Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 811 ggr
Linda80Karlsson
5/28/17, 8:24 PM

Hund som matvägrar

Hej!

Jag har en Bichon Frise hane  på snart 2 år som alltid varit väldigt glad i maten. Det är de senaste 2 veckorna som han har börjat "matvägra" eller visat väldigt lite intresse för maten. Han har i vissa tillfällen inte ens ätit upp maten utan då bara ätit en gång per dag.

Han äter VOM Active med lax och har som sagt alltid tyckt om maten förut. Vi har pratat med veterinär som säger att det troligtvis beror på tonårshormoner eller att det kan vara en löptik i området då han är okastrerad. 

Min fråga till er är vad ni tror att det skulle kunna bero på eller om ni har varit med om något liknande med era hundar? Eller om ni har några tips på vad man kan göra för att han ska bli mer intresserad av maten igen? (Detta handlar inte om att jag inte litar på veterinären utan mer att jag vill ha andra tips och synpunkter)

Vi har redan uteslutit all annan mat, såsom godis osv.

Tack på förhand :)

Annons:
[AnimeV4]
5/28/17, 8:31 PM
#1

Finns det någon löptik i närheten? Annars tycker jag att det låter väldigt konstigt och något för veterinären att kolla på så att ni kan utesluta/hitta  olika saker där.

-Aida-
5/28/17, 8:35 PM
#2

Blev hunden kollad för magsmärtor?
Har varit med om liknande, inga fel hittades, han tyckte helt enkelt inte maten var god längre.

Scorpio97
5/28/17, 8:37 PM
#3

Vår tik blir så ibland och vi har hittills inte hittat någon anledning och veterinären hittar inget fel. Att byta foder hjälper inte. Efter någon vecka börjar hon äta normalt igen. Jag kan själv tappa matlusten ibland utan anledning och jag antar att hunden helt enkelt är lika.

Men man ska ju såklart utesluta sjukdom osv.


//Jessie

Elsis matte
5/28/17, 9:25 PM
#4

Låter sent för "tonårshormoner" när han närmar sig 2 och om han hade för vana att reagera så på löptik så borde ni märkt det tidigare - kan ju inte vara första gången? Jag skulle nog ändå vilja ha en veterinärkoll om det var min hund. Hade hunden varit 8-9 månader kanske jag mer skulle tro på hormoner.

jenmjao
5/29/17, 6:41 AM
#5

Vet inte vart du bor, men kan det inte bero på värmen?
Min hane äter sämre (om han inte fått röra påsig) nu när det är varmt (dock löptikar runt han men det har inte stoppat han innan).

BlacksilveR
5/29/17, 10:15 PM
#6

Brukar vara vanligt särskilt bland unghanar att plötsligt få dålig aptit. Har 2 hanar och de kunde vara så som unga och även nu ibland fast de båda är över 5. 

Fick som tips att lägga lite matolja med torrfodret varje dag så kan det göra den lite intressantare om han bara är kräsen + det är bra för pälsen.

Annons:
Em_
5/30/17, 12:01 AM
#7

Börja med en ordentlig koll i munnen. Det kanske är värt att boka ett veterinärbesök om aptiten inte kommer tillbaka, eftersom han varit så matglad innan. Hormonerna har han haft i ca 1,5 år, om ni inte bor väldigt avsides har förmodligen sniffat på löptikspår många gånger redan.


Upp till toppen
Annons: