Annons:
Etikettbeteende
Läst 991 ggr
KatarinaSt
5/27/17, 10:13 AM

Vilka signaler ger er hund när den behöver gå?

Vår 7 mån valp "bara" kissat inne 3-4 gånger och bajsat en gång sen vi fick hem honom. De flesta "olyckorna" inträffade alldeles i början innan vi lärde oss rutinerna. Därefter har vi förekommit "behoven" så han har inte behövt göra ifrån sig inomhus.

I morse, innan första morgonrundan vid 6-tiden, så var han upp och vankade lite, men det är inget ovanligt. Han brukar stiga upp och kolla om nån annan är vaken. Jag var redan vaken men låg kvar i sängen, fast sen kände jag på doften att det luktade bajs. När jag steg upp låg det mycket riktigt några korvar på golvet i köket. 

Men jag märkte inte att han gav några signaler alls! Förmodligen gjorde han det, för jag vill nog påstå att han egentligen är rumsren och försöker hålla sig tills han kommer ut. Det är bara det är dom måste vara väldigt subtila för trots att jag iakttog honom så märkte jag inte att han signalerade att han behövde gå ut.

Vad gör era hundar för att visa er att det är dags?

Annons:
Scorpio97
5/27/17, 10:34 AM
#1

Hon går runt och vankar. Blir det riktigt akut går hon fram till min mamma och gnäller tills mamma förstår vad det är. Av någon anledning säger hon dock inte till mig, så om jag är ensam hemma så är enda tecknet att hon går omkring lite mer än vanligt. Vilket är ganska lät att missa. 

Men det är i princip bara om hon blivit dålig i magen som hon behöver säga till alls, annars räcker dom vanliga promenaderna som är på relativt fasta tider. Och hon brukar inte bli dålig i magen om hon inte har ätit något olämpligt, så oftast vet man när man behöver ha extra koll. 

När hon var yngre brukade hon sätta sig vid dörren och gnälla, kommer inte riktigt ihåg när hon slutade med det.


//Jessie

Joyous
5/27/17, 11:03 AM
#2

Det får vara väldigt akut (typ magsjuka) om min hund ska säga till när hon vill gå ut. Ytterst sällan hon står vid dörren, gnäller eller liknande. Ibland kan en märka på henne att hon är rastlös men annars brukar hon vänta tills kopplet åker fram. Hon är 3,5 år nu och har inte gjort inne sen valptiden. Men som sagt, säger nästan aldrig till utan det är upp till mig att hålla koll på tiden.

JoannaLi
5/27/17, 11:35 AM
#3

Blir rastlös, söker kontakt. Eller som nu, har lagt sig "upprätt" på golvet, vänd mot mig. Så ligger han aldrig när han vilar, och därför vet jag att han vill något :) 

Säger som ovan, det är upp till mig att hålla koll på tiden. Han säger till om han är dålig i magen, druckit extra mycket eller är stressad, men är det bara dags för en "vanlig" rastning så är det upp till mig.

KatarinaSt
5/27/17, 11:49 AM
#4

Okej - tack för svar. Tänkte att vi kanske missat nåt med rumsrenhets-träningen eftersom vi inte får nån signal. Han kanske aldrig kommer signalera så tydligt så vi kommer märka nåt utan det är upp till oss att hålla oss till rutinerna.

Hade ju annars varit smidigt om han kunde hämta kopplet eller nåt så en annan trögfattad varelse fattar poängen ☝️

Estelle13
5/27/17, 12:58 PM
#5

Min hanhund ställer sig vid dörren och hoppar upp på två ben och rycker i dörrhandtaget. Tiken visar inte lika tydligt utan börjar istället flämta och vanka av och an.

peafie
5/28/17, 11:27 AM
#6

Treåringen går och gräver i fickorna på något plagg som ligger på golvet i sovrummet (hehe, de brukar hamna där) och hämtar en bajspåse som hon kommer med. Det tycker jag är smart av henne. 🙂

Valpis 5 mån går till dörren och nosar längs med dörrspringan.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Upp till toppen
Annons: