Annons:
Etikettövrigt
Läst 1312 ggr
Lizelda
2017-05-24 21:04

Lizeldas hundtankar

Jag har så mycket tankar nu och behöver bolla tankar och idéer med någon. Just nu sitter jag i valet och kvalet om huruvida jag ska hoppa av gymnasiet efter många års kämpande och istället enbart läsa hundutbildningar och det lutar mot det. Vilket det blir avgör ju hur min närmsta tid ser ut men det är framförallt "framtiden" jag funderar på.

Hundpensionat i mindre skala: Om ni skulle ha ett hundpensionat "för skojs skull", hur många hundar hade ni då haft om ni var själva?

Pensionat för folk som saknar hund: Idéen är egentligen inte min utan en god vän till mig som taggade igång, lite lätt halvseriöst men dock. Ett pensionat där folk kan checka in, bli tilldelad en hund som man får ha som sin egen under tiden och ta hand om. Kanske ha träningspass eller aktiviteter under dagarna men det vet jag inte, bara en idé han hade som jag vill ha lite input på.

Jour/Omplaceringshem: Hur hade ni genomfört detta på bästa sätt? Hur många hundar hade ni haft som ni behöver jobba med, alltså "räddningshundar", inte sina vanliga hundar, oavsett hur mycket man jobbar med dem. Vilken sorts hundar hade ni haft? Hundar som folk tröttnat på eller där levnadssituationen förändrats? Vanvård och dylikt? Väldigt krävande hundar där ägarna inte insett vad de gett sig in på?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Changrila
2017-05-24 22:28
#1

Först och främst:
Hur mycket har du kvar av gymnasiet? Vad är dina anledningar till att hoppa av? (Mer än "vill jobba med hund"?).  Oavsett vad du vill jobba med så är jag övertygad om att du kommer ha stor nytta av att ha klarat av gymnasiet. Beroende på dina anledningar till att hoppa av så är det också stor risk att de hundjobb du vill ha är betydligt svårare än gymnasiet. Ska du driva eget företag krävs massvis av pappersarbete tex.

Ska du tjäna pengar så tror jag du får skippa tankarna på jourhem/omplaceringshem. Titta på tex hundstallet, de är helt beroende av att få ekonomiska bidrag, sponsorer osv eftersom det är så svårt att få till något fungerande. Kostnaderna för att köpa hund från dem täcker inte på långa vägar de utgifter de har för hundarna.  Skippa även tanken på "pensionat för de som saknar hund". Sådant kan fungera med tex hästar, men jag har svårt att se hur sådant skulle fungera med hund med tanke på hur hundar är mentalt.

Det lättaste om du vill jobba med hund är nog att kolla närmare på hunddagis, hundpensionat eller möjligen hundfrisör.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lizelda
2017-05-25 00:13
#2

#1 Skolan fungerar inte på grund av diagnoser och psykisk ohälsa i korta drag. Är nitton i år och har haft problem sen förskolan, trots ihärdiga försök. Så det har inget med min kompetens eller intelligens att göra :)

Vill syssla med att utbilda hundar men det är kul med lite "sidoprojekt" så har inga planer på att tjäna pengar på omplaceringar. Inte skänka bort dem men inte ha dem som inkomstkälla så att säga.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Drakellen
2017-05-25 16:31
#3

Jag går andra året i gymnasiet och hundar är nog det jag älskar allra mest. Jag har haft problem med depression och paninångest länge och jag vill bara skrika till dig att göra precis som du känner för gällande gymnasiet! Det är jättebra att ha en gymnasieutbildning i ryggen men det är absolut inget som är värt att offra all sin mentala hälsa för! Gör precis det du känner att du behöver för att må bra, din hälsa kommer alltid i första hand. För övrigt så tycker jag din ide om ety omvänt pensionat låter helt fantastiskt! Jag hade utan tvekan kommit och lånat en hund! Det skulle vara perfekt för oss hundälskande och hundlösa tonåringar. Go lizelda, jag hejar på dig!

Upp till toppen
Annons: