Annons:
Etikettbeteende
Läst 5377 ggr
Sundancekid92
2017-05-30 09:20

Valp gör utfall

Min 12veckors valp gör utfall mot mig och har gjort mer eller mindre i 2 veckor. Har märkt att det är mestadels när han får en tillsägelse, när han biter på saker eller jagar katten, då biter han mig istället och det är hårt. Jag kan även bara sitta still och han kommer fram och biter. Man ser att han är riktigt arg alltså, helt oprovocerat. Han biter inte min sambo lika ofta och verklige inte så hysteriskt. Kanske för han är hårdare och mer konsekvent? Hur ska jag hantera valpen? Har testat att prata lugnt och hålla i honom men det funkar inte. Går jag iväg springer han efter och biter mig i benet. Funkar inte alltid att distrahera med annat. Varför blir han så provocerad av just mig och hur ska jag hantera en hysterisk valp? Vad ska vi träna på? Han är duktig på kommandon och kontaktövningar, så det tränar vi. Tänkte om han var överstimulerad men gör utfall även de lugna dagarna, även om det är betydligt mindre

Annons:
Changrila
2017-05-30 09:35
#1

Gå valpkurs.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Sundancekid92
2017-05-30 09:46
#2

Jag inväntar att en ska börja :)

Majken!
2017-05-30 09:58
#3

Åk till din uppfödare med valpen och få hjälp. Är det din första valp?

Hornslandet
2017-05-30 10:00
#4

Han är en 12-veckors valp. Låter som att allt är som det ska, tycker jag 😃

Han är inte "arg" på det sättet du tänker dig, och han gör inte "utfall". Han är bara ett litet monster, precis som han ska vara.. 

Du kommer se tillbaka på detta inlägg om ett halvår och skriva samma sak som jag skriver här nu till nån annan med exakt samma frågor, tro mig! Jag var i samma båt.. 

Med det inte sagt att det är lätt, men när jag hör "Funkar inte alltid att distrahera med annat." så ler jag lite.. personligen hade jag varit glad om det funkat alls att distrahera med annat =D Jag hade konstant sår på händerna tills dess att min valp hade bytt sina flesta tänder..

Mitt enda råd just nu är, håll ut och övertänk inte allt. Förenkla det du kan för dig, ala gummistövlar, handskar för att slippa sår på händer…plocka undan grejer inomhus osv.. :)

Sundancekid92
2017-05-30 10:10
#5

Har pratat med uppfödaren och hon har inget bra tips då hon aldrig varit med om en bitande valp… Kan tyvärr inte åka dit då det är för långt :/

Sundancekid92
2017-05-30 10:10
#6
Annons:
Majken!
2017-05-30 10:11
#7

#4 Låter vansinnigt med gummistövlar och handskar, passa på att fostra hunden istället medan den är liten.

Sundancekid92
2017-05-30 10:52
#8

Men när han biter, hur ska jag få honom att sluta, hur säger jag Nej på bästa sätt?

Majken!
2017-05-30 10:55
#9

#8 Gå en valpkurs, ta hjälp av duktigt hundfolk i din närhet som kan visa dig och berätta för dig.

jenmjao
2017-05-30 11:19
#10

Vad är det för ras? Min hane bet mig och morrade och hade damp, Det var inte för att han var arg eller för att jag sa åt honom. Det var för att det kliade i hans tänder och han var en busig valp (dom vet inte hur man ska hantera saker). 
Jag hade tuggben överallt, i varenda hörn, varenda fick, 3 i soffan, 2 i sängen osv. Tuggisar ÖVERALLT, annars leksaker. Såfort han gjorde något emot mig pep jag till (detta kan hetsa vissa hundar) och när han blev förvånad så erbjud jag han ett "busigt" ben eller en leksak. Det tog 2 veckor innan han slutade bita mig i armar och ben osv. Mina bröst och min mage led fortfarande (han sov i famnen och sen hugg till jätte kul 👍). Däremot led alla andra, Eftersom alla andra inte "prata" på samma sätt som mig så sket han faktiskt i dom. Oftast var folks reaktioner att rycka undan och knuffa till han, rycka undan och fortsätta gå eller liknande vilket blir till ett "flykt"djur eller en lekinvit och då blir allt 100gånger roligare.
Jag tror inte han är provocerad av dig alls, jag tror du ska läsa (nu innan valpkursen) lite om valpar och deras beteende. Fråga om folks erfarenheter osv.
Min blandrastik bet mig blodig i flera månader. Hon fick bli avspärrad med kompostgaller när jag inte orkade. Hon blev mer hetsad av pipande, lekte jag med leksak/ben bet hon mig istället, gick jag tog hon mina ben osv. Hon sov kanske 4 timmar per 24:e timme, Hon var den drygaste valpen jag mött.

Sundancekid92
2017-05-30 11:20
#11

Kan inte göra så mycket mer än att vänta in en kurs… :/ Inget av de tipsen jag fått har hjälpt

Sundancekid92
2017-05-30 12:20
#12

Tack för tipsen! Det som är konstigt är att han lyssnar på min sambo och har mer respekt för honom än mig. Även om jag säger till på samma sätt lyssnar han inte.. Har läst en del och förstår att det är vanligt, men jag vill även kunna få han att lyssna när jag säger till 🤔

Turast
2017-05-30 12:24
#13

Vad är det för ras? :)

Hur säger du till i nuläget när valpen biter? 

Hur ser du att valpen är arg? Min aussievalp kunde göra ursinnesvrål och hoppa på mig och börja tugga mig i armen, men inte var hon arg, bara helt galen ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
jenmjao
2017-05-30 12:25
#14

#12 Vet inte vad din sambo gör, Men är han fysisk?
För det är skillnad på respekt och rädsla. En valp har sällan respekt det är något dom lär sig, även emot andra hundar t.ex.
Han är 12 veckor så du kan inte ha testat alla metoder speciellt länge, vilket betyder att du inte vet dom dom funkar :) Sätt kompostgaller så han ser dig men inte når dig när han börjar bli för hårdhänt. Då kan du iallafall fly.

Hornslandet
2017-05-30 15:21
#15

#7 Haha hur menar du nu? Varför är det "vansinnigt" att förenkla något för sig själv? Jag sa väl aldrig att man inte ska "fostra" sin valp, men har man en riktig liten piraya+ett liv att klara av så gör det inget om man förenklar nått för sig själv. Jag tog på mig gummistövlar ibland för att min valp BARA ville leka med mina skosnören. Han slutade av sig självt med detta, det var inget jag behövde "fostra" honom till. Du säger väl inte till valpköpare att lägga fram så mycket prylar och elsladdar i huset som möjligt bara för att de samtidigt ska "fostra" valpen till att låta bli dem redan från början? Skulle du låta legobitar ligga på golvet? Det är ju bara att fostra valpen att inte äta dem!

Alltså jag kanske låter hård, säger inte att man måste klä sig i skyddskläder. Men vissa saker kan man faktiskt förenkla för sig, det gör inget.

"Gå en valpkurs" löser inte heller problemen, även om det KAN hjälpa. Och självklart är det bra att göra. Mycket av bitandet går över med åldern. Jag vill inte "fostra" bort min valps leklust, men förstås får man ju med tiden lära valpen leka med rätt saker, vid rätt tillfällen. Jag bara skrattar lite åt alla internetgurus som alla bara basunerar "men lär valpen att inte bita i dig då!" ungefär som det är nått som alla hundägare kan göra i en handvändning med alla typer av vilda valpar ;D

Kort och gott: Yepp, passa på att fostra valpen, men det går också att slippa att få alltför många blödande sår på kuppen om man gör det lite lättare för sig.

#5 … "Har pratat med uppfödaren och hon har inget bra tips då hon aldrig varit med om en bitande valp… Kan tyvärr inte åka dit då det är för långt :/"

Vad sjutton? Detta fattar jag inte överhuvudtaget..En uppfödare som aldrig varit med om en bitande valp?!?!

Majken!
2017-05-30 15:56
#16

#15 Jag personligen plockar aldrig bort elsladdar när jag har valpar, jag passar på att berätta att de är livsfarliga istället, men det hör nog inte hit. Det som jag tycker är vansinnigt med att ta på sig skyddskläder istället för att se till att hunden lär sig rätt beteende är ju just det, man behöver lära hunden det rätta beteendet. Särskilt om man själv upplever att det är så pass jobbigt och gör så pass ont att man behöver skydda sig, då har man all rätt att säga åt hunden att genast lägga av.

Gör man det tidigt så krävs dessutom väldigt små medel och man slipper lära hunden vart den ska bita och hur den får leka när den dessutom är stor i kroppen och stark i käkarna.

peafie
2017-05-30 16:05
#17

Jag tänker lite som er båda, #7 och #15. Jag avgränsar det som går i hemmet (typ sätter för sladdar, ställer upp skor på hatthyllan) för att de så långt det går inte ska upptäcka att det är roligt att tugga på saker, men så gör jag också så att jag "bara" fostrar valpen också gällande vad som är ok och inte, eller egentligen: sätter regler och gränser. Jag vill inte att hunden ska bita på mig eller hänga i byxbenen eller vad det nu kan vara, och då säger jag åt den att inte göra det. Det kanske får dig att skratta då 🙂 men det har funkat på alla valpar jag haft, varav en var ett riktigt monster vad gällde att bita på saker. Att vara tydlig och sätta gränser kommer man långt på.

Sedan handlar det ju om att läsa hunden också. Ibland när valpen bara tuggar för att ha något att tugga på (typ för att det kliar i tänderna) stoppar jag bara in någon leksak i munnen på henne, om valpen är övertrött/överexalterad och biter på grund av det så säger jag åt henne att gå och lägga sig, och bryter på det sättet beteendet. Ett alternativ, om man inte har ett "gå och lägg dig"-kommando på hunden vore att skärma av valpen, som #14 nämnde.

Allt är beroende på situationen och därför känner jag att det är det lite vanskligt att ge tips över internet när man inte ser situationen framför sig. I mina öron låter det som en typisk överexalterad valp som blir korrigerad på ett sätt som gör att den inte förstår vad som förväntas av den, och att den då reagerar med att gå upp än mer i stress, men det är naturligtvis helt omöjligt att säga egentligen… en valpkurs låter som det bästa tipset, för att få tips och råd från en kunnig person irl.

Bloggen     ○    Instagram

Majken!
2017-05-30 16:13
#18

#17 Tydligt och bra skrivet.

peafie
2017-05-30 16:22
#19

#18 Tack!

Bloggen     ○    Instagram

Emouse
2017-05-30 19:10
#20

Har uppfödaren inte varit med om en bitande valp?…🤔

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
tulinia
2017-05-31 22:28
#21

Valptänder GÖR ont och det vet vi alla med valp för att vi har blivit bitna. Dessa små sylvassa tänder som biter tar i allt som kan bitas tag i. Det värsta som Felix alltid bet i var näsan. Så (lägg in valfritt fult ord här) ont! Mitt tips är som många andra redan har skrivit. Avled, biter valpen dig ge den något annat att bita i. Om valpen biter dig bli helt förstörd, grina, vänd dig borta, grina igen med världens pipigaste röst och tyck synd om dig själv. Valpen måste få träna sin bitkontroll. När vi "grinade" och pep med Felix började han slicka istället och då belönade vi och berömde. Men bitandet i näsan lärde vi in kommandot "puss" och det är fortfarande det han kan bäst. Lycka till med bitandet, en liten tröst är att det går över! Det blir bättre!

idamadelenemoren
2017-06-01 00:38
#22

Om du känner någon form av tröst i det så har jag det lika illa till och från med min 13 veckors valp 😨 Avleda funkade i viss mån, ibland. I början va hon helt j*vla hemsk rent ut sagt. Bet överallt på mig, hela tiden. Nu är de mest när hon är överexalterad, men har börjat ta henne och sitta med henne i knät så hon lugnar ner sig. Och ibland om de inte hjälper utan att hon fortsätter bete sig som djävulen själv så tar jag fram klickern och godis och tränar istället. Då lugnar hon ner sig och blir fokuserad istället. Det kanske skulle vara något att testa? 🤔 Lycka till :)

hemul
2017-06-01 08:28
#23

Jag har också haft framgång med gråt och gnäll-metoden. Kanske inte den allra första tiden, men ganska snart.

Har då också låtit valpen bita igen när den lugnat sig och sagt "fint bara". Ofta har de då varit tveksamma om de törs bita och sen automatiskt provat sig fram lite försiktigt. Har varit bra att ha senare. Om den vuxna hunden lekt för hårt eller öht varit för påflugen i nån sammanhang har "fint bara" funkat då med. Men jag vill alltså att hunden ska kunna leka bitlekar och vara fysisk med mig och andra människokompisar. Inte alla som vill att de ska bita alls.

Hornslandet
2017-06-01 09:22
#24

#16 Tur att det är så enkelt :) Det är ju bara att berätta för valpen hahah. Attans att jag inte tänkte på det.

Min poäng var återigen självklart inte att man INTE ska lära hunden rätt/fel och vad man får / inte får bita i och hur hårt. Men ser ändå inte vad som är det stora problemet med att förenkla för sig själv under tiden om man vill det. 

Älskar för övrigt dessa råd om att gråta/pipa. Jättebra om det funkar förstås, men funkar INTE med alla valpar.

hemul
2017-06-01 09:31
#25

Med riktigt små valpar funkar nog ingenting, typ första veckan eller så. Så klart det är olika med olika hundar. Varken din valp eller de jag haft är ju någon slags standard. Det är därför man får prova olika metoder.

GSD
2017-06-07 12:27
#26

Hej

Hämtade min schäferblandning för drygt en månad sedan, då var han 5 månader. De första veckorna så bets han så inåt******e! Fick ca 70 blåmärken per dag, började direkt att säga Nej tydligt och ge honom tuggleksak. Nu ca en månad efter så är han myycket lugnare..fast nu har han nog tappat sina tänder också men de nya är fortfarande påväg upp så han vill ju gnaga lite ibland men slutar när jag säger till.

Jag undrar ifall någon vet hur man kan få valpen att sluta göra "utfall"? Han gör det mot vissa personer (och cyklister) när vi är ute. Kan se på hans hållning när han blir för intresserad innan han börjar. 90% av alla gånger kan jag avleda med lek eller godis, men när det inte funkar så blir folk väldigt rädda eller sura, (han är valp men väldigt stor så jag kan ju förstå det) Han gör aldrig så mot andra hundar. Det känns som att han gör detta för att antingen vakta mig, eller att han vill leka för han är väldigt lekfull. Jag har klicker och har kört med den och vi har fått bra kontakt men detta är ändå ett störande moment…

Upp till toppen
Annons: