Annons:
Etikettbeteende
Läst 1155 ggr
Glow487
2017-05-26 17:04

Tillrättavisa juckande hund hur?

Hej, min hund juckar på andra hundar och då framförallt sina närmsta hundvänner. En av hundarna som han brukar jucka på blir riktigt arg när detta händer å då måste jag rycka in så att dem inte börjar bråka, eftersom att min hund inte lyssnar på den andra hundens signaler. När jag tillrättavisar min hund känner jag att budskapet inte går fram. Jag slår aldrig min hund, men jag tar ett ordentligt tag i nackskinnet och kastar ner honom från den andra hundens rygg och ryter bestämt "nej" eller "går ner". Uppenbarligen gör jag fel eftersom att budskapet inte går fram. Vad ska jag göra? Jag har även bl.a. testat att försöka uppehålla honom med något roligt/stimulerande, samt stimulera honom innan vi träffar andra hundar, så att han är trött både fysiskt och psykiskt. Min hund har ett frisk psyke, ska tilläggas. Med respekt och vänlighet vill jag också tillägga: Jag vill inte gå in på diskussionen gällande varför hundar juckar, för alla har olika erfarenhet och åsikter om detta. Det är en diskussion utan slut har jag förstått. Jag vill bara ha ett svar som kan verka effektivt på min hund.

Annons:
smellcaramell
2017-05-26 17:08
#1

Skit i att tillrättavisa hunden och ta reda på anledningen till juckandet istället så att du kan hindra att hunden börjar från första början. Tillrättavisningar är en väldigt ineffektiv metod för att lära djur något då det oftast slutar med att djuret bara sköter sig när den som tillrättavisat är i närheten och har uppmärksamheten mot djuret. Vänder människan ryggen till börjar hunden ofta med det "felaktiga" beteendet igen. 

(Min egna åsikt utifrån egna erfarenheter)

JoannaLi
2017-05-26 17:11
#2

Precis, varför juckar hunden? Lös grundproblemet, inte symptomet. 

Förebygg innan istället för att brandsläcka när det väl händer.

Glow487
2017-05-26 17:56
#3

Okej det finns tre rimliga scenarion då? Han försöker dominera? Eller trigga den andra hunden till lek? Eller så e han stressad/understimulerad? Vad gör man i dem 3 olika scenarion då?

färgfest
2017-05-26 18:19
#4

Han kan vara för uppvarvat. Du kan träna lite passivitet med honom?

Glow487
2017-05-26 18:22
#5

Om de inte är så att han är uppvarvad, hur förebygger jag juckandet då?

jenmjao
2017-05-26 19:54
#6

Om han är stressad/uppvarvad låt han inte leka. Vill han trigga hunden låt han inte leka.
Jag hade helt lätt kopplat hunden och tagit bort det roliga. Hunden juckar = du får inte leka längre.
Sen hade jag sett över vad anledningen var, det kan vara mycket. Hunden kan vara under och över- stimulerad, Stressad (inte stresstålig och en ny hund kommer = så kul = jucka för hunden inte kan hantera det).
Jag har tillrättvisat juckande, Min tik brukar jucka på min hane om han går upp i varv för mycket, Då blir hon tillrättavisad. Oftast morrar jag till och går emot, Behöver inte vara fysisk. Min hane kan jucka på täcken, Och det tillrättavisar jag också, Säger åt, han ska sluta, Annars tar jag bort han. Sen ser jag över VARFÖR situationen hände.. Men i stunden avslutar jag det.

Annons:
JoannaLi
2017-05-26 21:02
#7

#3 Trigga den andra hunden till lek tyder på ett otillräckligt hundspråk, och då hade jag inte utsatt andra hundar för honom, utan sakta vant in med trygga, språksäkra hundar, först i koppel och sedan gradvis lös. Om han börjar jucka hade jag tagit honom ur situationen eftersom att situationen blivit för svår. 

Stressad/understimulerad är för mig olika saker, så jag tar dem en och en. 

Stressad - låtit honom befinna sig kopplad runt lugna hundar utan att låta dem interagera. Bara låta honom vänja sig vad att vara runt hundar, och vara lugn och obrydd. Förstärk lugn sinnesstämning med en godbit och ett mjukt beröm. Sen gjort som ovan vid "trigga" - sakta vänja in med lugna hundar och plocka honom ur situationen om han börjar jucka. 

Understimulerad - stimulera mer. Spår, sök, träna annat etc. Beteendeberika. 

Sen vill jag lägga till ett eget alternativ. Osäker på andra hundar - samma behandling som för stressad/"trigga".

Upp till toppen
Annons: