Annons:
Etikettvalpar
Läst 2235 ggr
[Stika]
2017-06-09 14:52

Leverans tidigare än 8v

Hej! Känner ett par som ev ska köpa en valp, dom ska åka och träffa valpen idag och om det känns rätt så tar dom med den hem redan idag, Men, valpen blir inte 8 veckor förrän den 14e, vilket jag tycker är väldigt fel, och oansvarigt både från deras och uppfödarens sida! Och visst säger väl lagen 8veckor, det är väl inte bara en rekommendation? Vet inte vad jag ska göra åt detta, anmäla?

Annons:
Lojs
2017-06-09 15:06
#1

Inte tillåtet enligt jordbruksverkets regler, går att anmäla. http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf Står nästan längst upp på sidan 9.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Stika]
2017-06-09 15:24
#3

Tack, då va det som jag trodde!

Majken!
2017-06-09 15:24
#4

Vilken dag är valparna födda på?

[Stika]
2017-06-09 15:32
#5

dom blir 8v den 14e juni, så är väl bara räkna 8v bakåt.. annonsen har tagits bort från blocket

Majken!
2017-06-09 15:43
#6

#5 Tänkte om du visste datumet, så det inte bara blivit något räknefel innan man slår på den stora trumman.

Annons:
[Stika]
2017-06-09 15:50
#7

Lev.datum stog i annonsen så uppfödaren vet ju. Anledningen till att dom ska hämta idag redan är den idiotiska ursäkten att det är långt att åka, så dom vill inte åka både idag för att kolla på/träffa valpen och åka igen nästa vecka för att hämta. Väldigt dåligt av uppfödaren att tillåta detta!

Joyous
2017-06-09 18:12
#8

#7 Men varför väntar dem inte bara en vecka till? De behöver ju inte åka upp fler gånger om de kollar på valpen och samtidigt hämtar den vid 8 veckor istället? Sämsta förklaringen och så jäkla oseriöst av både uppfödare och valpköpare.

[Stika]
2017-06-09 18:23
#9

Håller med! Idoiotiskt! Helt ärligt tycker jag inte att dom borde köps hund alls..

Belimas
2017-06-09 20:19
#10

Är det en registrerad uppfödare ? Som innehar kennelnamn hos SKK menar jag ? Anmäl i så fall till SKK med.

[Stika]
2017-06-09 21:03
#11

Nej ingen reggad vad jag vet, blandraskull. Amstaff/american bully

[Stika]
2017-06-09 21:41
#12

Och vet inte namnet på uppfödaren heller, hon hade ju tagit bort annonsen när jag skulle kolla :/

Lona
2017-06-10 00:17
#13

Tror jag talar för döva öron, menar nu inte TS utan TSs bekant, men jag skulle ALDRIG köpt valp av någon som levererar före 8 veckors ålder. Även om valpen hade fått vara kvar tills den är tillräckligt gammal så hade jag avböjt - oseriöst så det skriker om det! Det säger väl iofs en hel del om man tittar på vilken rasmix det är, shitbulls föds upp i parti och minut på många ställen, ofta avlas det på hundar med kass mentalitet och kass ledstatus - OM de överhuvudtaget är röntgade. Det förekommer även en hel del hudproblem och allergier i raserna och, åtminstone hos amstaff, ataxi som jag inte kan tänka mig att den här valpkrängaren har testat föräldrarna för. TS, försök prata dina bekanta ur den här affären. Visst kan de köpa en blandras om de vill men de behöver ju inte välja bland bottenskrapet av uppfödarna :-/ Shit, nu sitter jag här och blir förbannad mitt i natten, GIVETVIS INTE på TS (all heder åt dig!) utan på både valpproducenten och även köparna. Hade inte godtrogna eller ignoranta köpare funnits till sånna här kullar så hade det inte funnits någon marknad = slut på skitaveln. Förmodar förresten att TS tyvärr inte har kontaktuppgifter till personen, annars hade nog Farbror Skattmasen kunnat vara intresserad (de här pengarna lär knappast redovisas för utan rätt ner i fickan). Kan svida lite mer, ekobrott har dessvärre en mycket högre straffskala än brott mot Djurskyddslagen…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Stika]
2017-06-10 09:59
#14

Håller med dej helt lonaa! Utan ignoranta köpare skulle inte sådan här avel finnas! Tror knappast att dom är testade varken för det ena eller andra.. jag skulle aldrig ens överväga att köp en valp från en sån "uppfödare"! Nu har jag ju inte namn eller något så kan inte anmäla, om jag inte lyckas lirka ur det ur bekantingarna.. Tyvärr tror jag att dom mest tog första bästa, i deras ögon, passande hund på överkomligt avstånd. Dessa människor ska enligt mej inte ha hund alls, och speciellt inte en så pass krävande och arbetande hund! Men dessa hundar är ju tuffa! 😩 Idioti på högsta nivån, och jag känner mej hjälplös! Bara hoppas att dom inte tig med sej hunden hem igår, och om dom gjorde det, att det ändå går bra! Dom bor i en stökig lägenhet och har småbarn.. 😔

Fisherling
2017-06-10 10:34
#15

Jag känner en tjej som var tvungen att avliva sin amstaff-mix som 1-åring pga så extrema hudproblem att hunden inte kunde röra sig utan att börja blöda i huden, ingen medicinering och inget foderbyte fungerade. Lägg på stoooor osäkerhet i mentaliteten på en väldigt kraftfull hund.. Hennes liv var inte roligt. 

Är de beredda på att skaffa en hund som de kanske måste avliva som ung pga hälsoproblematik eller mentala brister? 

Och OM de tar hem en valp innan 8 veckor skulle jag rent krasst polisanmäla dem och i sin tur uppfödaren. De kanske inte ger uppfödarens namn till dig, men om polisen frågar lär de inte tiga längre.

[Stika]
2017-06-10 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Dom köpte hunden och tog med den hem igår 😔

oh-la
2017-06-10 11:44
#17

Anmäl dom! Det är så fruktansvärt och ignorant! Du kan anmäla anonymt om du vill och det är nära bekanta.

[Stika]
2017-06-10 12:31
#18

Skulle jag anmäla så skulle dom nog förstå att det är jag..

Fisherling
2017-06-10 12:34
#19

Och?? Det är din skyldighet som medborgare att anmäla när lagen inte följs. Såna bekanta är ändå inte något att ha :/

Herveaux
2017-06-10 12:47
#20

#16 Jag tycker det blir lite dubbelmoral när du inte vill anmäla dom (och i förlängningen även en högst oseriös "uppfödare") för lagbrott för att du är rädd att dom ska lista ut att det var du, fast du redan har outat dom här på forumet?
Jag menar, det är ju inte helt omöjligt att dom hittar hit nu när dom är hundägare.

Jag hade inte kunnat sova om natten utan att åtminstone anmäla, hade valpköparna blivit sura och sagt upp kontakten hade jag inte kunnat bry mig mindre, jag vill inte vara vän med folk som har en sån syn på djur. 😕

Ursäkta att detta låter så hårt, men jag blir så jäkla förbannad så händerna skakar när jag skriver! 😡


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[Stika]
2017-06-10 12:50
#21

Det är mitt ex och hans nya sambo, han ich jag har barn ihop, så måste tyvärr dras med idioten vare sej jag vill eller inte (hade helst inte).. men är ju samtidigt väldigt rädd att denna hund kommer vara psykiskt instabil, och vill inte ha min son ihop med en sådan hund!

Herveaux
2017-06-10 12:53
#22

#21 Om inte ditt barns ev. säkerhet är motivation nog för att anmäla, vad är det då som krävs?!

Förstår att du hamnat i en jäkla sits, men nu handlar det inte bara om en puckad uppfödare och korkade hundköpare längre, utan ditt barn!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Stika]
2017-06-10 14:56
#23

Mitt barns säkerhet är absolut det viktigaste som finns! Ska försöka lirka ut namnet på uppfödaren och anmäla henne, och prata allvar med exet. Säger åt honom att jag tänker anmäla om dom inte lämnar tillbaka! En väldigt jobbig sits, och jag känner mej så dum, hjälplös, förtvivlad, arg och allt annat på samma gång!

Herveaux
2017-06-10 15:55
#24

#23 Jättebra!👍Håller tummar och tår för att du kan få ur dom ett namn.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Stika]
2017-06-10 16:08
#25

Tack för all hjälp och stöd från er ❤️ Vart är det man anmäler? Är det till polisen eller jbv? "Noll koll" 😳

parsley
2017-06-10 19:34
#26

Man anmäler till länsstyrelsen. I akuta fall, t ex när ett djur blir misshandlat, så vänder man sig till polisen. I det här fallet så kanske det är att betrakta som akut? Om inte så lär polisen hänvisa dig vidare. https://www.djurensratt.se/juridik/vad-gora-nar-djur-far-illa

Herveaux
2017-06-10 19:38
#27

#25 Du kan också göra som Lonaa #13 skrev; tipsa Skatteverket om att "uppfödaren" (blä) troligen inte har redovisat inkomsterna från sin "verksamhet" (blä). Bara som en extra smäll på truten. 😈


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
oh-la
2017-06-10 20:28
#28
jenmjao
2017-06-10 20:38
#29

#26 Jag tvivlar på att detta klassas som akut, Dom kommer nog be personen som ringer angående detta att kontakta LS eller liknande. Min kille jobbar med att ta emot samtal hos polisen och det är faktiskt förvånandsvärt lite dom "egentligen" ska ta hand om, Dom kan dock rekommendera eller hänvisa vart man ska vända sig egentligen.

[Stika]
2017-06-11 17:37
#30

Har inte luskat ut namnet på uppfödaren än, men tydligen skulle hon ha en skk reggad uppfödning 😱 Han visste inte vad för ras, för han va aldrig hemma hos henne, dom möttes upp i Jönköping då hon ändå skulle dit och leverera valp/ar från en annan kull, och har alltså heller inte träffat mamman till valpen!

[Stika]
2017-06-11 17:51
#31

Har f.ö skickat en anmälan på honom nu iaf, han verkar inte tycka att han gjort något fel 😔

Herveaux
2017-06-11 19:17
#32

#30 😮😭😡?!

#31 👍🏆🤗!!

Ibland är det enklare att uttrycka sig i bilder för att spara på svordomarna…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Qepta
2017-06-11 19:56
#33

jag vet inte om jag kan tro på det som skrivit i tråden fullt ut. men i vilket fall är det jättetrist om det skulle vara på detta vis. Sen kan jag tillägga att jag varken träffade valpen, valpens mor eller uppfödaren innan jag köpt min importvalp. Man måste inte vara oseriös alla gånger bara för att man inte träffat hunden innan köp. Jag visste vad jag vela ha, kollade linjer som jag var intresserad av och hoppades på en valp efter mina önskemål. Och jag är helnöjd med hunden. Och uppfödaren samt hundens mor (som jag träffat i efterhand) Nästa hund blir en import den med, och jag är tveksam att jag kommer träffa den innan den är i Sverige.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Herveaux
2017-06-11 20:43
#34

#33 Nej, man är absolut inte per automatik oseriös köpare för att man inte träffar valpen/valpens mor/uppfödaren innan köp.

Men du hade ju iaf kollat upp linjerna vilket säger ganska mycket av vad det är för avel uppfödaren bedriver och vad det är för hund man får. 👍

Men att köpa en blandras av den här typen av första bästa som finns på rätt reseavstånd…nja, inte så vidare seriöst tycker jag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Qepta
2017-06-11 20:53
#35

#34 jag instämmer. Om det nu är som ts säger så är det inte ok på långa vägar. Om det är så att uppfödaren bedriver både renras och blandras uppfödning bör hen bli avstängd från skk. Hoppas TS gör en anmälan.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

stinamk
2017-06-20 14:55
#36

Hur vanligt är det att en tik stöter bort sina 7veckors valpar? Det är tydligen anledningen till att uppfödaren sålt dom stackarna så tidigt, men låter konstigt tycker jag? Och tycker ändå inte att det är ok att säljs så tidigt!

imsuchadiva
2017-06-20 15:09
#37

#36 det är många tikar som tröttnat på sina jobbiga valpar när de är 7 veckor. Men för det sä är det inte ok att låta valparna flytta. Låter som en väldigt oseriös uppfödare

stinamk
2017-06-20 15:23
#38

Håller med, valparna ska stanna till minst 8v oavsett.. väldigt oseriöst!

Hornslandet
2017-06-20 16:19
#39

"…blandraskull. Amstaff/american bully"

Chock.

Upp till toppen
Annons: