Annons:
Etikettbeteende
Läst 3449 ggr
KatarinaSt
5/28/17, 10:07 PM

Vaktar mig mot andra hundar...

Hej. 

Nu kommer ett lååångt inlägg om nåt som som inträffade idag och som jag behöver hjälp att förstå. Och framför allt - hur ska jag hantera det?

Vi var på hundträff med främmande hundar och alla hälsade på varandra kopplade först innan de släpptes på ett fält. Min hund är van att träffa andra hundar och lekte glatt som vanligt. Därefter en kort kopplad promenad innan det var dags för paus.

När vi satt ner och bjöd hundarna på vatten, kom en av de andra hundarna fram mot oss för att hälsa på mig. Då körde min hund bort honom!

Detta hände ett 2-3 gånger vid detta tillfälle sen vågade inte nån annan hund komma fram till mig mer.

Att han vaktade var tydligt - om nån (hund) kom för nära stelnade han till och sen - om den andra inte backade så skällde han till och "ställde sig i vägen". Bara andra hundar höll sig på avstånd så var allt lugnt. Då brydde han sig inte om dem.

Nu i efterhand kan jag se att detta beteende funnits tidigare, men jag har inte uppfattat det som vakt. I hundrastgården försöker han tränga sig emellan mig och andra hundar jag hälsar på. 

Beteendet är väldigt likt det man kan läsa om här https://rackarungarnashundskola.com/tag/vaktar-mot-andra-hundar/ fast min hund har aldrig nypt till nån… (än!)

Efter fika-pausen gick vi vidare och hundarna fick leka lösa än en gång. Inga problem. Lekte och hade kul utan aggressiva tendenser.

Funderar på om han ser mig som svag så han måste försvara mig? Tycker inte riktigt det stämmer med hans beteende i övrigt. Vid situationer då han är osäker ställer han sig bakom mig. Han finner sig i att bli hanterad av alla i familjen även om det är saker han inte gillar. Han tittar ofta på mig för att få ledning i okänd miljö/situationer.

Han träffar andra hundar dagligen och vi har aldrig haft problem med möten vare sig kopplad eller lös. Tvärtom är det flera som kommenterat att han verkar vara väldigt trygg, vilket jag håller med om. Han är ofta "medlaren" i rastgården som lugnar upphetsade hundar trots att han bara är 7 månader.

Har detta beteende nån koppling med att han knutit sånt starkt band just till mig i familjen? Det är som om jag hade honom i osynligt koppel även hemma. Vart jag än går i lägenheten så följer han efter. Jämt! Även om han sover så stiger han upp och följer med till toa. Om barnen leker eller gosar med honom och jag går förbi så lämnar han dem och följer efter. 

Tips och råd mottages tacksamt!

Annons:
JoannaLi
5/28/17, 10:56 PM
#1

Jag skulle inte tro att det handlar om att han anser dig svag - snarare tvärtom! I hans ögon är du en enorm resurs. Faktiskt den viktigaste resursen han har i den situationen! 

Ersätt dig själv med t.ex. ett ben, en leksak eller en vattenskål i situationen. Då blir hans beteende inte så konstigt, eller hur? Det är ju hans leksak! 

Vi ägare är enorma resurser, vi ger mat, vi släpper ut dem, vi bestämmer när de leker, tränar, kissar, bajsar, äter mat, sover, åker bil, etc. Du är nyckeln för alla dessa beteenden, i hans ögon. Utan dig blir det inte så mycket av det där. 

Dessutom är han bara 7 månader. Det är en väldigt ung ålder, och dessutom en ganska osäker ålder. Han upptäcker världen, och upptäcker att den är lite läskig. Då är du extra viktig, och när allt är lite extra läskigt så måste man ju försvara lite hårdare. 

Jag hade jobbat typ efter Susannes (i din länk)s råd, men även inte låtit honom träffa så mycket okända hundar. Det känns för mig lite osäkert att försätta honom i situationer där han känner att han behöver försvara sig, eller som du själv uttrycker det, medla. Det ger honom intrycket av att runt andra hundar behöver man vara på sin vakt och hantera problem. En så ung hund hade jag hellre enbart gett positiva upplevelser, av lugna hundar där han bara kan koppla av och fokusera på att leka/mysa etc :)

Elsis matte
5/29/17, 7:24 AM
#2

Som tidigare svar, han ser dig som en resurs att försvara. Om ni dessutom ​fikade kanske det fanns något ätbart att försvara också. Detta är ett väldigt vanligt beteende och en anledning till att man när främmande hundar ska umgås bör hålla sig i rörelse för att de inte ska få tillfälle att fastna i ett vaktande. Så jag skulle i första hand försöka undvika denna typ av situation, så att hunden inte får träna på beteendet.

hemul
5/29/17, 7:26 AM
#3

Vad bra skrivet! Du säger ofta väldigt kloka och initierade saker, JoannaLi. Jag tror du är min nya guru. 🙂

KatarinaSt
5/29/17, 8:39 AM
#4

Jag håller med #2 och #3. Tack för tydligt och lugnande svar JoannaLi.

Vi har i familjen bestämt att jag ska "back-off" lite grann när det gäller träning och vård/hantering. Förmodligen har han blivit så mammig för att jag är den som jobbar mest med honom. Om resten av familjen tar en större del av hans dagliga aktiviteter så kanske jag blir mindre intressant att ständigt följa efter och vakta.

Sen får vi aktivt träna på att vänja honom vid att jag faktiskt ska kunna gosa med andra hundar utan att han ska behöva bli upprörd. Under tiden så ska jag undvika att nojsa med andra för att inte provocera fram ett dåligt beteende.

Är det rätt uppfattat?

JoannaLi
5/29/17, 9:54 AM
#5

#2 😊🌺

#3 Det låter som en bra plan det! Och håll i baktanke vad #2 sa, håll dig i rörelse med andra hundar! I rörelse så blir man naturligt en "flock i jakt", och då är det okej att "flockstrukturen" skiftar, och då kan man släppa in nya hundar etc. I stillastående så blir man en "flock i vila", och då ska man vara kinkigare med vem man litar på nog att sova intill osv. 

Och så välj ett par, väldigt trygga hundar att låta honom leka med ett tag. Inga andra hundar, inga okända hundar. Nu har han haft den här negativa upplevelsen, och då hade jag velat förebygga att han sätter det i rutin. 

Och tvinga ingenting med resten av familjen. T.ex. flytta inte hunden ifrån dig, utan du erbjuder gos, medan resten av familjen erbjuder gos+godis/lek t.ex. Det tar längre tid, men skapar ett ärligare band, och inga frustrationer/osäkerheter där flockledaren inte vill ha honom/förbjuds ifrån honom :)

hemul
5/29/17, 12:25 PM
#6

Du blandade nog ihop sifforna. Det var tyvärr inte jag (#3) som hade en plan. Om du inte menade min plan att ha dig som guru, förstås.😃

Annons:
JoannaLi
5/29/17, 1:24 PM
#7

#5 Aha, ja, jag menade #4, och blomman var ju till dig #3, såklart.. 🤔 Virrig ska virrig va'… 😂 Men den andra #2an blev ju rätt. Ja jösses å… 😂

hemul
5/29/17, 4:44 PM
#8

Passa dig så du inte förlorar din gurustatus! 😂

Upp till toppen
Annons: