Annons:
Etikettlydnad
Läst 1692 ggr
Limpizen
2017-05-25 19:33

När sluta med godis?

Min valp på 12 veckor har precis lärt sig sitt och ligg. Jag ger han godis varje gång han sitter eller ligger på kommando, men när är det lämpligt att börja ge godis typ varannan gång? Har läst och hört att det är så man gör för att avvänja dem från godis, alltså att ge varannan gång, sedan lite oregelbundet och tillslut ingenting. Jag berömmer såklart också alltid med rösten samtidigt som jag ger godis.

Har ni något tips på hur man får han att sitta kvar? Jag ger kommandot, säger bra och när jag ska ge han godis så ställer han sig upp. Eller så ställer han sig upp efter att han fått godisen. Skulle ju vara bra om han kunde hålla positionen lite längre. Ska man vänta en stund med att ge beröm istället för att säga/ge direkt efter att han satt sig?

Tacksam för alla tips och svar jag kan få!

Annons:
Elsis matte
2017-05-25 20:12
#1

Det är ett alldeles för stort hopp att gå från godis varje till varannan gång, det måste minskas mycket mer gradvis. Och hunden bör först vara säker på uppgiften. Man kan aldrig helt sluta att förstärka ett beteende, då kommer hunden sluta med det, däremot behöver det inte nödvändigtvis vara godis (dock jobbar få hundar för endast beröm). En sak man kan börja med innan man drar ner förstärkningsfrekvensen är att låta olika saker förstärka - sitt, så öppnas dörren; sitt, så får du hälsa osv. Bästa sättet att få valpen att sitta kvar är att vara helt nära och ha flera godbitar, sätter den sig får den en godbit och en till och en till. Innan godiset är slut har den hunnit sitta i några sekunder, sedan drar du ut på processen allt mer så att den lär sig vänta. Men om du alltid bara ger en godbit så lär du valpen att sätta sig och poppa upp igen så fort den fått den.

JoannaLi
2017-05-26 09:31
#2

Alltså, när hunden är helt trygg med kommandot och finner det positivt kan man gå över till beröm och klappar istället, men jag skulle låta det komma naturligt. Ser inget behov av att skynda sånt, och få en hund som tycker att det är lite jobbigt/"ovärt" att lyda kommandon istället. 

Att se till att det finns en godisskål i alla rum, och alltid godis i fickorna gör att man kan fortsätta förstärka länge. (Tror att det tog närmre ett år för mig att sluta alltid ha med mig godis i byxfickorna så fort jag skulle vara med honom, nu förstår och uppskattar han beröm så då behövs det inte lika ofta.) 

#1 Hade bra tips om att förlänga tid vid sittande! Jag skulle i allmänhet arbeta på stadgan i hundens skalle, och börja med omvänt lockande. Där ska hunden låta bli handen för att få godisen. Efter ett tag kan man låta hunden vänta längre och längre på sin godis, och den kommer inte att bli "discouraged". Sen kan man använda sig av samma metod i sitt-stanna-kvar- träningen :)

Upp till toppen
Annons: