skriver att man inte orkar det? Bara för att man i förhand gjort i ordning portioner så betyder inte det att man är lat eller inte har tänkt igenom sitt hundköp, tvärtom! Där ser man en hundägare som tänker steget före.

ForeverEmma_
2017-06-16 14:07
#12

#9 tack för tipset! Ska köpa hem och förberedda :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Hornslandet
2017-06-16 14:57
#13

#10 #11 Haha herregud vad folk kan tolka in saker i vad man säger ibland. Såklart kontaktar man vet om valpen mår rejält illa? Jag sa väl inget annat :) 

Är väl super att vara förberedd? Man kan ju inte kontrollera exakt när valpen kommer bli kass i kistan, och det kan ju absolut inträffa precis när övrigt i livet kör ihop sig som mest också, är det då inte toppen att vara förberedd och slippa stå och laga massa extramat precis då? Det tar ju ändå en stund att överkoka ris tex.

Tänker somliga så med annat också? Först när valpen/hunden skadar sig så ska man skynda till apoteket och köpa bandage eller medicin? Inte riktigt va? :)

Annons:
Traxs
2017-06-16 16:57
#14

#13 Nej du sa inte det därför flikade jag in det. Tolkar inte in något utan det var en generell åsikt liksom den att man bör orka laga mat till hunden. Inte riktat till någon. Anser dock att man hellre bör ha maten i kylen än i frysen. Vet många som inte ens vill ha den i kylen utan lagar vid varje tillfälle för att kunna använda risavkoket. Jag har ingen aning om hur somliga tänker och varför du undrar? Själv har första hjälpen låda med både läkemedel och medicinsk utrustning hemma om olyckan skulle vara framme.

Hornslandet
2017-06-17 21:55
#15

#14 Du svarade ju på mitt inlägg så såklart blev det riktat mot mig. Väldigt konstig kommentar också, man orkar ju laga mat lika mycket om man gör det på förhand som om man gör det när det väl händer. Men då är man förberedd istället för att reagera när nått väl sker, bara bra tycker jag. Tänk om nått annat händer den där dagen valpen plötsligt mår som sämst? Skadar inte att vara lite förberedd, särskilt inte med såna saker som lös mage hos en valp, som lär hända ungefär ALLA valpägare nångång. 

Man kan ha maten i kylen, men då håller det inte länge. Då är det ingen större mening med att göra det som en förebyggande åtgärd. Och ris/fisk/kyckling-mixar går bra att frysa in..

Upp till toppen
Annons: