Annons:
Etiketthälsa
Läst 1378 ggr
Nanna1990
6/3/17, 10:09 AM

Röd knöl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en röd liten knöl på min hund igår och är lite orolig att de är nått allvarligt 😔men undrar om någon av er skulle kunna ha en aning om vad de hela skulle kunna vara ? Vore väldigt tacksam för svar…

Annons:
Herveaux
6/3/17, 10:10 AM
#1

Kan det ha suttit en fästing där? Insektsbett?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Nanna1990
6/3/17, 10:22 AM
#2

Det kanske de kan ha gjort, men lite tveksamt då jag kollar han regelbundet och han har även fästinghalsband som (enligt bruksanvisning) ska göra så dem ramlar av eftersom dem ska dö av de medlet som går ut i pälsen. Sen om de stämmer eller ej kan jag ej uttala mig om då det är första gången vi använder oss av de (seresto) men sen är det klart att möjligheten finns också då det kanske vart nån som kanske fått fäste när man ej kollat han men som sen kanske ramlat av. För 2 år sen drabbades han av borrelia så lite nojjig är man för fästingarna också

Herveaux
6/3/17, 10:26 AM
#3

Ah okej!
Förlåt, var ju inte meningen att skrämma upp dig ännu mer! 😕
Håller tummarna för att det är något helt ofarligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Elsis matte
6/3/17, 10:27 AM
#4

Det kan ju vara vad som helst. Håll koll på det, försvinner det inom några dagar var det säkert ett insektsbett av något slag. Finns den kvar men inte förändras är det förmodligen någon godartad hudförändring, typ dermatofibrom, men låt en veterinär kika vid tillfälle. Men givetvis till veterinär ifall den växer eller förändras.

Nanna1990
6/3/17, 10:49 AM
#5

Det är ingen fara, tack det hoppas jag också 😏

Nanna1990
6/3/17, 10:53 AM
#6

Absolut ska ringa veterinär nu på måndag tänkte jag, höra vad dem anser är bäst om de är att komma in eller om man ska avvakta lite. Tacksam för alla era råd :)

Annons:
Lia
6/3/17, 12:22 PM
#7

Min hund har en likadan. Tar man i den känner man att den endast sitter i huden. Veterinären menade att det troligtvis är en cysta. De mätte och fotade den så vi kan jämföra vid återbesöket. Hur känns den om du tar tag i den lite försiktigt?

lizton
6/3/17, 3:12 PM
#8

#0 Googla på histiocytom hund bilder. Det är en godartad tumor som kan komma plötsligt och som ofta försvinner av sig själv inom ett par, tre månader till ett halvår. Om hunden inte har besvär av den behöver man inte göra något, men är man orolig kan man be veterinären ta bort den och lämna in för analys. Kortisonsalva kan påskynda läkningen. 

"Om inte histiocytomet går tillbaka bör det avlägnas kirurgiskt, men det är sällan det blir nödvändigt. Prognosen är mycket god eftersom lesionen oftast försvinner av sig själv inom tre-sex månader."

http://www.djurcancer.se/9611/Kutant%20histiocytom

Upp till toppen
Annons: