Annons:
Etikettaktivering
Läst 912 ggr
nashjamie
5/23/17, 7:24 AM

Motionera valp

Så, det här med motion. Jag vet att innan ett års ålder ska man inte se det som motion. Min valp är 3 månader bara, med n del energi såklart. Vi har aldrig motionerat utan vi har strosat i skogen några minuter, gått i våra hagar ca 150 meter och i början så satt hon sig ner o vila, låg och lekte för sig själv osv men nu märker jag att hon vill mer så hon fick följa med när jag sövde sonen i vagnen och det gör jag ute då. Blev väl ca 300 meter fram och tillbaka och hon trava på då och då, men gick mest sakta och lukta, pigg som tusan men då tänkte jag på det om det kanske är för mycket? Hon är alltid lös här hemma så hon bestämmer takt själv. Jag går alltid överdrivet sakta när hon är med för att inte stressa på. Gjorde jag fel? Hon var så nöjd som fick känna mer lukter än bara dom utanför dörren typ hehe. När kan man gå 1-2 km tex utan att det gör något ont för hunden?

Annons:
JoannaLi
5/23/17, 9:42 AM
#1

Jag tycker att du gjorde rätt. 

1-2 km skulle jag säga att du kan prova på med valpen när du tror att det kan funka, om du är beredd på att lasta in henne i vagnen/bära henne/bärsele om/när hon blir trött, och att ni tar det i hennes tempo så att hon bara får stanna och nosa eller leka lite utan att bli orolig.

Changrila
5/23/17, 11:02 AM
#2

Det är ju olika mellan olika raser också. När min senaste salukivalp var 3 månader så gick vi ca 1km två gånger om dagen, då sprang hon runt konstant i full fart, så hur långt hon rörde sig, det vet jag inte :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[AnimeV4]
5/23/17, 12:25 PM
#3

Nu blev jag lite lugnare! Jag knatar på ganska långa sträckor med min curly coated retriever och han tycker att det är skitkul och spännande, men igår när vi gick långt i skogen kände jag "Jag kommer ju ha ihjäl stackarn!😮" fastän han inte alls verkade trött. Dock så är det en ras som fortsätter även om det är tungt eller gör ont.

jenmjao
5/23/17, 2:11 PM
#4

När min hund var valp gick jag inte alls långt, Jag är väldigt försiktig med sådant eftersom jag hört historier där korsbanden gått av (ifrån bekanta) och liknande :) 
Jag började gå 40mins promenader vi 6månader, Däremot fick han springa lös och leka med min andra hund kanske 10-30min om dagen även om han inte fick gå koppel promenad lika intensivt.
Röntgade han och han är totalt fri 👍 Resultatet kanske aldrig blivit annorlunda men JAG är nöjd med hur JAG gjort och alltid gjort (med hundarna innan).

hemul
5/23/17, 3:32 PM
#5

Som jag uppfattat det är ligger största risken i monotonin vid koppelpromenader. Så länge valpen får fjanta runt i sin egen takt och göra sina krumelurer tror jag inte det är så farligt så länge den får möjlighet att vila när den behöver. Rätta mig gärna om jag har fel!

nashjamie
5/24/17, 6:52 AM
#6

#1, 2,5 låter ju hur bra som helst och jag tror hon skulle klara det galant efter 2 gånger faktiskt. Hon är en väldigt livlig valp och otroligt nyfiken. Hon springer ju konstant här på gården och jag brukar känna "men gud lugna ner dig nu så du inte skadar dig eller växer fel" haha! Men hör hur dumt det låter, en valp ska kunna leka utan att växa fel. #3ja men så känner jag också haha. Har bara gått in i skogen typ 15 meter och sen hem igen. Haha! #4 ja alltså sånt finns ju i bakhuvudet hela tiden, detta om röntgen, korsband och att valpen växer "fel". Tack för era svar. Då ska jag våga gå lite längre, så stannar jag när hon blir trött och så fikar jag lite i skogen och när hon verkar vilat upp sig så fortsätter vi gå. Har en mysig 2 km runda i våran lilla skog här där jag mer än gärna sätter mig och gör absolut ingenting hur ofta som valpen behöver hehe. Psssivitetsträning är bra det med!

Annons:
Hornslandet
5/24/17, 10:19 AM
#7

#5 Aldrig fattat detta med att folk direkt får panik om man går nån kilometer i koppel, men det är HELT OKEJ med en valp fritt rusande i skogen… Tror folk man släper med sig valpen mot sin vilja i kopplet eller? Ser inte varför en koppelpromenad över gräsmattor mm skall vara så jäkla "monoton".

Upp till toppen
Annons: