Annons:
Etikettövrigt
Läst 486 ggr
emeliiiep
2017-05-23 17:49

Kastrering av tik

Hej! 

Jag är precis hemkommen från veterinären efter att ha kastrerat min tik. Allt har gått bra men hon är såklart lite dåsig efter narkosen och smärtstillande. Det jag undrar över är ifall ni skulle vilja dela med er av era erfarenheter kring hur tiden direkt efter operationen såg ut? Jag får panik över minsta lilla just nu och skulle verkligen uppskatta andras erfarenheter, tack på förhand <3

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-23 17:52
#1

Pappas hund var jättepigg direkt efter och skulle härja loss, så hon fick hållas lugn. Det läkte fint, men jag tror att de tvättade med koksalt någon gång🙂

Vad är det för stygn?

emeliiiep
2017-05-23 18:18
#2

Så som jag förstod det så är det nå stygn på insidan så de syns inte! Samt att de ska försvinna av sig själv 🙂

Elsis matte
2017-05-23 18:51
#3

Det du ska tänka på ikväll är att hålla henne varm om hon visar tecken på att vara frusen - narkos sänker kroppstemperaturen och hunden kan behöva hjälp med det. Hon kan bli väldigt kissnödig av svullnaden i området också. Ge smärtstillande om hon verkar bli smärtpåverkad. Annars är min erfarenhet att problemet snarare är att hålla tiken lugn, de brukar känna sig bra efter bara några få dagar och vilja köra på som vanligt. Håll koll på såret förstås och kontakta vetten om det blir irriterat.

emeliiiep
2017-05-23 19:19
#4

Tack för tipsen! Hon skakar lite så hon får ligga under en filt. Smärtstillande har hon, och får inte mer förrän på morgonen (veterinärens ordinationer). Dock så känns det som att hon har lite ont ändå. Det jag börjat oroa mig för nu är att hon inte vill kissa när jag bär ut henne… Hon har kissat efter operationen så hon ska kunna göra det

Anibaz
2017-05-26 12:04
#5

Min tik var på banan igen dagen efter op. Vi fick dock åka in och tömma på sårvätska som samlats mellan dom inre och yttre stygnen, men bortsett från det var läkningen helt problemfri och efter 3 veckor var allt läkt och vi kunde återgå till det normala med koppelfria promenader osv.

[AnimeV4]
2017-05-26 13:42
#6

Hur går det? Hur mår hon? Hur ser stygnen ut?🙂

Tror pappas hund också fick sådana stygn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: