Annons:
Etikettbeteende
Läst 912 ggr
Jensky
6/4/17, 10:08 PM

Är det min hunds fel?

Jag har problem med min bror och svägerskas hund. Det finns många grejer som denna hund gjort mot min nuvarande och min förra hund men jag berättar det sista som hände. Deras hund högg efter min när dem var inomhus. Deras hund tålde inte att min schäfertik ens var i närheten av honom. Man hörde hur det small i käkarna när han högg efter henne. Han lyckades med att bita henne i nosen så att hon började blöda. Min tik har umgåtts med hundar hela sitt liv och har aldrig varit i bråk med någon hund. Dem tycker att det är min hunds fel för att hon är för "på" Jag tycker inte att hon är för på, när han bet henne så skulle hon fram till våran katt som var "för" nära deras hund. Min tik kunde knappt röra sig i samma rum utan att han högg och skällde. Kan även tillägga att deras hund har kissat inne hos mig flera gånger och dem har aldrig sagt åt hunden. Är det jag som har fel när jag anser att det är deras hund som är problemet?

Annons:
Changrila
6/4/17, 10:14 PM
#1

Problemet är att hundarna sätts i situationer som de inte klarar av att hantera, att de kläms ihop på för litet utrymme.

Deras uppgift är att se till att deras hund inte känner sig trängd och inte kissar hos dig (om du inte är hundvakt, då blir det ju ditt ansvar).
Din uppgift är att i möjligaste mån anpassa dig och din hund efter vad som behövs för att underlätta för dem.

Ni kan inte bli sura på hundarna för att de har olika behov, olika känslor och olika reaktioner.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Stallmima
6/4/17, 10:14 PM
#2

Nu är jag ingen hundmänniska direkt men det låter som din brors hund har tagit över. Den verkar inte få rätt "uppfostran".  Hur gammal är hunden och har den alltid varit så här?

Kiwi2024
6/4/17, 10:16 PM
#3

Svårt att säga när man inte sett händelsen/händelserna i verkligheten men jag tycker ni ska försöka hitta en lösning istället för att skylla på varandras hundar även om det kanske är den ena hunden som är problemet. Angående om att hunden har kissat inne kan bero på stress eller att hunden är uppspelt m.m och man ska inte säga till en hund om den kissar inne även om den egentligen är rumsren (vad jag vet iallafall). Men försök att hitta en lösning på problemet och om det inte funkar får väl hundarna sluta att träffas (om det nu går) Lycka till!

Herveaux
6/4/17, 10:18 PM
#4

Ansvaret ligger alltid hos ägarna så jag tycker dom gör fel som tar med hunden hem till dig trots att den verkar ha problem med andra hundar (inomhus?).
Jag tycker också du har en del i skulden eftersom du tillåter att deras hund är med på besök när den tydligen har haft incidenter redan med din förra hund.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
6/4/17, 10:32 PM
#5

Det är alltid ägarnas fel, aldrig hundarnas. Ägarna (ni) har försatt hundarna i en situation som de inte kan hantera. 

Koppla båda hundar inne, håll dem intill er, eller stäng bort den hund som är på "hemmaplan", eller lämna den gästande hunden hemma. 

Att din hund tycker att deras hund var "för nära" er katt (resursförsvar) kan mycket väl trigga igång en attack. Samtidigt ska a) din hund är så trygg att hon inte går in i resursförvar, och b) den andra hunden ska vara så trygg att den inte känner ett behov av att attackera.

Lojs
6/4/17, 10:47 PM
#6

#2 Hundar funkar inte så, de tar inte över.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: