Annons:
Etikettraser
Läst 869 ggr
Drömmis
2017-05-24 14:32

beskrivning av raserna....

Håller på med en hemuppgift i arbetet för att bli instrkutör. Jag ska ta reda på fakta kring nedanstående hundraser, och skulle därmed vilja ha era åsikter, ni som är ägare till nån av dessa raser. 

Hur är dem att leva med? vad kräver dem av er och vad krävs för att ha en? mat/försäkringskostnad samt inköpspris för hunden, och ja, allt är egentligen av intresse :) Kommer givetvis använda granskade källor så som skk,rasklubbar etc. men är alltid skoj att höra ägarnas åsikter också.

Raserna jag fått tilldelade är:

Mops
australien kelpie/working kelpie
portugisisk vattenhund
rhodesian ridgeback
golden retriever (vanlig och jakt)
Cockapoo (visserligen blandras)
Samt min egna ras Border collie

Annons:
Frida B
2017-05-24 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Australian Kelpie

Hur är dem att leva med? 

Min är ändå ganska enkel att leva med. Han ändrades väldigt mycket när han fyllde 1 så att ha med på stan är inga problem, drar inte ens i kopplet. Har ett starkt intresse för andra hundar men lätt att avleda. Tydlig av och på knapp, kan alltid ta det lugnt inne var han än är (somnar mitt i nordstan gjort sen han var typ 15 veckor). Älskar människor, äter allt, trevliga hundar om man hittar rätt linjer. Vissa kan vara väldigt nerviga och rent av opålitliga pga osäkerhet, så man får kolla noga. 

vad kräver dem av er och vad krävs för att ha en? mat/försäkringskostnad samt inköpspris för hunden

Dobby kräver ständigt att jag är steget före, annars hittar han på saker. Även en rejäl, rättvis och fast hand. Det visas tydligt, är det en lite mer osäker människa som håller i kopplet och jag inte är med har han gjort utfall mot andra hundar. Han vet att det inte är någon ide med mig, så han skiter i det. Sen är han ju tonåring så han testar ju gränserna lite :D 
Det krävs även en portion humor, med en kelpie i vardagen går det inte en dag utan att man skrattar. Även väldigt mycket tålamod, vilja att träna och gärna tävlingsambitioner. Dessa hundar vill jobba, framför allt med näsan men också med kroppen. 
Min kostar ca 250kr i månaden för mat, 1300kr i försäkring per halvår. Men sådana kostnader går aldrig att säga då dom är individuella. Beror på vilken mat dom äter, vilket försäkringsbolag man väljer osv. Men Kelpies anses relativt friska så de brukar ligga rätt lågt i premiekostnad. 
Jag köpte min för 12.000:-

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: