Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1349 ggr
KatarinaSt
5/23/17, 11:13 AM

Hur tränar man hunden "Stå"?

Sitt och ligg är ganska enkelt, men hur tränar man hunden att stå på kommando?

Om han ex sitter ner och jag vill att han ska stå, så har jag provat att hålla en godisbit framför som han inte kan nå utan att resa sig, men det enda som händer är att han går fram och sätter sig igen.

Om han ligger ner så håller jag godisbit framför ovanför huvudet men det får ungefär samma effekt.

Nån som har tips?

Annons:
Hiro
5/23/17, 11:38 AM
#1

Jag har lärt mina hundar genom att göra som du skriver, hålla en godis framför dem när de sitter och när de går fram och ska sätta sig igen (innan de hinner sätta sig) flyttar jag godisen igen tills de fattar att det inte är önskvärt att sitta och de bjuder på ett annat beteende exempelvis att stå. Jag brukar även berömma då de ställer sig upp får att gå till godisen

idso
5/23/17, 12:11 PM
#2

Jag brukar göra som #1

idso
5/23/17, 12:11 PM
#3

Jag brukar göra som #1

Elsis matte
5/23/17, 7:03 PM
#4

Jag vill att hunden ska "tänka bakåt" i stående, annars är det så lätt att man dels får in steg framåt (lydnad) eller att hunden blir framtung (utställning). Så jag lär hunden att backa, först från stående och sedan från sittande. När hunden från sittande reser sig bakåt för att backa så börjar jag belöna redan det, innan den hinner ta ett steg och snart har jag ett snyggt stående med bakdelskontroll! Jag vet att det låter omständligt och besvärligt men mina hundar har fattat det fort, och jag har lätt lyckats lära in stående även på envisa sitthundar med denna metod.

Elsis matte
5/23/17, 7:07 PM
#5

Men om du vill köra på din metod, se till att du är så snabb med belöningen att hunden inte hinner sätta sig. I det ögonblick den reser rumpan så "bra!" och in med godbiten i munnen på den. Fokusera på att belöna resandet, sedan när hunden inser att det är lika lönsamt att resa sig som att sätta sig kan du utöka tiden en bråkdels sekund i taget.

jenmjao
5/23/17, 7:14 PM
#6

Snabba belöningar. Kan även säga orde tnär hunden står upp.
Det finns lite olika metoder, vissa lär in ett "hopp" och sedan står hunden för att markera fint att den ställt sig (oftast är det väl under fart, typ gående/fot). Jag lär in igenom tecken, sätter hand framför nosen och direkt när han reser sig belönar jag.
Jag har även lärt in "handtarget" alltså att han ska dutta nosen emot min hand när jag rör den framför honom (/öppnarden på ett visst sätt och visar "upp" den). Så när jag vill ha han stående behöver jag inte locka med godis framför nosen jag kan köra handdutten så han gör rätt innan han snuddar belöningen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: