Annons:
Etiketthälsa
Läst 3010 ggr
Estelle13
5/24/17, 9:01 PM

Överväger du bravecto?, tänk till lite extra!

Annons:
Kalli
5/24/17, 9:16 PM
#1

Det finns tyvärr biverkningar med alla preparat som man kunnat bevisa fungerar. Att drabbas av smitta från fästingar är inte heller ofarligt utan kan även det vara dödligt. Det finns inga perfekta alternativ, man får väga för och nackdelar utifrån sin egen situation.

Wellcraft
5/24/17, 10:20 PM
#2

Min ena hund blev riktigt jäkla dålig av bravecto. Första sommaren utan bravecto och han mår som en kung nu

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Daniela1983]
5/24/17, 10:34 PM
#3

Skulle inte prova den, har hört en del dåligt om den och folk som avråder. Dessutom är min hund superkänslig i magen så tabletter går bort.

Dock verkar den vara väldigt effektiv mot fästingarna. Säkert bättre än scalibor funkat för oss.

[AnimeV4]
5/24/17, 11:52 PM
#4

Dock så har jag för mig att de vanliga vaccinationerna man ger har en större frekvens biverkningar än Bravecto. Någon som kan bekräfta?

Håller för övrigt med #1

Estelle13
5/25/17, 12:10 AM
#6

Att välja fästingedel är lite som att välja mellan pest eller kolera, samma sak om man skulle strunta i det helt. Finns negativa sidor på allt. Även om Bravecto funnits ett tag så är det ett ganska nytt preparat och desto populärare det blir desto fler offer skördas ju såklart.

För min del är Bravecto precis som en del andra fästingmedel sådant jag aldrig skulle använda på mina hundar, finns skonsammare alternativ, gifthalsband är något jag heller inte skulle använda.

#4 Då antar jag att du inte har något emot att testa det på din valp.

Annons:
[AnimeV4]
5/25/17, 12:36 AM
#7

#5 Tack så mycket!

#6 Absolut, om han behöver det och andra metoder inte funkar🙂

oh-la
5/25/17, 9:05 AM
#8

vi kommer köra på bravecto i år, precis som året innan. hunden fick inte en enda biverkning och inte heller en enda fästing. 3 rapporterade biverkningsfall på 10000 sålda tabletter är registrerade hos läkemedelsverket… känns som något ganska litet har blåsts upp till något väldigt stort… hundar dör även av sina valpvaccinationer. har aldrig hört någon avråda valpköpare från att ta dem.

Frida B
5/25/17, 9:12 AM
#9

Först och främst, källkritik. Jag ser inte en facebookgrupp som har syftet att smutskasta bravecto som någon trovärdig källa.

Sen, som någon sa tidigare, biverkningar finns till alla läkemedel, humanläkemedel som läkemedel till djur. Mer eller mindre. Vaccin är självklart hos alla hundägare och har inte ens disskuterats såhär, varför är det så med bravecto?

Jo för att folk är väldigt bra på skrämselpropaganda.

Det är jättebra att man tänker efter innan man ger läkemedel och super att man läser på om det! Men börjar bli lite sne på att folk tror att en helt främmande människa på facebook är en trovärdig källa.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Estelle13
5/25/17, 10:23 AM
#10

Ja det är tur alla kan göra sina egna val om hur man vill göra, att stoppa i hunden en tablett som tar död på fästingar i flera veckor tycker jag säger allt, självklart är det ett gift man stoppar i hunden annars skulle inte det vara så effektivt.

Fisherling
5/25/17, 10:28 AM
#11

Jag tycker det är läskigt med Bravecto. OM hunden reagerar - även om risken är superliten - vad gör man då? Då står man där med en hund som lider tills effekten tagit slut.

Nej, jag känner igenom Tinja och plockar fästingar så fort jag upptäcker dem. Hittills har inte en enda ens hunnit börja suga blod.

Frida B
5/25/17, 10:34 AM
#12

#10 absolut är det tur att alla kan göra sina egna val, hade vart jobbigt annars!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Joyous
5/25/17, 10:53 AM
#13

Humla har ett år utan bravecto. En magkänsla jag haft, något jag inte kunnat sätta fingret på men förändringar i beteende och uthållighet som varit starkt kopplat till perioden med bravecto. I år kör vi utan och det är skillnad på henne, ganska stor skillnad faktiskt. Sen om det har med fästingmedlet att göra, mognad, vår utveckling tillsammans eller något annat, det kan jag inte svara på. Det är hur som en så pass stor skillnad från tidigare somrar att jag inte bara kan ignorera det och håller förändringen i sig under hela sommaren och sommarlöpet kommer vi nog inte gå tillbaka till bravecto igen. Vi kör B-vitamin, Tjärschampo och Prob olja. Riktigt nöjd hittills.

Annons:
Estelle13
5/25/17, 11:47 AM
#14

Sen får man ha i baktanke att många många fall på att hundar blir att må dåligt, det kan vara i magen eller allmänt slöa, beteendeförändringar osv tyvärr inte rapporteras. Det är ju endast de rapporterade siffrorna man gått efter, att hundarna får lite magbesvär tror jag knappast vanligen rapporteras som en ev biverkning. Till skillnad från när hunden får väldigt tydliga och rubbade förändringar, men för livet eller dör. #12 Mycket som kan vara jobbigt bl.a vissas attityder också…

Frida B
5/25/17, 12:01 PM
#15

#14 vänta, va. Var i mitt inlägg ser du attityd?  🤐 Eller du kanske inte menade mig? Fattar faktiskt inte. Jag höll ju med dig :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kalli
5/25/17, 12:45 PM
#16

#14: Det är ju allas ansvar att rapportera de biverkningar man märker på sin hund, men visst är det säkert så  att mindre allvarliga biverkningar inte alltid rapporteras. Å andra sidan, för mig personligen, väger lite lös i magen ganska lätt om man jämför med de fästingsjukdomar som hunden kan få. Som du själv säger rapporteras de allvarligare biverkningarna mycket mer frekvent.

hemul
5/25/17, 5:45 PM
#17

Tycker det här är jättesvårt. Visst, fästingsjukdomarna är inte kul alls. Samtidigt tror jag det skulle kännas jättejobbigt om hunden fick någon (allvarlig) beverkan av något som jag valt att utsätta den för. Ingen aning hur jag kommer att göra, faktiskt.

Beträffande biverkningar, när det gäller människor så rapporteras bara en bråkdel av biverkningarna av medicin, det finns det gott om undersökningar som visar. Vården är nämligen jättedåliga på det, tar val inte klagande patienter på allvar kanske. Man kan väl misstänka att det inte är bättre på veterinärsidan.

Estelle13
5/25/17, 6:57 PM
#18

"Lite lös i magen" skulle inte heller vara nån big deal för mina hundar men sen har vi de här ägarna som kämpar dagligen med att få sin hunds mage i balans, att ge bravecto då är nog inte så kul om hunden har en mage som är svår att få i balans igen.

Kalli
5/25/17, 10:00 PM
#19

#18: Som jag redan skrivit får ju var och en se till sin egen situation. Vad som passar dig och din hund bäst behöver ju inte vara det som passar min och min hund, eller någon annan och deras hund.

Tror få människor ger sina hundar fästingmedel/vaccinerar dem/ger lugnande eller diverse andra saker som även det kan innebära en risk för hundarna för att det är roligt utan för att det känns som det bästa valet.

Som exempel började jag med att ge min förra hund B-vitamin, gav noll effekt men det hade ju varit jätteskönt om det gjort det.

[Daniela1983]
5/26/17, 1:51 PM
#20

Alla fall verkar inte rapporteras, är nog mer än 5 fall av biverkningar av medlet. Bara i rasgruppen för min hund kommer det upp ett antal negativa fall av medlet. Hundarna blev jättedåliga. Men en del som har gett Bravecto tidigare år väljer att inte chansa och ge det igen.

Men alla får välja vad de vill, många hundar mår bra och man kan läsa skräckhistorier även om de andra medlen.

Annons:
Kalli
5/26/17, 4:28 PM
#21

Tyvärr är det ju också svårt att veta huruvida det är faktiska biverkningar eller bara olycklig slump.

Fransu
5/26/17, 4:47 PM
#22

Vi kör andra året med Bravecto och är mer än nöjda. Bästa fästingmedlet vi provat. Enda nackdelen är att fästingarna väljer mig istället.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Estelle13
5/26/17, 5:31 PM
#23

Antar att de flesta som testat fästingmedlet och det funkat bra för och kommer använda det igen är dem som testat det innan många av de olyckliga rapporterna kom. Blir annat för oss som aldrig testat medlet på våra hundar när vi läser dessa rapporter, klart det väcker oro på hur just våra hundar kommer att reagera vore ju väldigt märkligt annars.

Fransu
5/26/17, 6:01 PM
#24

Visst läste vi att det fanns risk för biverkningar innan vi behandlade första gången och till och med att hundar skulle ha dött. Men så är det med alla mediciner och medel. Risker finns alltid. Jag äter själv medicin (mot blodtryck) dagligen som det finns folk som fått allvarliga biverkningar av och även vanlig Alvedon finns det människor som blivit riktigt dåliga av. Så ja, det finns risker med att ge Bravecto och även andra fästingmedel.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Daniela1983]
5/26/17, 7:48 PM
#25

# 21 Det är nog så, folk misstänker men är inte helt hundra och då väljer man att inte rapportera.

Estelle13
5/26/17, 8:14 PM
#26

#24 Jo fast skillnaden är ju att det finns mer forskning på de flesta mediciner vi medicineras med idag, bravecto är fortfarande så pass nytt. Äter själv både blodtryckssänkande och två andra mediciner dagligen och än lever jag fortfarande. Om hunden börjar krampa så kanske det är svårt att veta vad man ska göra eller vilken medicin man kan sätta in för att bromsa det då man förmodligen inte vet vad i medicinen som orsakat det. Det är bara min tanke/åsikt och är ingenting någon behöver dela.

Kalli
5/26/17, 10:04 PM
#27

#25: Många allvarligare biverkningar verkar rapporteras ändå, sen visar det sig att man inte kan se något samband. Tror det var i artikeln jag länkade där man kunnat avskriva flera dödsfall men var osäker kring ett?

Annons:
hemul
5/26/17, 11:40 PM
#28

Sen är det också värt att beakta att all forskning utförs av läkemedelsbolagen själva. Det finns i princip inte oberoende studier idag. Så man kanske inte ska lita 100% på vad de kommer fram till.

Det finns förresten en kampanj för att alla läkemedelsstudier ska rapporteras. Så är det nämligen inte nu och det är en annan aspekt.

Skriv gärna på om ni tycker det är vettigt.
http://www.alltrials.net/find-out-more/why-this-matters/

Estelle13
5/26/17, 11:54 PM
#29

#28 Precis så är det! Därför man blir förvånad varje gång det alltid frågas efter en forskning/studie för i själva verket ger ju det inte det verkliga resultatet som skulle vara 100% korrekt eftersom den pågår och är under utveckling hela tiden. Men sen är jag övertygad om att man har samlat olika mkt information om saker och ting såklart. Jag tror att många anser det viktigare att studera medicin/sjukdomar för människor än för djur. Studier kring fästingmedel är ju knappast lika högprioriterat som hjärtmedicin eller medicin mot cancer.

Fransu
5/27/17, 7:23 AM
#30

#26 Du skrev i en annan tråd att du inte behandlar dina hundar mot fästingar eftersom du tycker att det inte finns något som passar. Om det finns mycket fästingar där du bor så är tyvärr risken stor att någon av dina hundar, eller båda kommer att bli smittade av någon fästingburen sjukdom. Förhoppningsvis går det att bota med lite medicin som det gjorde med vår shih-tzu. Men i värsta fall kan det bli men för livet där hunden exempelvis behöver äta smärtstillande för att få ett drägligt liv. Hur bra är dagligt smärtstillande för kroppen?

Det känns inte perfekt att ge hundarna Bravecto eftersom vi faktiskt inte vet vad det gör med dom kroppsligt på lång sikt. Hittills har vi inte märkt en enda biverkning och vi är nöjda. I en perfekt värld hade itne fästingar med tillhörande sjukdomar existerat. Men nu finns dom och dom sprider sjukdomar vilket vi har fått bevittna med stor skräck då vår shih-tzu blev så sjuk. För oss är det hur som helst självklart att behandla mot fästingar eftersom det kryllar av dom här vi bor.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Estelle13
5/27/17, 12:52 PM
#31

#30 Ja Jag skrev att jag inte behandlar mina hundar mot fästingar eftersom att jag inte tycker något passar men kommer förmodligen testa frontline eftersom att någon fästingburen sjukdom är inte heller speciellt kul om hunden skulle få men att behandla med fästingmedel eller inte behandla är som att välja mellan pest eller kolera då det finns baksidor av båda två. Så ja jag tycker att det är mycket svårt faktiskt. Vet en storpudeluppfödare vars hund fick en sådan fästing sjukdom och blev svårt sjuk resten av livet. Tror inte vi brukar ha så jätte mkt fästingar, hundarna har inte haft en enda i år hittills men dom kommer nog snart de små liven :/

[AnimeV4]
5/27/17, 1:05 PM
#32

#31 Tänk till innan Frontline, bara😉

Skämt åsido. Hur ofta droppar man på det?

Estelle13
5/27/17, 8:09 PM
#33

#32 20 ggr per dag tills hunden tuppar av. Skämt åsido…

[AnimeV4]
5/27/17, 8:12 PM
#34

Någon annan som kan svara?🙂När jag behandlat marsvin med Frontline har det varit en gång varannan vecka. Jag tänker på den delen med att man är orolig för Bravecto då det inte går att avbryta hur som helst, men samma sak gäller ju även spot-on-preparat.

Annons:
Fransu
5/27/17, 8:25 PM
#35

#31 Har läst på nätet nu om Bravecto och andra fästingmedel och håller verkligen med dig om att det är pest eller kolera man har att välja på när man ska behandla eller inte behandla sin hund mot fästingar. Hur man än väljer att göra så tar man en risk. Jäkla fästingar alltså. 😕

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

hemul
5/28/17, 2:53 AM
#36

Hur är det med den där andra tabletten, Nexgard tror jag den heter? Den verkar inte lika populär.

Upp till toppen
Annons: