Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1156 ggr
Fransu
5/28/17, 8:22 PM

Är ni vaccinerade mot TBE?

Som hundägare är man ju ofta ute i naturen och blir lätt utsatt för fästingar. Så min undran är om ni vaccinerat er mot TBE?

Själv är jag en riktig fästingmagnet (min man bryr sig fästingarna inte om) men jag har inte vaccinerat mig ännu. Främst eftersom vi inte bott i något riskområde för TBE. Nu ska vi snart flytta några mil och hamnar ganska nära ett riskområde så jag funderar allvarligt på om jag ska vaccinera mig. Men har inte bestämt mig än.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[AnimeV4]
5/28/17, 8:29 PM
#1

För många år sen gjorde jag det då pappa bodde i hus där det fanns mycket fästingar pga pappas oro. Jag tycker att det låter som en god idé att vaccinera sig om du får mycket fästingar. Först grundvaccination som jag skulle gissa är först efter 1 månad och sen 6 månader innan det blev årligt.

Fisherling
5/28/17, 8:35 PM
#2

Jag har haft en fästing i hela mitt liv och det var mååånga år sedan jag sist vaccinerade mig. Har ju sprutfobi också..

hemul
5/28/17, 8:39 PM
#3

Japp. Tog första påfyllnadsdosen i år. Så jag har varit vaxinerad i, vad blir det, 4 år.

Jag har redan provat på den sjukdomen (men inte fästingburen) och fått mitt liv förstörd av den. Så jag tar inga risker. Är annars inte så pigg på att vaccinera mig i onödan.

Scorpio97
5/28/17, 8:40 PM
#4

Nej, jag är inte vaccinerad och har inga större planer på att göra det. Bor inte i riskområde och har hittills bara haft en fästing i hela mitt liv (och den hann inte ens sätta sig). 
Mamma funderade på att göra det eftersom hon är ute mer, men hon blev lite avskräckt av att man fylla på det relativt ofta så hon har inte bestämt sig än.


//Jessie

hemul
5/28/17, 8:46 PM
#5

Var fjärde år bara. Fast det är 3 sprutor med ett par månaders mellanrum den första omgången.

[AnimeV4]
5/28/17, 8:57 PM
#6

#5 Var fjärde år? Kan det vara åldersrelaterat? Jag vaccinerade mig när jag var 12-13 och då var det en gång om året efter grundvaccinationen. Fast det känns som om barn är känsligare, så man kanske fått ökad kunskap bara?

Annons:
Elsis matte
5/28/17, 9:29 PM
#7

Jag är vaccinerad pga bor i högriskområde och är mycket ute i skog och mark. Men jag får iofs sällan fästingar, de väljer hellre hundarna eller andra människor i min närhet. Men TBE är en sjuka man ska ha respekt för, självklart att vaccinera om man är i farozonen tycker jag!

Lia
5/28/17, 9:53 PM
#8

Japp, sedan 1997 :-) Wow, det är ju 20 år sen nu! Första och andra sprutan tas samma år med 1-3 månaders mellanrum. Tredje tas ca 1 år senare. Fjärde tas 3 år senare. Femte tas 5 år senare. Och sen är det var femte år, om man inte är över 50-60 år gammal (då är det var tredje som gäller)

tk1971
5/29/17, 7:12 AM
#9

Jajjemen, det är både jag och sambon. Jag drar till mig fästingar, och det finns nog inget djur som är så äckligt och motbjudande som de. Jag har haft borrelia en gång för länge sen, jag vill inte riskera att få TBE också.

hemul
5/29/17, 7:21 AM
#10

Vad konstigt att det är olika! Enligt min läkare finns bara två vaccin och de är utbytbara, d.v.s. man kan blanda.

På mitt kort står så här,

Dos 2: 1-3 mån efter dos 1
Dos 3: 5-12 mån efter dos 2
Sedan var 3:e-5:e år för personer yngre än 60 år och var 3:e år för personer äldre än 60 år.

Var riktig bingo i år. Kom inte fram till min vårdcentral (suck) så jag nappade på en annons i tidningen från en sån där vaccinationsbyrå. Man fick rabatt om man tog med annonsen. Och inte nog med det, jag fick en fästingplockare som en liten överraskning efter sprutan också. Exakt samma som jag redan köpt på apoteket för 80 spänn, bara med deras logga på. En sån med lasso. Jättebra. Nu kan jag ha en i tryggt förvar hemma och en i cykelväskan så den alltid är med. Här redan lagt in den i verktygsrullen. 😃

tk1971
5/29/17, 7:23 AM
#11

Jag har fått veta att det ska gå 5 år mellan sprutorna (efter de första som tas med kortare mellanrum). Så nästa vår ska vi vaccinera oss igen.

Jojsan
5/29/17, 10:15 AM
#12

Jag är inte vaccinerad. Jag bor ändå där det finns ganska mycket fästingar men jag har aldrig fått en på mig. De går hellre på hunden, så där måste jag vara noga att leta i pälsen.

Lia
5/29/17, 10:50 AM
#13

#10 Förr sa de alltid vart tredje år för alla, men de ändrade det till vart femte för några år sedan! :-)

Annons:
Fransu
5/29/17, 11:22 AM
#14

Gäller att komma ihåg att fortsätta vaccinera sig också. Dom två första skulle jag nog komma ihåg men sen liksom… Skulle få sätta påminnelse i telefonen eller i en kalender tror jag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lona
5/29/17, 11:25 AM
#15

Om en vecka är jag det ;-). (Så man kan väl ge sig fasen på att jag får en fästing i morgon…) Jag har inte så mycket fästingar sedan jag skaffade hund - och sedan jag började med fästingmedel har ingen av oss det men det räcker ju med en för att det ska gå illa.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
5/29/17, 11:27 AM
#16

#15 Ska du ta första sprutan om en vecka?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

felucca
5/29/17, 12:00 PM
#17

Jag flyttade nyligen till ett riktigt riskområde så jag vaccinerade mig innan flytten, ska ta min tredje spruta nu.

Ser egentligen ingen anledning till att inte vaccinera sig mot TBE - det är ju en sjukdom som kan förstöra hela livet för en.

felucca
5/29/17, 12:04 PM
#18

Hur gör ni andra med era hundar förresten?

Jag har inte skaffat hund än men oroar mig för fästningarna den dagen vi gör det. Fästinghalsband? Sånt där medel man droppar i nacken? Hur stor är risken att hundar blir smittade med TBE eller borrelia?

Vill ju helst undvika att utsätta min hund för gifter, men samtidigt bor vi i ett område med mååånga fästingar och det räknas till ett av de värsta riskområdena för TBE.

Lia
5/29/17, 12:32 PM
#19

#18 Vi använder Bravecto. Men det funkar inte 100, för vi såg 3 fästingar på henne förra året och i år har det varit en redan. Men det ska tydligen vara så enligt veterinär… Sen finns det ju tabletter för människor med för att minska in på fästingar och liknande, så jag oroar mig verkligen inte för några gifter. Det är ju giftigt för skadedjuren, inte hunden :)

[AnimeV4]
5/29/17, 12:57 PM
#20

#18 Använd sökfunktionen, står som "Sök" ovanför rubriken på denna tråden. Skriv förslagsvis "fästingar" eller "bärnstenshalsband" eller vad du vill veta mer om. Finns massor av trådar. Dessa är några av dem:

http://chinesecrested.ifokus.se/discussions/533ed2eece12c46f17001024-bekampa-fastingarna-giftfritt?discussions-1

http://hundar.ifokus.se/articles/50f9674888f472161d020aed-giftfria-alternativ-mot-fastingar?discussions-1

http://hundar.ifokus.se/discussions/589c11b1ce12c4408c000115-bravecto-granskas

http://hundar.ifokus.se/discussions/59147c54ce12c42779000b51-ta-bort-fastingar-med-pepparmintsolja

Hoppas att du hittar något användbart🙂

Annons:
tk1971
5/29/17, 1:02 PM
#21

#18: Frontline.

Maleficum
5/29/17, 2:15 PM
#22

Varit vaccinerad sedan 1998 :P Långt innan jag ens skaffa hund. Anledningen var för jag skulle på ridläger i riskområde. Har dock haft en ynka liten nymf typ under hela mitt liv (dem verkar inte gilla mig) men håller mig vaccinerad nu eftersom djuren drar in fästingar och bor i riskområden. Men behöver bara ta vart 5 år eller så just nu så är inte så farligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
5/29/17, 3:16 PM
#23

Nix inte vaccinerad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: