Annons:
Etikettraser
Läst 1940 ggr
SommarLilja
2017-05-25 19:06

Schäfer?

Hej! 

Jag skulle vilja ha lite fakta om en schäfer.

Då mera personligheten, hur stor jaktlusten är, om dom är en bra första gångs hund  osv osv…

Sen tänkte jag bara slänga in om schäfern är som en vit schäfer, och om en vit schäfer är som en vit herdehund? Jag har läst att vissa säger att dom är identiska och andra säger att dom är helt olika? 

Tacksam  för svar! 🙂

Annons:
Fisherling
2017-05-25 19:19
#1

Finns inga vita schäfrar. Vit herdehund blev en egen ras för länge sedan. Har inte fötts en dokumenterat renrasig vit schäfer på typ 40 år.

Vit herdehund är mer.. Tja.. De jag träffat har behövt ganska mycket aktivering, fast har varit väldigt svåraktiverade. Eftersom aveln "mjukat upp" mentaliteten, för att hundarna ska passa in i mer 'normalaktiva' hem, så blir det ju lätt lite.. Knasigt. Vita herdehundar upplever jag ofta som lättdistraherade, svårmotiverade och ibland lättstressade hundar med lätt till skall som ändå har ett väldigt stort aktiveringsbehov. Inte helt enkla att ha och göra med alltså.

Finns säkert hundar av rasen som är perfekta, men det är mitt intryck av de vita herdar jag träffat. Mycket hund, lite hjärna. Typ som utställningsgolden och utställningslabbe.

Även den "bästa" vita herde jag träffat var lite sådär halvkul..  Den tiken var helt och hållet "meh". Fanns knappt en personlighet. :/

Önskar att jag haft bättre erfarenheter, för de är onekligen väldigt vackra hundar!

lizton
2017-05-25 23:35
#2

Det finns en hel del sjukdomar hos schäfer bl a allergier. Om du inte får så många svar här, kan du kanske få fler svar på ett annat forum som heter bukefalos.com. Välj avdelning Hund och ställ en fråga i Avel & Ras. Där finns en medlem (eller fler) som är uppfödare av schäfer.

Majken!
2017-05-25 23:39
#3

Schäfern kan komma med en gigantisk variation. Jag har haft en jaktidiot och en som går att kalla in från all jakt. Det finns hårda hundar, föriga hundar, hundar med extrem kamplust och hundar med helt alldagliga drifter. Vad är det du söker hos en kommande hund?

Upp till toppen
Annons: