Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1419 ggr
[john_anders88]
5/31/17, 1:49 PM

Byte till färskfoder men vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå på er. Jag funderar allt mer på att byta till färskfoder igen. Min herre här hemma åt det som liten och jag upplever att han mådde mycket bättre på färskfoder och va mer glad i maten när han fick det. Men eftersom plats ej fanns för att förvara det då så blev det att jag bytte till torrfoder och i samband med det blev vi även sponsrade med foder och är det än idag. Men om man nu ska byta till färskfoder igen så skulle jag vilja veta vad ni kör för foder och varför ni valt just detta? Jag skulle helst vilja få tag i ett bra foder som även har hemkörning då jag ej har körkort, och färskfoder blir snabbt väldigt tungt och otympligt att gå o bära på. När han va liten så åt han vom og hundemat, men om det är det bästa vet jag inte för är det något som exploderat så är det färskfoder märken. Alla har sina olika blandningar. Men låt mig höra era tips :) Mvh Anders

Annons:
Estelle13
5/31/17, 2:45 PM
#1

Min ena hund äter Mush Vaisto som är färdig BARF. Jag tycker själv att BARF är bättre än färskfoder då det endast innehåller naturliga ingredienser. Jag beställer 10 kg lådorna från zoo.se, 429 kr för 10 kg och sen frakt på det. Får det hem till dörren och jag bor i lägenhet. Jag själv har inte någon jätte erfarenhet av olika färskfoder då jag aldrig utfodrat med det, det jag läst från andra duktiga barfare är att innehållet i voh inte är komplett, finns en del som saknas och sammansättningen verkar inte vara den bästa. Bl.a är innehållet av järn och zink för låg vilket många ggr yttrat sig att hundarna fått klåda. Även leddefekter har förekommit hos hundar som ätit voh. Så voh är något jag hade sållat bort direkt om jag vore du.

Lizelda
5/31/17, 2:50 PM
#2

Det varierar om jag ger torrt eller färskt till mina hundar. Senaste tiden har det blivit torrt då jag helt enkelt inte haft plats. Men när vi ger färskfoder så är det Priima NK som gäller, inte bara för att jag bor typ granne med fabriken :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

JoannaLi
5/31/17, 3:16 PM
#3

Jag väljer alltid Pondus 3XP när jag kan välja. Närproducerat foder med sunt tänk, en hund som blir superlycklig när det serverar, och som inte behöver några tillskott (som han behöver med andra foder). Blank, tät päls, bra i magen, fina muskler. Mycket rött foder med en hel del blod - bra att det inte enbart är kyckling med tillsatser, samtidigt som det gör det extra gott :)

Ambrose
5/31/17, 11:52 PM
#4

Det finns många olika märken. VoM, Mush, Nordic, Fodax, Pondus osv osv osv.

Jag tycker gott att du kan prova dig fram. Kör en månad på varje av de som intresserar dig och utvärdera utefter hundens avföring och mående :)

Jag har inte heller egentligen frysplats för färskfoder, men har testat VoM och Mush en månad var på min.
För min så funkade VoM utan tvekan bäst(sket 2 ggr/dag, fast, bra mörk färg, och typ 1/2-1dl avföring per gång, helt ok för Rottweiler!), för en bekant så var det precis tvärt om :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Skjutshagens
6/1/17, 7:32 PM
#5

Jag ger min hund Mush BARF vilket jag är super nöjd med. Sen jag bytte helt till Mush för ca 1,5 månader sen så harhan fått en fantastisk tät och blank päls, lite avföring, fina muskler samt att han har börjat muskla på sig igen efter en knäledsinflammation som han haft. Han åt Mush och VoH 1 gång om dagen och sedan torrfoder 1 gång dagligen innan jag gick över helt på Mush.

[john_anders88]
6/4/17, 7:55 PM
#6

#5 Mush BARF är faktiskt något som jag kikat en hel del på och som inte verkar va så komplicerat som folk försöker få det att låta som. Vad för något ger du från Mush? Det finns ju en del olika varianter :p

Annons:
Jetaime
6/5/17, 10:28 AM
#7

Jag kör med mush till min aussie. Tycker inte det är komplicerat (om man väljer vaisto som är ett helfoder.. om man inte vill blanda själv). Har kört med mush i ca 7-8 månader nu och jag är jättenöjd. Vi har den lila, eftersom min hund är en väldigt aktiv tävlingshund :)

Estelle13
6/5/17, 11:36 AM
#8

#6 Mush är inte det minsta komplicerat, jag rek Vaisto, tycker att det är lättare att hålla på med då det inte kladdar som dessa korvar gör samt att min hund gillar det bättre än Mush basic som vi körde med förut innan Vaiston kom i storpack.

[john_anders88]
6/5/17, 11:59 AM
#9

Vet ni om vaisto 10kgs kartonger går att köpa online någonstans? Eller är det lokala handlaren som gäller? Är ju som smidigt när det finns hemleverans för en som inte har körkort.

Jetaime
6/5/17, 12:10 PM
#10

#9 Testa googla ;)

lizton
6/5/17, 12:13 PM
#11

#1 Alla foder kontrolleras av jordbruksverket. Om något foder inte håller de rekommenderade nivåerna av t ex de mineraler du nämner, så måste tillverkaren åtgärda det. Har du kollat med jordbruksverket om VoH har fått någon anmärkning beträffande järn och zink?  

När det gäller leddefekter så gäller det enbart växande valpar och unghundar som ätit fodret och som har anlag för det. Gäller ej vuxna hundar. 

Det som jag inte gillar med VoH är att det innehåller kyckling. Campylobacter är vanligt förekommande i rå kyckling. Vuxna friska hundar brukar klara det, men valpar och känsliga vuxna hundar kan bli dåliga. Det finns också en risk att hunden sprider smittan i hemmet. Hunden kan bära på smittan utan att visa några symtom.

Jag ger inte färskfoder, men om jag skulle ge det skulle jag gärna ge något av Nordics produkter. De har inte griskött, kyckling eller fisk i sina foder. Har ej kollat priset, men eftersom de har valt bort de billigaste råvarorna, tror jag att Nordic kostar lite mer. Jag skulle inte bry mig om priset. Om priset är viktigt så har  Fodax bra pris.

Här förklarar Nordic själva orsaken till deras val av råvaror:

http://www.nordichundfoder.com/skillnaden-p-frskt-och-frskt

Som med alla försäljare får man ta deras egna ord med en nypa salt, men jag har ingen anledning att tro att de mörkar nåt. 

Någon gjorde en undersökning för några år sen och jämförde färskfoder och den personen kom fram till att Nordic varbäst för hen.

[john_anders88]
6/5/17, 2:02 PM
#13

#10 dryg.com #12 tack så mycket :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: