Annons:
Etikettövrigt
Läst 1241 ggr
parsley
5/30/17, 10:26 AM

Erbjudanden om buskavel

Jag har en söt (jodå, det är inte bara jag som tycker det) liten hund. Han är renrasig och jag föredrar ärligt talat renrasiga hundar, även om det naturligtvis finns fina blandrashundar också. I vilket fall som helst så har jag inte lust para honom med "grannens hund", utan tycker att det ska finnas en tanke med avel förutom "roligt" och "söta valpar".  Någon som har tips på vad jag ska säga när frågan dyker upp?

Annons:
Shailina
5/30/17, 10:32 AM
#1

"nej"

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Belzebubble
5/30/17, 10:33 AM
#2

Du kan säga som det är. Eller säga att hanen inte är "avelsduglig", att han har något som man inte vill föra vidare.

tk1971
5/30/17, 10:37 AM
#3

"Nej tack"? 🙂

Det är ju du som bestämmer, det är din hund. Jodå, jag har också fått såna erbjudanden. Jag är inte ett dugg intresserad av att ta valpar efter min tik. Så jag klargör det till den som uttryckt intresse.

Chinesecrestedlover
5/30/17, 12:30 PM
#4

Säger som övriga säg nej, fortsätter de att fråga så kan du ju förklara varför. 

Jag fick ett sånt erbjudande en gång när Cain var ca 8 månader (renrasig Chinese Crested Dog). Jag sa att han var för ung, att han var osäker och att han dessutom hade en skada som utreddes (visste då ej varför) osv. Den personen verkade verkligen totalt oseriös (var på en Chinese Crested Dog träff så var bara ägare till sådana där) och sa typ att han kommer förstå hur man ska göra osv. Jag är väldigt glad att jag stod på mig (första gångs hundägare då) och sa nej. Cain visade sig lite senare ha diverse problem, sjukdomar m.m. och var den mest olämpliga avelskandidaten som någonsin levt… men ja, han var väldigt fin. Hans vackra utsida var det enda som denna människa brydde sig om, otroligt oseriöst och det var verkligen tur att jag hade mer vett i skallen än henne, det hade blivit en katastrof annars. 

Han var extremt osäker (fick starka ångestdämpande mediciner för människor under flera år för att ens klara vardagen). Klarade inte stress för fem öre, klarade inte att gå ex. i stan ("frös till is" och stod och skakade) - fick bära honom eller ha honom i sin hundvagn (hans stora trygghet i livet), 

Hade antagligen Rage-Syndrom (aggressiva utbrott mot familjen/de han kände mest utan anledning). Bet mig vid flera tillfällen, högg ofta efter mig… Blev dock tack och lov bättre vid kastrering (testosteron hör vad jag läst ihop med Rage). Kastrerades vid 5-6 års ålder. 

Hade vingliga ostabila hasleder/utdragna ligament (för dålig hasvinkel = ramlade ofta, dålig balans m.m.). 

Hjärtfel (medfött enligt veterinär).

Epilepsi (ramlade ihop medvetslös ett antal gånger och var borta rätt länge samt väldigt trött efteråt). Kissade på sig några gånger m.m. då han sovit. 

Allergier - hudproblem och öronbesvär, magproblem m.m. (troligen allergisk både mot något i maten samt i sin omgivning, blev bättre med allergifoder men inte helt). 

Förhöjda levervärden ibland. 

Kan ha glömt något, brukar göra det, det var så sanslöst mycket fel på denna hund. Han levde trots allt detta ett mestadels bra liv, för att jag gjorde allt för min ögonsten, men jag är glad att han aldrig tilläts föra sina dåliga gener vidare. 

Han var min älskling och det bästa som hänt mig (det sämsta också ibland, men han lärde mig otroligt mycket), men det var verkligen inte en dans på rosor att leva med denna hund. Han gick inte att lita på och man fick vara beredd på attack även när han verkade mysig, hans veterinärkostnader var skyhöga. Verkligen inte avelsmaterial!  Han drabbades av neurologiska problem (ja precis, ytterligare en grej!) och han avlivades vid 10,5 års ålder (förra sommaren) akut p.g.a. att han plötsligt inte kunde resa sig.  

Lycka till med hunden, säg i från, allt ska verkligen inte avlas på och det är upp till dig som ägare att bedöma din hunds eventuella potential. 

Mvh/Chinesecrestedlover

hemul
5/30/17, 12:55 PM
#5

Inte behöver du komma med undanflykter. Säg att du inte är intresserad bara. Är de påstridiga får du väl förklara. Det du sa här duger väl gott.

Katti
5/30/17, 2:49 PM
#6

Nej ska väl räcka och fattar inte den andra så kan du ju alltid ha en föreläsning om seriös avel, prov, tester, hälsoundersökningar och whatever! 

En tidigare granne till mig med en cocker spaniel träffade en gång en man med en Bassetmix på parkeringen vid en mack. Det resulterade i att dessa hundar med tiden fick tre kullar ihop. Jag har träffat flera av valparna och alla är problemhundar på ett eller annat sätt. Dels p g a ärftliga fel, rasblandningen (mycket jaktbeteende, men inte bra nog att bli jakthundar) och även för att ägarna varit för dåligt pålästa och inte redo för valp. De mest engagerade hundägarna skaffar ju inte så ofta blandrasvalpar…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Lojs
5/30/17, 9:16 PM
#7

Har inte råkat ut för det, men jag hade nog blivit sugen på att dra en lång utfrågning om ifall den andra hunden har papper på rasens/rasernas hälsoundersökningar, om detsamma finns dokumenterat på dens föräldrar, hur hälsostatistiken och mentaliteten ser ut hos hundens syskon mm. Vad målet med kullen är, vilken mentalitet man eftersträvar på avkommorna osv.
Riktigt gå igenom alla viktiga saker och varför det är viktigt, och kanske få personen att förhoppningsvis tänka till. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jenmjao
5/31/17, 12:14 PM
#8

#6 "De mest engagerade hundägarna skaffar ju inte så ofta blandrasvalpar…" 
Upplever inte att detta stämmer.. Jag upplever då att UPPFÖDARNA är oseriösa som säljer till vem som helst. Hur skulle annars oengagerade få tag på dessa valpar?

Cert
5/31/17, 6:31 PM
#9

"Nej, jag stödjer inte blandrasavel"

Fisherling
5/31/17, 7:28 PM
#10

När Tinja (Aussie) och Kessac (Berger des pyrenees a face rase, en av Tinjas bästa kompisar) befinner sig i närheten av varandra brukar alltid någon komma fram ocj säga "åååååh vilka fina valpar de skulle få!" Tinja är merle och Kessac harlequin. Alltså skulle det bli en dubbelmerle-parning. :/

Turast
5/31/17, 8:12 PM
#11

#10 äääääääääääääääääääääschhhhhhhhhh dåååå! De blir ju söta! Vem bryr sig om de får komplikationer ? 😕

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
5/31/17, 8:59 PM
#12

#11 Dessutom är det ju faktiskt oftast bara 25% som ens överlever till födsel! Eller var det bara 25% som blir missbildade och blinda eller döva? Eller hur var det nu? ÄH spelar ju ingen roll, de som INTE är missbildade eller döda kommer ju vara assöta! 🤪

Turast
5/31/17, 9:27 PM
#13

#12 småsaker! Jag tar två tack!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Honestyisdead
6/1/17, 12:30 AM
#14

Är det en fråga som brukar dyka upp ts?

Och jag förstår inte riktigt.  Varför inte bara säga att du inte stödjer blandrasAVEL.

immobilized
6/1/17, 5:58 PM
#15

Jag har fått en hel del underliga förslag sedan första hunden. 

Jag har och hade bara sagt ''Nej, stödjer inte blandrasavel'' jag också.
Det är vad jag sagt tidigare.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Upp till toppen
Annons: