Annons:
Etikettbeteende
Läst 1431 ggr
[Natty]
5/26/17, 4:02 PM

Hon lägger sig ner vid möte?

Hej! Jag går ut med min grannes hund nu i veckan eftersom hon är på semester, och varje gång vi träffar på en annan hund lägger hon sig ner och när hunden kommer nära "hoppar" hon mot den andra hunden, det verkar inte vara agressivt alls utan mer "lekfullt". Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i den situationen, och det skulle vara jätte intressant om någon har en teori på varför hon gör så? Tacksam för svar!

Annons:
Wellcraft
5/26/17, 8:22 PM
#1

Är det en vallhundsras?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsis matte
5/26/17, 9:13 PM
#2

Det är svårt att säga utan att se exakt vad hunden ger ut för signaler, men jag gissar att hon antingen har lärt sig att lägga sig för att slippa gå ifrån den mötande hunden, eller så ingår allt i leken: "ha, jag är ett farligt rovdjur som smyger - bu!" Hursomhelst tycker jag inte man ska låta hunden göra så, det kan vara väldigt stressande för den mötande hunden (och ägaren). Hindra den från att lägga sig genom att öka tempot inför mötet och hålla kopplet kort nog att det inte finns utrymme att lägga sig.

Kirnzy
5/27/17, 7:35 AM
#3

Prata med ägaren?

tk1971
5/27/17, 8:25 AM
#4

Ja, nämnde inte grannen nåt om beteendet? Jag tycker det låter som en lekinvit till den andra hunden. Hur som helst, det kanske inte är så roligt om den gör så varenda gång. Då får du visa för den att det inte är tillåtet att göra så - om det är vad du vill. För det är ju du som bestämmer ; )

Honestyisdead
5/27/17, 9:45 AM
#5

Ts har avslutat sitt konto.

Traxs
5/28/17, 3:26 AM
#6

Hunden visar att den inte utgör någon fara för den andra hunden den möter när hon lägger sig ned. Det är ett neutralt beetende och bör inte korrigeras tycker jag. Vi överanalyserar gärna men så länge de inte gör utbrott så låt de vara hundar. Se bara till att vara beredd när den plötsligt reser sig upp.

Annons:
Wellcraft
5/28/17, 9:07 AM
#7

#6 Fast det beror på.
Vissa individer av vallhundsras lägger sig ner i möte av syfte att valla den mötande hunden.
Min hade problem med det, förutom att det är stressande för ens egen hund att tända igång vallinstinkten hela tiden och utan syfte så brukar mötande hundar tycka det är riktigt läskigt, då det kan se ut som en regelrätt attack, även om de inte låter eller nafsar.

Har man en hund med vallinstinkt som börjat valla andra hundar vid möte så ska det bort. Man behöver möjligtvis inte korrigera, men det ska tränas bort snarast.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsis matte
5/28/17, 4:22 PM
#8

#6 Nej, det är en vanlig missuppfattning. En del hundar gör så men det är ovanligt, och då kommer hunden absolut inte kasta sig upp vid mötet. Betydligt vanligare, inte bara hos vallraser, är att hunden lägger sig och "lurpassar" på den mötande - vilket kan vara en ren lek men också ett typ av jaktbeteende som är helt oönskat gentemot andra hundar. Det är lätt att se skillnad om man kan hundspråk, en hund som lägger sig i avväpnande syfte är mjuk i kroppen och blicken, kanske även vänder bort ansiktet. Den viftar på svansen och reser sig försiktigt och artigt. En hund som lurpassar är däremot spänd i kroppen och fokuserar på mötet med hård blick, lite som ett lejon redo för språng. Och så finns det förstås de hundar som lägger sig som ett inlärt beteende för att slippa bli borttagen från mötet. De kan te sig ganska avslappnade när de ligger men kastar sig ivrigt fram för att hälsa när mötet är inom räckhåll.

Lojs
5/29/17, 8:16 AM
#9

#8 Jag upplever det som dig, de hundar jag mött som lagt sig har legat helt spända och fokuserat på mina hundar och när vi kommit nära har de kastat sig upp och börjat gapa på mina hundar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Traxs
5/29/17, 1:09 PM
#10

8# Det är ingen vanlig missuppfattning men få verkar veta om det. Jag har arbetat med hundar i 15 år och förklarar alltid för ägarna att inte överanalysera detta, än mindre bestraffa sina hundar för det. Min Golden brukade göra så ibland och det är en neutral och artig gest gentemot den andra hunden. Den visar att den inte är rädd, arg eller överdrivet glad. Den inväntar den andra hunden och reser sig för att hälsa när han/hon förstår att det inte är en hotfull situation. En rädd, osäker hund gör utfall eller skäller oftast redan från hålI och då kommer din hund, om den är trygg, nonchalant bara gå vidare. Så hälsa din granne att vara stolt över att ha en så intelligent och stabil hund.

Elsis matte
5/29/17, 6:32 PM
#11

#10 Så du menar att en hund som ligger på helspänn med spetsade öron och stirrar på mötet, för att sedan slänga sig ut och vråla eller till och med hugga, gör det "som en artig gest"? Att just din golden lade sig av artighet betyder ju inte att det är enda möjliga förklaringen till att en hund lägger sig inför mötet… Det är väl dessutom ingen som har förordat bestraffning av beteendet, jag tycker man ska se till att hunden inte gör så - vilket innebär att man förekommer den och guidar till annat beteende. Jag önskar ju hunden inte ska lägga sig vid möten oavsett anledning, mötande främmande hundar ska vi passera, inte hälsa på.

Traxs
5/31/17, 3:25 AM
#12

Personen som skapade tråden skrev att hunden inte är aggressiv utan mer lekfullt "hoppar" mot den andra hunden, vilket låter logiskt. Så jag besvarar trådskaparens funderingar och inte dina åsikter vad gäller utfall osv. Jag har heller aldrig påstått att någon här förordat bestraffning utan nämnde det generellt då jag undervisar det till nya hundägare. Jag skrev däremot som tips att man kan vara beredd med kopplet. Din hund verkar dock hårt hållen som aldrig får hälsa på mötande hundar.

Honestyisdead
5/31/17, 4:20 AM
#13

#12 Jag har aldrig låtit mina hundar hälsa på främmande hundar när vi är ute och går med koppel. Finns ingen anledning. Dom har inte varit hårt hållna gör det.

Annons:
Hornslandet
6/2/17, 2:38 PM
#14

Min valp får aldrig "hälsa" på främmande hundar ute på promenad. Vad sjutton skulle syftet med det vara? Han ska strunta i dem, de är inga vi lär känna eller ska ha nån som helst relation med. Ibland får han dock hälsa på människor, efter jag pratat med dem en stund och förstått att de är vettiga och fattar vad en yvig stor valp/unghund är förnått :) Skillnaden är att främmande människor kommer vi ofta träffa på i framtiden och interagera med, både som gäster hemma och ute i olika sammanhang. Främmande hundar kommer vi inte interagera med - bara vara i närheten av.

Upp till toppen
Annons: