Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6117 ggr
Ritasamir
6/9/17, 10:01 PM

HJÄLP! Blir tokig på missfärgningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade lilla Malteser, har som många andra vita hundar, röd missfärgning under sina ögon… nu är det så att jag bokstavligen varjedag torkar henne med antimissfärgnings medel som jag köpt hos Arken Zoo… men ingenting fungerar.. finns det något ni kan rekomendera? Ska man håravkorta missfärgningarna? Byta foder? Bra medel? HJÄLP!

Annons:
Lord Vulcan
6/10/17, 7:47 AM
#1

Prova potatismjöl. Funkar på missfärgad hästpäls:)

[Forest]
6/10/17, 10:46 AM
#2

Om inte jag ser till att våran vita pudel har nerklippt/rakat vid ögat så rinner hennes ögon lätt. Jag har vart hos veterinären vid ögonlysning ställt frågan om hennes päls växt vid ögonen. Pälsen växer rätt så det kunde vi utesluta. Bra foder ger vi men även fiskolja som är bra till mycket. Mitt tips är kolla med vetrenär så det inte är något fel. Vad ger du idag för foder? Sätter du upp pälsen för undvika att päls ligger mot ögat ? Jag skulle lägga mer orsaken på varför ögonen rinner än försöka dölja problemet.

Changrila
6/10/17, 11:00 AM
#3

Jag vet flera som fått ordning på sådana problem med foderbyte. Spannmålsfritt och gärna färskfoder verkar vara bra även där :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Estelle13
6/10/17, 11:25 AM
#4

Rinnande ögon kan bero på många olika saker några exempel kan vara att balansen i fodret inte är riktigt rätt för din hund. Både för lite och för mycket A-vitamin ger rinnande ögon, för mkt protein och för lågt intag av kalcium ger samma symtom. Även tårkanalernas funktion har betydelse för hur tårproduktionen fungerar.

Ritasamir
6/11/17, 9:22 PM
#5

Jag använder royal canin puppy x-small. Det var den uppfödaren hade använt innan och rekomenderade mig att fortsätta med den. Har funderat på att byta till Acana då jag hört mycket bra med det fodret! Har provat klippa ned allt missfärgade men efter 1 vecka är allting tillbaka igen…. trots att vi rengör med espiree tårrengöring! Kanske potatismjöl? Kanske byta foder? Hmm…

lizton
6/11/17, 11:44 PM
#6

Ann-Marie Hammarlunds A-E olja kan ev hjälpa. Om missfärgningen beror på irriterade slemhinnor i ögonen/rinniga ögon så kan hunden behöva tillskott av A-vitamin. Denna olja får du ge en viss tid, men inte jämt. (Läs anvisningarna på förpackningen)

https://www.haromi.se/olja-hammarlund-p-51.html

Läs gärna A-M H:s artikel om A-vitamin här:

http://blogg.haromi.se/artiklar/sidan-2/vitamin-a-vitalt-for-hud-och-slemhinnor

Annons:
Ambrose
6/12/17, 9:28 AM
#7

#5 Royal Canin är generellt ett väldigt kasst foder. Jag tycker att du ska teata att byta. Jag har själv ingen erfarenhet av vita hundar, men jar hört många bekanta säga att fodret spelar stor roll. Någon med mer erfarenhet borde kun a rådgiva dig huruvida du ska ha torrfoder/färskfoder, spannmål/spannmålsfritt, tillsatser/inga tillsatser etc. Om ett foder är bra kan man se på bland annat: pälskvaliten, muskeluppbyggnad och även formen, färgen och mängden bajs. Ett bra foder gör att en normalmagad hund skiter: väldigt lite, enkelt, fast, chokladbrunt, regelbundet och fiser lite.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Changrila
6/12/17, 12:08 PM
#8

#5, då verkar det som att innehållet i fodret är följande: Torkat fågelprotein, ris, majs, animaliskt fett, vegetabiliskt proteinisolat*, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, betmassa, mineraler, sojaolja, psylliumfrön och skal (1 % ), fiskolja, frukto-oligosackarider, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), tagetesextrakt (innehåller lutein). Inte mycket roligt där. Mest spannmål (ris och majs, majs brukar dessutom kunna göra hundar dåliga i magen och rastlösa), lite benmassa och sojaolja osv… Hydrolyserat protein brukar inte vara någon höjdare om man inte har en allergisk hund och det vanliga fågelproteinet lär inte vara tillräckligt mycket och bra för att väga upp allt det dåliga som fodret innehåller.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Estelle13
6/12/17, 1:00 PM
#9

#5 Min storpudel tik åt rc hos uppfödaren när hon var valp och redan när vi hämtade henne var hon inte riktigt frisk, märktes redan samma kväll när vi kommit hem, rinniga ögon, luktade illa ur öronen. Två dagar senare åkte vi in akut med en jätte sjuk valp som hade 40 graders feber. Skvalpade i öronen som var illröda och fulla i gult gegg. Det var där som hennes problem tog fart som sedan fortsatte med diverse öron och hudproblem och jag är övertygad om att det hade med vilket foder hon växte upp på hos uppfödaren eftersom hon idag är helt fri från ALLA sina problem sen två år tillbaka. Idag BARFar jag henne och hon kunde inte må bättre och jag är mer än lycklig över det :-). Så min rek av egen erfarenhet av fodret är byt så fort som möjligt.

[Forest]
6/12/17, 1:37 PM
#10

Även jag har erfarenhet med det fodret R C, stressig unghund med kass mage hade vi. Dessutom ledde detta till struliga öron, våran veterinär anser att färskfoder är bättre och visste om att vi gav våran andra hund så hon föreslog att vi skulle försöka smyga in det även i den "struliga" unghunden. Stressen försvann mer men fick jobbas även bitvis med, dock försvann magproblem och öronstrulet. Nu mera äter våra acana men får färskfoder till kvällsmat. Flera gånger i veckan får dom ben/råkost oftast från kyckling. Det finns hundar som funkar bra med fodret men jag har själv har eget bra att säga om fodret tyvärr.

Ritasamir
6/13/17, 12:19 AM
#11

Oj!…. Har inte alls haft några problem med det ni nämner ovan, kanske reagerar olika hundar på olika foder! Lilla Nelly, 13 veckor, har nog inget annat problem än rinniga ögon, men självklart är det viktigt att åtgärda det :-) Har funderat lite på Acana… färskfoder oerhört bra, använder Mush till min amstaff och det är helt fantastiskt! Har dock hört att färskfoder inte är det bästa för små hundar då tandsten, speciellt för Malteser, är oerhört vanligt förekommande… kanske får vara extra noga med tandborstning då istället :-)

Lojs
6/13/17, 1:39 PM
#12

#11 Färskfoder är bättre för tänderna än torrfoder (att tänka att torrfoder rensar tänderna är lite som att tänka att man som människa kan äta knäckebröd för att borsta tänderna). Men visst, små hundar har större problem med tänderna är stora hundar så det är viktigt att ha koll på tänderna i vilket fall. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Forest]
6/20/17, 10:17 AM
#13

11 Tror inte alls på att färskfoder är sämre för hundars tänder oavsett ras. Borstar man tänderna så minimerar man uppkomsten att hunden får tandsten :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: