Annons:
Etikettbeteende
Läst 1414 ggr
5ara
2017-06-07 16:17

Hund kissar inte när vi är i stan

När jag är i stan med min hund, en okastrerad hane på tre år, vägrar han typ att kissa. I regel är jag bara i stan en liten sväng och då kan han kissa när vi kommer hem men imorgon åker vi till Malmö för att hälsa på min syster några dagar. Förra året när vi var där kissade han när vi stannade på vägen dit för att rasta och det var på eftermiddagen. Var ute med honom ett flertal gånger under kvällen men inte förrän vid kl två på natten släppte han ifrån sig några droppar. 

Dagen efter kissade han bara tre gånger under hela dagen.

Någon annan som har liknande problem? Har alltid trott att hanhundar inte är så kinkiga med var de gör nr 1 någonstans…

Utanför min systers lägenhet finns en stor fin grönyta men han vill inte ändå. Nästan som att det finns så mycket intressant att lukta på att han hoppar över att göra sin egen markering.

Ska jag åka med honom till någon mindre central plats på kvällen så att han får kisseriet avklarat eller kan det det gå bättre i år än förra året? Finns det något annat jag kan göra?

Kan det vara farligt för en hund att hålla sig länge?

Sån här har han varit hela sitt liv och det är bara när vi är väldigt centralt i en stad som han inte vill göra ifrån sig. Nr 2 är dock aldrig några problem.

Annons:
Estelle13
2017-06-07 18:16
#1

Har aldrig haft några problem med hanhunden, han kissar gärna hej vilt men tiken har alltid varit lite jobbig med att göra sina behov, hon vill bara göra sina behov när hon springer lös i skogen. Hon har även fått en fix idee att hon bara ska kissa på kommando åtminstone dom ggr vi inte går i skogen, typ efter vägen eller runt husknuten så får jag säga nu får du gå och kissa för annars kan det gå en hel promenad/dag utan att hon kissat. Hon har lärt sig att när jag säger så så ska hon kissa. Kanske är nåt speciellt med just storpudlar, min tik kan också nöja sig med att kissa 3 ggr per dag.

5ara
2017-06-07 20:15
#2

Men då kanske det inte är någon fara om han kissar färre gånger än normalt…? Det är ju trots allt bara några dagar men det blir sån väldig kontrast när han kissar typ 30 gånger per dag i vanliga fall 🤪 när han väl kissar så är det i alla fall en avsevärt större mängd jämfört med de symboliska droppar han släpper här och där annars 😛

hemul
2017-06-07 21:14
#3

Låter mer som att han inte markerar revir än att han inte kissar då?

Viccan92
2017-06-07 22:07
#4

Dem kissar när dem kissar känner jag. Min tik är väldigt kinkig med att kissa i koppel även hemma. Men jag har gjort så att kissar hon inte när vi är ute får hon vänta tills nästa gång.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

5ara
2017-06-08 10:34
#5

#3 ja, nu när du säger det så är det nog så det är. Den enda gången det var jobbigt egentligen var när han inte ville kissa första kvällen  för då var det ju bara lite som kom trots att det var nästan tolv timmar sen senast.  Blev orolig att han skulle vara kissnödig till nästa morgon…

#4 jag kör nog på ditt upplägg. Han har ju trots allt gott om möjligheter att göra ifrån sig så han behöver ju inte gå och hålla sig för att han måste iallafall.

Stort tack för ert engagemang 🙂

Upp till toppen
Annons: