Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 872 ggr
Jungfru82
2017-06-09 07:45

Bortskämd hund

Har en bortskämd hund (tyvärr) som måste ner i vikt. Det är ju såklart jag själv som gjort detta…hon har Royal canin metabolic mobilitet och hon ska ha i sig 120 per dag…jag känner inte hennes revben så det är ju ingen fara men när jag varit ute på långpromenaden på morgonen och ställer ner skålen så går hon fram luktar och går därifrån och tittar på mig och tror hon tänker "Men ge mig det jag vill ha inte detta tråkiga" Jag tar då upp matskålen..har hundvakter och på eftermiddagen så ger dom henne 60 det är halva sedan äter hon inte mer vad ska jag göra? Innan hade jag foder nere jämt eller så fick hon mina rester som jag inte orkade… Men hon är ju inte direkt smal och det kanske tar ett tag innan hon inser att "Jag får inget annat " och börjar äta…hon skulle behöva gå ner 2 kilo om inte mer…men nu är jag sträng med att hon inte får några rester…"glömmer" ingen mat på bordet så jag hoppas hon hon ska äta sin dos på morgonen också…köpte ny fodersäck i måndags och vägde henne samtidigt och hon har artros i ena framtassen och receptionisten så att hon måste ner så hur lång tid tar det tror ni?

Annons:
Herveaux
2017-06-09 08:12
#1

Att du inte kan känna hennes revben är ett av dom tydligaste tecknen på att hon är överviktig.

Helt ärligt så förstår jag henne att hon inte vill äta det fodret, bara att höra "Royal Canin" får mig att tappa matlusten… 🤢

Jag har inget bra tips på annat light- eller dietfoder då jag aldrig haft en hund som haft lätt för att lägga på sig eller som behövt gå ner i vikt, men andra här på forumet är jätteduktiga på foder och kan säkert tipsa! 👍

Hon kanske tycker det är roligare att få jobba för maten? Tex genom att få den utspridd över golvet/gräsmattan eller gömd i ett spel/aktiveringsleksak?

Gillar hon att simma förresten? Tänker att det är muskelbyggande och fettförbrännande men snällt mot lederna.

Jättebra att du tar tag i din hunds övervikt! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maja2
2017-06-09 09:14
#2

Det kan nog ta tid för hunden att vänja sig vid de nya rutinerna. Vad åt hon för foder tidigare? Ofta funkar det lika bra att fortsätta med det vanliga fodret, men inte ha fri tillgång, samt att sluta ge extra, som tex dina matrester samt för mycket godis utan att minska på fodergivan.

Changrila
2017-06-09 09:58
#3

Det går att banta hundar på i princip vilket foder som helst, bara de får just det de ska ha och inget mer. När min äldsta kom till mig var hon smällfet. Det gick inte att känna revbenen tex. Jag bytte direkt till färskfoder, gav ca 2% per dag av den kroppsvikt jag trodde att hon skulle ha och gick sedan koppelpromenader i varierande terräng. Det tog verkligen inte(!) lång tid för henne att gå ner i vikt samt bibehålla en bra vikt, samtidigt som hon fick äta mat hon verkligen älskade och mådde riktigt bra av.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
2017-06-09 10:12
#4

Tja, vill​ hon inte äta så mycket går hon fortare ner i vikt… Bara magen klarar att vara tom är det helt ok att hunden äter sämre en kortare period. Men det går utmärkt att banta hund på vanligt foder, bara minska portioner och inte ge något extra!

Drakellen
2017-06-09 10:22
#5

Min gamla tant var också rejält tjock när vi fick henne. Men det var likadant för oss, vi lade på en extra promenad/lite intensivare rörelse när vi var ute och, vips så var hon normal igen. Det tog någon månad innan hon var idealviktig men hon älskade apport så det var enkelt att få henne att röra på sig.

Lona
2017-06-09 13:57
#6

Instämmer med #4, tuff shit men klarar magen att vara tom (en del hundar får gallkräkningar mm, då får man naturligtvis ändå ge hunden någon form av mat) så låt henne helt enkelt gå hungrig. Är de som passar henne helt införstådda med vad som gäller - INGET godis, tugg, rester osv som inte är inräknat i dagens "ranson"? (Jag försökte frenetiskt få ner en tidigare hund i vikt, sen upptäckte jag att dagmatte gav "bara en liten bullbit", "en ostkant" osv ;-) .) Hur mycket väger hon och hur mycket borde hon väga? 2 kg övervikt är MYCKET på en hund som ska väga 6 kg, inte lika mycket på en som bör väga 60… Kan du öka motionen utan att artrosen blir sämre? Att gå, dvs skritta, gärna i lite högre tempo, är faktiskt mer effektivt än vad många tror. Vattentrask och simning är också bra och skonsam motion, såhär års kanske du kan träna det ute? Tänk bara på att bygga upp henne gradvis, inte full rulle direkt :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: