Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 484 ggr
idamadelenemoren
5/31/17, 3:30 PM

Råd när det gäller klicker

Hej hej. Klickat in min 13-veckors valp, hon kan sitt och börjar bli haj på att lägga sig ner på kommando. Går lite segt, tror hon är osäker på om hon gör rätt eller inte, precis lagt på kommando. Min fråga är då alltså om jag ska vänta och se till att "ligg" sitter som det ska för henne, eller om jag kan påbörja andra moment samtidigt liksom? Kanske blev rörigt 🤔 Förstår ni inte vad jag menar så får ni fråga ☺️ Tacksam för svar ☺️

Annons:
Lojs
5/31/17, 4:06 PM
#1

Jag hade inte lagt på kommando förren beteendet är säkrare, annars finns risken att man "bygger in" osäkerheten i kommandot. 

Man kan absolut träna olika saker under samma period. Jag brukar dock göra det så enkelt som möjligt för hunden när den inte är van. Till exempel så ändrar jag situationen mellan olika beteenden. Om jag kanske tränar ligg medan jag står upp, så kan jag träna nästa sak medan jag sitter på en stol så det blir en lite annan situation, man kan även vara extra tydlig med belöningsplacering till en början för att undvika att hunden blandar in det gamla beteendet. 
Nu när du har jobbat med ligg kanske nästa grej kunde vara att träna på att dutta i din hand eller trampa på en platta, då får hunden en grej att fokusera på och situationen blir väldigt annorlunda (viktigt dock i början att inte träna för mycket med att arbeta mot "föremål" eller händerna, då blir det lätt att hunden börjar leta föremål så fort man tar fram klickern).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

idamadelenemoren
5/31/17, 4:19 PM
#2

#1 det jag menar är att hon lägger sig ner, för hon har förstått att de kommer klick och godis när hon gör det, men jag har höjt kraven på henne, att hon inte får klick och godis om inte jag sagt åt henne att ligga. Tack så jättemycket för tipsen och svaret ☺️

Lojs
5/31/17, 4:23 PM
#3

#2 Aha, jag tolkade det som att hon inte ännu var säker på att lägga sig fort varje gång. =) Då förstår jag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: