Annons:
Etiketthundträffar
Läst 2192 ggr
nashjamie
5/29/17, 11:56 AM

Vågar inte träna på klubb

Jag har min första tävlingshund. Jag vill i framtiden tävla och utvecklas tillsammans med min valp jag har nu och utforska sporter, se vad som passar oss. Men ärligt talat så vågar jag inte åka till någon av klubbarna jag är medlem i för att jag är rädd att folk beter sig så som dom gör på media. Elaka, bitchiga, besserwisser och ja. Bli pratad om bakom ryggen. Att åka dit och stå helt ensam. Att ha åtminstone en person man kan åka och träna med vore guld för mig. Känner ingen i min omgivning som är intresserad av hundträning. Vad ska jag göra? Har funderat på att göra ett inlägg och fråga desperat efter kompisar men man är ju inte 10 längre. Känns lite märkligt att göra haha.

Annons:
Herveaux
5/29/17, 12:05 PM
#1

Kan klubbarna finnas på Facebook? Tänkte att du kanske kunde mjukstarta med att prata lite med folk där?

Du har ingen du kan dra med dig som lite stöd under ett första besök på någon av klubbarna?

Man kommer aldrig komma överens med alla människor, men jag tror du kan missa mycket av att ta för givet att klubbarna har en tråkig atmosfär.
Våga prova, för vem vet, du kanske stormtrivs från första stund! 🙂

Man blir aldrig för gammal för att leta efter nya vänner!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Majken!
5/29/17, 12:14 PM
#2

Anmäl dig till en kurs på brukshundklubben! Då får du direkt människor att träna med, du lär känna åtminstone en instruktör och hinner förstå själva upplägget, när folk är där och tränar osv.

Det finns ingen brukshundklubb där jag inte blivit välkomnad med öppna armar, så våga ta kontakt så ska du se att det löser sig. "Vad är det värsta som skulle kunna hända" brukar jag tänka, samtidigt som jag behöver vara bland de bästa för att själv kunna bli bäst. Och det är på brukshundklubbarna massor med kompetens finns samlad, känn dig välkommen.

JoannaLi
5/29/17, 1:27 PM
#3

Jag har faktiskt bara åkt dit med inställningen av att träna själv, och sedan pratat med lite folk när man t.ex. vilar en stund/vid parkeringen etc, och de har varit trevliga 🙂

Men man blir aldrig för gammal för att hitta nya vänner, så att t.ex. fråga efter träningsgrupper på bkns hemsida, eller gå kurser är bra tips, eller bara prata med någon som inte ser alltför upptagen ut! :)

Nova1234
5/29/17, 5:08 PM
#4

Du är inte ensam, du har din hund med dig. :) Åk dit och träna det är nyttigt får valpen att träffa lite andra hundar också. Säkert finns många snälla på klubben, (övriga behöver du inte bry dig om.)

Elsis matte
5/29/17, 6:24 PM
#5

Det är ju generellt hårdare ton på nätet än i verkligheten, så folk kommer knappast gå fram och säga taskiga saker bara sådär. Men börja med en kurs, då knyter du automatiskt lite kontakter och får in en fot. Sedan kanske några från kursen vill börja träna ihop, och så är ni igång! Vill du bara åka till klubben för att känna på läget, ta med en kompis - behöver ju inte vara någon med hund, utan en vän kan väl tänkas hänga med någon gång som stöd?

Lona
5/29/17, 6:45 PM
#6

Instämmer med övriga, såvida du inte är en "HEJ, här är jag-person" som lätt trivs i nya grupper så gå en kurs så får du in en fot på klubben så att säga. De flesta klubbar har som sagt även FB-grupper, där kan du kanske hänga på lite? I tex storstadsområdena finns ofta flera klubbar att välja mellan, i synnerhet om man har bil (eftersom många BK tenderar att ligga i Tjotahejti), så kan du känna dig för var du trivs bäst. Precis som på andra ställen finns det både trevligt och dessvärre även otrevligt folk, se till att träffa de trevliga ;-) . Jag har stött på olika attityder ute på klubbarna, tyvärr lite beroende på gren och hundras, men de flesta brukar vara väldigt glada över nya medlemmar :-) . Var i landet bor du, på ett ungefär? Någon här på HiF kanske finns i närheten så ni kan ha sällskap?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Joyous
5/29/17, 7:44 PM
#7

Några saker jag tänker att du kan göra för att komma in i gemenskapen Gå kurs Gå på öppen träning (om klubben har det?) Gå med på klubbens facebooksida Ha koll på klubbens aktiviteter. Vid tävling, städning och möten uppskattas alltid aktiva medlemmar som engagerar sig och hjälper till, då får du också en chans att presentera dig och bli igenkänd. Jag har fått några tråkiga kommentarer om Humlas mentalitet från människor jag aldrig pratat med eller iaf människor som jag aldrig har nämnt några detaljer för. Det blir då väldigt uppenbart att andra har pratat om mig och min hund. Istället för att ställa frågor direkt till mig eller erbjuda sin hjälp har dessa människor då valt att bilda sig sin uppfattning utifrån vad andra har sagt och slängt iväg någon nedlåtande kommentar. Samtidigt är jag helt övertygad om att 98% inte vet vem jag är eller i alla fall att de inte bryr sig om hur min hund är eller vad vi presterar. Jag har fått jättefina kommentarer om hur fint jag jobbar med henne och jag har också blivit erbjuden mycket hjälp när jag självmant berättat om vad vi jobbar med och vad vi har för svårigheter. Folk är där för att träna hund och för att umgås med andra som delar detta intresse. Det är roligt när det kommer nya till klubben och (iaf nästan) alla vill att du ska känna dig välkommen och komma tillbaka. Låt inte den där lilla procenten skrämma iväg dig! :)

Zepp
5/29/17, 8:34 PM
#8

#0

Nämen du har ju redan fattat hur det är.. hur folk är och att alla är olika.. en del är riktigt dumma/några dessutom elaka!

Grejen är väl snarare att du har större chans att träffa personer som har samma intresse som dig om du går till de klubbarna som du redan är medlem i!

Och i dessa klubbar så finns det alla typer av personer.. även de som är dumma.. de undviker du och lär känna bättre de som inte är lika dumma och som delar samma intresse som dig!

Nu så inbillar jag mig av någon outgrundlig anledning att du överdriver rädslan för att råka ut för dessa negativa personer, underdriver tanken på att du skulle kunna möta de oftast positiva och angagerade personer som oftast är drivande och ledare inom dessa klubbar?

Det tar såklart en tid och lite vilja från din sida oxå att bli bekant med dessa oftast eldsjälar i klubbarna!

Ponera en annan sak, din hund är kanske inte stjärnan i klubben.. eller du?

Men är det inte du och hunden som är viktigast.. ni är bundis och så har ni en klubb eller flera där det finns flera som delar samma intresse som dig?

Jag kan avslöja en sak för dig.. det är så det kommer att se ut resten av ditt liv.

Dvs det gäller både utbildning, arbetsliv, familjebildning, partners, karriär och annat!

Grejen är att vi är sociala individer.. vi tyr oss till varandra, vi jämför oss oxå med varandra.. det som spelar mest roll är om vi/våra nära och kära är lyckliga/nöjda med vår lott!

Alla får lixom inte samma lott!

Men det är skillnad huruvida man blir missnöjd.. det handlar rätt ofta om missunnsamhet mot andra som fått en bättre lott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lillvilda
5/31/17, 7:51 PM
#9

Jag anmälde mig till en kurs på den klubben där jag skulle gå. Då fick jag träffa folk från klubben, bekanta mig med området och lärde känna instruktören som höll till på klubben och som höll på med agility som jag ville hålla på med. Det blev ett bra sätt att få in foten där.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: