Annons:
Etikettraser
Läst 2398 ggr
Lexie82
2017-06-11 01:22

Keeshond vs Eurasier

Tittat lite på vilken hund som skulle passa mig. Jag vill ha en sällskapshund, men inte en liten knähund. Jag vill ha en hund med låg jaktlust, inte skällig eftersom jag bor i lägenhet, lojal och pigg på att bada och hänga med ut i skogen, men ska även klara riktigt lata dagar då mitt psykiska mående varierar. Den ska funka bra i en barnfamilj och med andra djur.

Jag har tittat på Eurasier, Keeshund och Leonberger (som nog tyvärr är för stor) och undrar nu över vilken som skulle passa mig bäst av eurasier och keeshond.

Det jag undrar mest över såhär mitt i natten är pälsen. Vilken av dem har mjukast päls och vilken är lättast att få torr efter bad (min golden tar en evighet att torka..)

Annons:
ifoundnemo
2017-06-11 09:22
#1

Keeshond är en vakthund i grunden så det är en skällig ras MEN jag (och många andra med rasen) har keeshond i lägenhet utan problem. Träna från det att du får hem valpen så ska det inte vara några större problem :). Pälsen på keeshonden är i mitt tycke helt fantastisk! Den är inte lika mjuk som golden päls, men fortfarande mjuk :). Har vi varit ute i regn så bara skakar vår av sig både regn och lera! Vår är ca 3,5 år och vi har bara behövt bada honom 1 gång (sen har vi fått tvätta rumpan nån gång och sköljt av honom efter att han badat i sjö - dock räckte det med bara vatten för han badade bara upp till magen). Pälsen är i övrigt lätt att sköta då man bara borstar vid behov (ska inte klippas eller nåt sånt). Sen isolerar den väldigt bra både på sommaren och vintern :).

parsley
2017-06-11 15:07
#2

# 1 Håller med helt och hållet. Keeshunden har en fantastisk päls. Vill du ha en hund som älskar att bada och simma kanske inte keesen är något förstahandsval. Tror att många av dem nöjer sig med att bada tassarna eller stanna på land. Vill man aktivera utomhus, så finns det andra saker man kan göra med den, t ex låta den gå balansgång på stockar eller hoppa upp på stenar eller leta efter hundgodis på marken eller i barken på ett träd.

ifoundnemo
2017-06-11 15:35
#3

Vår kees är väldigt glad för att bada - upp till magen. Blir för tungt med pälsen så simma undviks (som #2 var inne på). Men i vår lilla pool så doppar han gärna huvudet i jakt på godis x). Men han älskar att vara ute, när det är som varmast är det skugga som gäller bara. Lata dagar är inge problem, bra med barn, gillar aktivering/motion men har inte så höga krav, lojal, gosig men inte klängig…en väldigt trevlig och lättsam ras :).

lizton
2017-06-11 16:41
#4

Eurasier har fantastisk lättskött päls. Den torkar fort efter regn eller efter bad. Smuts ramlar av pälsen när den torkat.  Typiskt är att de undviker att smutsa ner sig, går runt leriga pölar istället för att kliva i dem. Pälsen tovar inte - en genomborstning i veckan räcker. En valppäls kan tova sig lite. Har hört att svarta pälsar kan tova sig lite även på vuxna. De fäller mycket 2 ggr/år och då får man kamma ur några plastkassar päls, men däremellan fäller de inte särskilt mycket och det som fälls är lättplockade tussar. 

De behöver inte badas särskilt ofta. Två gånger per år. När jag badade min eurasier senaste gången  hade det gått 11 månader sen förra gången. Jag skriver alltid upp och blev förvånad att det gått så lång tid, eftersom hon alltid är så ren och fin och luktfri i pälsen.

Eurasier är inte skälliga av sig. Jaktlust ska de inte ha, men lite har de flesta ändå. Inte så att de drar efter vilt i timmar, men de kan tex jaga upp en ekorre i ett träd eller jaga efter en katt. 

Tikar är i regel lugnare. En ung hane kan kräva mer än man tänkt sig, så vill du ha en lugnare tror jag en tik passar bäst, men hör med uppfödaren, som kan ha en annan åsikt. Tikarna brukar gå åt först och det finns väl en anledning till det.   Det beror på hur föräldrarna är också. Det föds inte jättemånga eurasier i Sverige, så var ute i god tid och tinga en valp om du är intresserad. Det är inte säkert att uppfödaren går efter den tid som du har väntat, så kolla upp det också. 

Båda raserna blir nog bra. Keeshond är i regel mer social, är min uppfattning, men hör med uppfödaren  för det kan variera. Jag tror keeshond kräver mer aktivering än en eurasier gör.

Kika också på finsk lapphund. Den är lite mindre, men har samma lättskötta päls och den kan vara lättare att få en valp av den rasen.

Lexie82
2017-06-13 07:34
#5

Tack för alla svar! =)

#4 Finsk lapphund är fin, men jag får intrycket av att de kräver mer motion eftersom de från början är vallhundar.

lizton
2017-06-13 22:38
#6

#5 Ja, det är min uppfattning också om finsk lapphund. 

När jag skrev att keeshond i regel var mer social, så menar jag mot främlingar. Mot familjen är eurasier väldigt tighta och familjekära. Däremot beskrivs eurasier som att de kan vara reserverade mot främlingar. Kan nog gälla en del keeshondar också. Det är förstås individuelt och hur man tränar dem.

Lycka till vad det än blir!

Annons:
ifoundnemo
2017-06-14 12:45
#7

De keeshondar jag träffat (ink vår egen och den familjen hade när jag var barn) hälsar gärna på främlingar men efter att de hälsat bryr dem sig inte så mycket. Men dem brukar vara nyfikna och vill hälsa, det är min uppfattning (är inte så insatt i Eurasier) att dem inte är direkt nyfikna på främlingar och inte har någon större lust att hälsa. När man lär känna en keeshond (och Eurasier) så har man en vän för livet :). Keesarna är väldigt tillgivna och lojala mot sina människor (flocken plus nära bekanta).

Staempel
2017-06-14 14:39
#8

Har rastat en Eurasier tik i drygt ett år, hon är två nu. Regnar det är det täcke på som gäller efter ägarens önskemål, då det enligt ägaren tar en evighet för henne att bli helt torr. Hur ofta/sällan hon duschas vet jag ej. Hon är väldigt social och får mycket motion. Skäller inte hemma men när hon leker. Och jagar gör hon. Jag har henne aldrig lös, men ägaren har det. Jag har själv tre irländska settrar och skillnaden mellan hundarna känns astronomisk ibland XD har fått gå emellan min hane och eurasiern flera gånger då de nästan börjat slåss, tiken är väldigt på och verkar inte vilja förstå när min hane säger ifrån att han inte vill leka. Tiken funkar inte heller med alla tikar men det är en individuell sak. Jag har visserligen bara lärt känna en Eurasier, men skulle personligen inte rekommendera den rasen till någon. Gör det som känns bäst för dig och lycka till :)

lizton
2017-06-14 16:02
#9

#8 Har  den eurasiern svart päls? Svarta pälsar kan vara annorlunda. Är tiken kastrerad? Pälsen förändras mycket efter en kastrering. 

Min eurasiers päls torkar väldigt snabbt. Efter t ex ett bad utomhus en varm sommardag, så hinner pälsen torka under bilfärden hem på 10 min. Blöt hund in i bilen - torr hund ut ur bilen.

Staempel
2017-06-14 17:19
#10

Okastrerad och gulbrun päls. Hon har nåt problem med magen också, får diarré kanske en gång i månaden. Vet inte vad hon äter men det lär ju påverka pälskvalitén.

Persifone
2017-06-14 19:51
#11

Keesen och Eurasiern har ganska så snarlik päls, så det är ingen större skillnad.

Jag har keesar och tycker det är en fantastisk ras. Känner ingen eurasier men på hundutställningar går vi ofta i samma ring och märker nästan alltid av att det är mycket morr och osämja mellan eurasierna utanför ringen. Sedan kanske det alltid är samma människor med samma hundar varje gång, det kan jag inte svara på.

Viktigt när du väljer uppfödare, oavsett vilken av raserna, är att kolla att de avlar på fria höfter och armbågar. Jag tycker det är mycket slarv med det inom keeshondaveln iaf.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

lizton
2017-06-14 23:29
#12

Tips till ts: Gå in på youtube och titta på filmer där du ser hur hundarna uppför sig i grupp och tillsammans med människor.

Det finns en del framför allt unga eurasierhanar, som kan vara kaxiga mot andra hanar. Vet ej hur keeshanar är.

Min tik gillar främmande tikar bättre än främmande hanar generellt. Hon gillar inte att hanar är för närgångna (och det är de ofta om man låter dem hälsa). Hanen hemma är ok, men han är också den enda som alltid får nosa henne i baken. Hon t o m lyfter benet så att han ska kunna slicka bort kissdroppar när hon kissat. Ingen annan hane får vara så närgången. Hanar är ofta väldigt ivriga och vill nosa henne därbak, men då fräser hon ifrån. När hon var ung fick de göra det, men inte som vuxen tik (undantag är när det närmar sig löptid). Hanar förstår när en tik säger ifrån och då ger de sig.

Elverpige
2017-06-17 01:12
#13

Har två eurasier här hemma, en på 4 år och en på snart 1,5. Båda okastrerade hanar. Lugna och trevliga grabbar, om man bortser från unghundens ja.. unghundsfasoner 😛

Mina grabbar har lite olika pälstyp, den ena har lite kortare päls och blir torr riktigt fort, räcker typ med att han skakar på sig. Medan den andra, mer långhåriga, har en päls som suger upp vatten som en svamp. Men på nåt sätt torkar han fort ändå. 

När det kommer till det där med att vara reserverad så skulle jag istället säga att de kan vara ointresserade av främlingar. En eurasier som inte känner för att hälsa på en person ignorerar den, de reserverade keeshond jag stött på har istället skällt ut personen och backat. Likaså med till exempel reserverade finska lapphundar. Men det där beror ju mycket på hur ägaren har hanterat situationen tidigare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: