Annons:
Etikettövrigt
Läst 896 ggr
thenewbreed
2017-06-03 19:03

Jag anmälde en annan hundägare

Jag tog en lunchpromenad med Sigge. Han har flera gånger visat att han vill gå i skogen så idag körde vi den korta rundan som går ner i skogen. Vi kommer till en företagsby och går in mellan husen, jag brukar gena där för att slippa alla skolbarn som ska klappa Sigge hela tiden.  
En lastbil håller på o backar in på en företagsparkering och jag och Sigge står o väntar på att vi ska kunna gå förbi. Snett till höger om oss står en grupp kollegor och beundrar en ny bil. 3 män och 1 kvinna. 

Lastbilen är klar, jag och Sigge börjar gå när jag ser en hund komma farande. En lös hund. Ägaren ser inte för ägaren beundrar en av kollegornas nya bil. Jag släpper kopplet till Sigge för jag har träffat hunden förut och vet att den inte är så trevlig. Jag släpper kopplet för att om jag försöker dra undan Sigge kanske den tolkar det som ett hot? Eller så trasslar de in varandra ännu mer än om kopplet är slappt. 
Hunden kastar sig på Sigge. Sigge skriker och försöker ta sig undan och denna hund är på Sigges hals. Jag springer fram till den här hunden och tar tack i nackskinnet för att lyfta bort den men blir tillknuffad av någon, hund eller människa vet jag inte, men jag faller ner på marken. Och sen ser jag hur den här hunden blir lyft i kinderna högt över marken och sen nerslängd i asfalten. Sen slår han hunden. Hunden försöker fly men ägaren är efter. Hunden lägger sig på rygg och ser livrädd ut. Ägaren böjer sig ner, antagligen för att ta med hunden tillbaka till kontoret, men blir biten (tror jag, ser så ut) och blir ännu mer fly förbannad. Lyfter upp hunden så den sitter upp och jag skriker "släpp! släpp hunden!" Han lyfter upp hunden igen och kastar hunden i marken för att sen slå till den igen. Hunden flyr in på kontoret där de brukar vara om dagarna. Jag försöker skrika "vad fan håller du på med" Men tårarna kommer så mitt arga skrik blir så mesigt och nästan ohörbart. Han går förbi mig, men stannar till och säger "Lyfter man upp hunden i kindpåsarna….. Han får inte bitas" Och sen försvinner alla människor in på kontoret. 

Jag sitter kvar på marken, kollar igenom sigges hals. Och börjar sen gå hemmåt. Två kvinnor möter upp mig, de har sett allting. De frågar hur jag mår. De frågar hur Sigge mår. En av kvinnorna vet vem mannen är och försökte ringa mannens fru medans allt hände.

Jag anmälde direkt när jag kom hem. Med lite googling hittade jag kontaktuppgifter till mannen. Jag är ärligt talat lite rädd men jag kunde inte släppa det här utan att försöka ge hunden en chans att bli räddad. LS brukar ju aldrig direkt göra något, men mannen kanske får sig en tankeställare i alla fall. Har han fler anmälningar på sig sen innan så hoppas jag hunden får bli omplacerad. 

Min hund mår bra. Inte skadad alls.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Jojaton
2017-06-03 19:09
#1

Usch vad hemskt! :(

Johanna - Instagram

Tarotstollan
2017-06-03 19:18
#2

Du har gjort helt rätt med anmälan och jag är glad att du och din hund mår efter omständigheterna bra!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
2017-06-03 19:41
#3

Du har gjort helt rätt , hanterade situationen rätt med. Bra att du anmälde. 

Glad att din hund mår bra efter en sådan händelse. 🙂

HH 🙂

[Wijnja]
2017-06-03 19:48
#4

Helt rätt har varit med om samma sak två hundar flög på min hund hade inget va l sparka hundarna hade full koll nu har hon hundarna i koppel hon kanske lärde sig nått

fridarebecka
2017-06-04 07:33
#5

Usch vilken händelse!

Min hund blev också påflugen för ett tag sen så jag förstår den känslan, men jag kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas att sen också PÅ det se den andra hunden bli behandlad sådär! Tyckte du gjorde helt rätt med anmälan, och har jag inte helt fel så har han väl gjort sig skyldig både till djurmisshandel och bristande tillsyn? 🌺

Upp till toppen
Annons: