Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 757 ggr
Allumania
5/29/17, 6:16 PM

Barf valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har precis fått hem en valp. :D Blandras dreever-tax-russel. Han äter med bra aptit både torrfoder och kött. Jag har gett Barf duo åt honom gris-nöt. (Tänkte ha det som bas) Nu köpte jag valp mat oxo. Men hur mycket skall man ge? Han väger 2,6kg vilket skulle innebära allt mellan 50- 125g barf?! Han är normalt aktiv… ja vad skall man ge? Han äter bra. Känns ju snopet att ge 2 bullar om han godhjärtar slukar 2 i gången per måltid???

Annons:
Changrila
5/29/17, 6:19 PM
#1

Ger du enbart råfoder så ska han ha ca 2-3% av förväntad vuxenvikt

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Allumania
5/29/17, 6:24 PM
#2

Jag förväntar mig att han blir 13kg men det skulle ju betyda 260-390g mat? Låter ju lite mycket? :(

Emouse
5/29/17, 6:31 PM
#3

Tass.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Changrila
5/29/17, 10:00 PM
#4

#2, det låter inte alls mycket. Det går åt MYCKET energi när en liten valp växer.

Min salukivalp är barfad från start. Fram till att hon var ett halvår gammal åt hon nog närmare 1kg om dagen, därefter ca 800g/dag tills hon var närmare ett år gammal, då gick det ner till ca 600g/dag och där har det stannat. Hon väger 20kg och är en väldigt aktiv dam.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Estelle13
5/29/17, 10:42 PM
#5

#2 Nej det är inte för mkt, på mindre raser brukar man oftast räkna minst 3% av den förväntade vuxen vikten. Valpar brukar utfodras 3-4 ggr per dag vilket gör att portionerna inte blir så jätte stora åt gången vilket även bidrar till att näringen kan tas upp bättre.

Allumania
5/30/17, 10:25 AM
#6

#4 #5 ok, måste se över maten lite. Han äter bra men emellan hoppar han över måltider. Har nu gett 150g barf/ resten torrt. Men han äter inte all barf, orkar inte koncentrera sig på maten? Pigg e han så de e ju bra. Brukar ge lite till om han äter snabbt och bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: