Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1459 ggr
Ambrose
2017-06-01 11:28

Tvätta en klövjeväska?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte precis en begagnad Laika klövj. Visserligen har jag redan en, men den är lånad och lite väl stor (funkar fint till vandring, men vill inte ha den som "träningsredskap"). Den nya jag köpte var därför något mindre. Men den är ju rätt så lerig, så jag hade velat "piffa upp den" innan jag börjar använda den. Hur tvättar man en klövj? Handtvätt i ljummet vatten och tvättmedel? Underkanten på en Laika är ju av läder, det skadas inte av tvättmedlet? Hur behandlar jag det på bästa sätt? Hur mycket tvättmedel har man per liter vatten? Kan jag låta den ligga och dra sig, hur länge? Vad kan jag gnugga bort smutsen med? Sedan måste den såklart impregneras om efteråt :) (Nuvarande något stora och pluffsiga klövj) ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
hemul
2017-06-01 12:19
#1

Måste ju vara jämförbart med en ryggsäck. Skulle inte köra den i maskin. Handtvätta i ljummet eller kallt vatten med någon mild tvål, inte tvättmedel. Kanske såpa eller galltväl. Fetta in lädret medans det fortfarande är blött. Flera gånger vartefter det suger åt sig. Torka bort överskott sedan.

Bästa är nog om det räcker med att du spolar/duschar av den.

Gissar jag.😉

JoannaLi
2017-06-01 15:27
#2

När jag tvättar min vandringssryggsäck har jag en vanlig "skrubbar-borste" (tänk en sån som typ Pippi skrubbade golvet med) och såpa, och så ljummet/svalt vatten. Lite kraft och ihärdighet tar det, men den blir snygg och doftar gott, och verkar inte ta skada av det, så jag kör på :P 

Jag hade gnuggat lädret med t.ex. en disksvamp (mjuka sidan) och vatten, tills den ser ren ut, och sedan fettat in igen. (Och fetta in, och fetta in, och fetta in :D ) Är den riktigt jädra skitig hade jag köpt en bra lädertvål från t.ex. en ridaffär, och tvättat mha den, och sen fettat in. 

Jag hade inte låtit den ligga och dra, eller möjligtvis, om man kan hålla läderdelarna ur vattnet. Hade inte låtit läderdelar ligga i vatten. :)

Hornslandet
2017-06-06 15:26
#3

Hehe..har aldrig tvättat nån av mina ryggsäckar, däremot har de ju blivit blöta av regn o annat ett x antal gånger.. :) 

Vore det jag hade jag bara spolat av väskan med en trädgårdsslang. Om det sitter hårdare hade jag tagit en hink varmt vatten och nån svamp och skrubbat. Finns säkert nått skonsamt handdiskmedel/rengöringsmedel som funkar för både läder och tyg man kan köra med om inte ens det räcker! :)

Ambrose
2017-06-06 22:29
#4

Ska ta och testa med jummet vatten och mild såpa först. Har inte vågat prova än, men tack för alla tipsen!
Kan säga till om det funkade bra eller inte :)

#2 Vad fettar man in läder med som inte kostar skjortan?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
2017-06-06 22:31
#5

#4 Jag kör bara läderfett/-balsam från ridbutiker, har faktiskt inte jämfört… 🤐

Ambrose
2017-06-06 22:36
#6

#5 Ok, ska kolla på vad det kostar, och vart jag hittar en ridbutik xD
Det är förresten klövjeväskan som jag "snodde av dig" på FB :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
JoannaLi
2017-06-06 23:19
#7

#6 Jag förstod det 😡!😉😂

Hööks brukar finnas överallt och ha det mesta, så vill du inte fördjupa dig i annat finns det alltid dem! :D

Upp till toppen
Annons: