Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 481 ggr
Shireelin
2017-05-23 14:15

Raw meat trend klipp

Hej tänkte bara se vad folk har att säga om det här klippet : 

https://www.facebook.com/BBCScotland/videos/1709499702413121/

Några tankar?

Annons:
Herveaux
2017-05-23 14:26
#1

Om man ska vara petig med orden så är det väl egentligen torrfodret som blivit en trend, svårt att se att man utfodrade sina hundar med en säck kommersiellt torrfoder för 200 år sen tex. 😛

Till saken, jag har fått lära mig här på forumet (tror jag det var…) att hunden har dessa bakterier i truten även om den äter torrfoder.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Scorpio97
2017-05-23 14:34
#2

Om det hittades bakterier på ägarens händer, kan väl h*n inte ha tvättat händerna ordentligt? Och det är väl i så fall lika farligt att laga middag till sig själv, man hanterar ofta rått kött då också. Sen blir det självklart bakterier i matskålen, precis som att det blir det på exempelvis skärbrädor eller annat som rör rått kött. Om man tänker på det och ser till att sköta hygienen kring det bör det inte vara något problem. Gällande hundens tunga hade jag gärna vetat hur längre bakterierna finns kvar, och vilka bakterier som finns där i vanliga fall. För där kan det väl finnas en risk att bakterier sprids i hemmet om hunden exempelvis slickar på något.

Sen är det ju ganska orelevant att veta vart dessa bakterier finns efter råfoder om man inte gör samma experiment efter torrfoder, det kanske är samma mängd bakterier då (vilket åtminstone jag har hört). 

Något jag tycker är intressant är att jag vet flera veterinärer och privatpersoner som råder från råfoder pga bakterierisken, men alla veterinärer jag vet rekommenderar att ha utekatt framför innekatt och dom flesta privatpersoner jag känner som har katt har utekatter. Trots att dom flesta utekatter jagar och äter smådjur och därmed bör få i sig lika, om inte fler, bakterier som från rått kött. Rått kött man köper i mataffären är ju dessutom reglerat eftersom det ska fungera som människoföda. 

Personligen kommer jag fortsätta ge rå föda till både hund och katterna, för jag tror inte det är så farligt så länge man tänker på vart köttet kommer ifrån samt tänker på hygienen :)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: