Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1086 ggr
vendelay
2017-05-23 07:24

Kastrera hund eller ej?

Jag kan ingenting om hundar men jag kom att tänka på en konversation jag hade med min hundägande vän för ett tag sedan.

1. Heter det att "kastrera" på både honor och hanar? (Det gör det nämligen på katter)

2. Bör ägaren kastrera sin hund om hunden ej ska ha valpar? Är det skillnad på honor och hanar? Finns det några tydliga fördelar med att kastrera? (Katter rekommenderas ju att kastrera om de inte ska ha ungar)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lojs
2017-05-23 07:47
#1

1. Japp.

2. Jag anser att man bara kastrerar om det finns en bra anledning. Till exempel en tik som har väldigt jobbigt med hormonerna och får hemska skendräktigheter, eller som löper väldigt tätt. Eller en hane som har väldiga problem och inte äter mm om granntikar löper och sådär. 
Det finns många risker med kastrering på hund, tikar kan bli inkontinenta till exempel, pälsen blir ofta sämre, de kan bli mer osäkra och få problem med andra hundar som de inte haft innan mm.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

vendelay
2017-05-28 22:16
#2

Håller alla med Lojs eller vill någon annan skriva något mer?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tiger tok
2017-05-28 22:46
#3

Håller med Lojs!

JoannaLi
2017-05-28 22:49
#4

#2 Nä, jag tyckte att Lojs uttryckte det väl! Kastrering är för mig inget lättvindigt man gör, utan det är en åtgärd för ett problem man annars inte kan lösa, t.ex. sjukdom. Är påverkan av t.ex. tikar/löptikar enorm för en hane, så att det riskerar hans hälsa kan man kastrera ungt, annars anser jag att man väntar till ungefär 3 års ålder för att låta kroppen och knoppen växa färdigt. Ska hunden kastreras pga hälsoförsämring vid löptikar eller dyl (översexualitet) så ska även uppfödaren varskos, för det bör tas i beaktning vid vidare avel på de linjerna. 

En amerikansk studie (?) visade på att ung kastrering påverkade leder negativt och kunde leda till ledfel, och annars finns ju även pälsförsämring, nedsatt metabolism, påverkade hormoner, eventuellt påverkade relationer inom arten etc. Jag anser att man mixtrar inte i onödan helt enkelt :)

Lona
2017-05-28 23:13
#5

Jag håller med Lojs även om min hane faktiskt mer eller mindre är "bekvämlighetskastrerad". Han flyttade in som en oplanerad omplacering, jag hade redan en tik och bor så att det inte går att hålla dem skilda på ett vettigt sätt vid löp. Jag hade definitivt inte tänkt skaffa en hane utan en till tik men då dök Charlie upp så, ja, han kastrerades (och var dessutom krypt). Det var ju ett mindre ingrepp på honom än vad det hade blivit på tiken. Numera är iofs även tiken kastrerad men det är av medicinska orsaker.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
2017-05-28 23:23
#6

Tusen tack för era svar! Då förstår jag bättre 👍🐶

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
tk1971
2017-05-29 07:10
#7

Jag är inne på min tredje tik. Den första kastrerades pga livmoderinflammation, annars skulle hon ha dött. De två andra är okastrerade och jag har inga planer att kastrera dem. Jag ser ingen anledning till att göra det.

hemul
2017-05-29 07:12
#8

Kan ju även nämna inkontinens bland de negativa effekter som kan uppstå. Något att tänka på om man vill kastrera av bekvämlighetsskäl…

Men man bör kanske också nämna att alla inte delar den inställning vi gett uttyck för här. Det är väl lite två läger när det gäller detta. Men jag tycker det känns som kastrering blivet lite av en fluga. För ett par decennier sen skulle du antagen inte ens ha frågat, för kastrerade gjorde man inte utan påtaglig anledning förut. Det var inget veterinärer gjorde reklam för liksom, som det nästan har blivit nu.

Wellcraft
2017-05-29 07:35
#9

Föredrar kastrater.
Har enorm erfarenhet av många, många olika raser och individer, jobbar just nu på hundpensionat och i majoritetsfall är kastrater mycket, mycket trevligare och lättare att ha och göra med än okastrerade hundar, störst skillnad ser jag hos hanar.

Otäcka bieffekter har jag aldrig stött på, trots alla kastrater jag träffat.
Det värsta har varit dålig päls och lätt att lägga på sig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
2017-05-29 11:36
#10

#9, Fast där hänger det lite på ras och typ också, tycker jag (i synnerhet när det gäller hanar). Tex rottis och showlabbe som är avlade med inriktning på "maskulinitet" (testosteron) kan vara stor skillnad med och utan kulor medan jag inte upplever att jaktlabbar förändras mycket alls, generellt sett. De har inte alls samma tendens till översexualitet. Jag tänker att man nog borde se över aveln inom en del raser, dels ovan nämnda men även flera småhundsraser där det inte är ovanligt med översexuella hanar. Man ska inte behöva kastrera för att få en normalt fungerande hund… Jag har annars inte märkt någon större skillnad mentalt på de hundar vi haft som kastrerats, lite luddigare päls och, i någras fall, större hunger. Tyvärr har jag dock träffat de som fått bekymmer som inkontinens (främst tikar) som i några fall inte kunnat medicineras och försämrad mentalitet (främst hanar) med osäkerhet och rädslor.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2017-05-29 12:28
#11

#9 Håller jag absolut med om! Aveln borde ta större ansvar.

Wellcraft
2017-05-29 12:30
#12

#10 Det där vet jag redan.
Jag har att göra med många olika raser, ovanliga som vanliga - men fortf är kastraterna generellt trevligare. Handlar inte bara om översexualitet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

färgfest
2017-05-29 12:40
#13

Det finns många okastrerad hundar som är överviktiga. Det handlar helt enkelt om att vara smart med fodret och motion. 

#9 #12 Jag har upplevt samma sak. Håller med.

Annons:
Hime
2017-05-29 13:25
#14

Det finns fördelar också med en kastrerad hund. Kastrerade hanhundar får mindre problem med prostatan och för tikar slipper de livmoders inflammation vilket för övrigt är en av de vanligaste sjukdomen för äldre tikar. Risken för juvertumörer minskar också. 

Finns både fördelar & nackdelar och som med allt annat tycker jag man får läsa på och sedan väga in vad som passar bäst i ens eget liv.

färgfest
2017-05-29 13:48
#15

#14 Tikar slipper skendraktighet också. Och hanar bryr sig mycket mindre om löptikar etc.

Absolut, finns för- och nackdelar som man måste tänka på.

Maleficum
2017-05-29 14:11
#16

Vi kastrera vår tik när vi fick tillbaka henne. Var fodervärd åt hundskolan men hon klara inte testen för varken ledarhund eller sökhund. Eftersom de inte vill sälja billiga avelshundar har hon avelsförbud och då vi hade jätteproblem med lösa hanhundar under hennes löp (bla grannens hanhund som rymde och följde efter upp i skogen) och det då inte var lätt att hålla isär två stora starka hundar (en labbe och en springer spaniel), den ena som ville para sig (hanen) och den andra som ville leka(vår hund), för mina föräldrar (och mig) så tyckte vi det blev rätt självklart att kastrera då det även fick bort risken för eventuell framtida livmoderinflammation och juvertumörer. Men hon kastrerades inte förrän hon var över året. (Dessutom blev försäkringen billigare då också efter att hon kastrerades ;)).

Har underlättat massor under hennes, hittills, 13 år speciellt efter att Fjant flytta hem till mig och när man varit ute och hon lekt med andra hundar och speciellt lösa hanhundar som kommer springande. Och vi har sluppit jobbig löptid. Extra koll på matgivan (vilket vi ändå fått göra med henne) men inga problem med pälsen eller inkontinens med henne.

Fjant vart kemiskt kastrerad senaste åren i livet då han hade problem med analadenom. Han blev lite mindre intresserad av löptikar speciellt i början efter chippet sattes in annars märktes ingen större skillnad på honom humörsmässigt. Men skönt att slippa tänka på eventuella tjuvparningar när han träffa tikar och han funka super att gå lös utan att bry sig om andra hundar. Dessutom fick han lite bättre aptit speciellt under löptider.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

KatarinaSt
2017-05-29 14:17
#17

Om man valt ras bl a pga pälsen så vore det ju trist att kastrera i onödan. Av andra cocker spaniel-ägare så har jag hört att han-hundars päls oftast blir extremt dålig efter kastrering, vilket känns avskräckande. Har sett kastrerade cocker hanar gå runt med valp-päls som drar åt sig smuts och väta och måste rakas. 

Det kan tyckas fåfängt, visst, men det står jag för i så fall.

Om det visar sig att min hund visar på extrema problem med löp-tikar etc så är det en annan femma. Men då finns det i alla fall en anledning till kastrering.

vendelay
2017-05-29 14:37
#18

Oj, nu kom det en massa andra åsikter. Spännande! Fortsätt gärna, jag vill lära mig mer.

Detta kanske låter som en dum fråga men jag hoppas att jag får låta lite korkad 😃 Hur funkar det med löpande tikar? Kan de få typ järnbrist om de blöder mycket? Eller är det extremt ovanligt? Hur håller människan rent när tiken löper?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

JoannaLi
2017-05-29 15:17
#19

#18 Jag har inte hört om en tik med järnbrist, men mycket intressant tanke! Det finns säkert någon annan som vet :) 

Och rent brukar man antingen hålla mha en såkallad löptrosa med en binda inuti, men de är ofta obekväma (tikarna har starka instinkter att "tvätta" sig själva, och trosan förhindrar ju det beteende, vilket skapar obehag) etc, så för det mesta försöker vi att låta tikarna gå utan. Filtar/lakan över textilbäddar, mycket Bia-bäddar som går att städa av, skura golven ofta - men tikar är ofta mycket duktiga på att städa upp sina egna blodfläckar :) (Då får de ju också tillbaka lite av järnet.)

hemul
2017-05-29 16:41
#20

De blöder väl inte så mycket heller va? Jämfört med oss, menar jag.

Annons:
Lona
2017-05-29 18:37
#21

#12, Oj, det var inte bara riktat mot dig (även om jag taggade ditt inlägg) som att "jag vet minsann bättre än du" utan mer som en vidarefundering och även egen erfarenhet :-) . (Äsch, nu trasslar jag in mig, i vilket fall var det inte pekpinneaktig menat om det uppfattades så :-) )


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
2017-05-29 19:39
#22

#20 Det undrar jag också, för jag har förstått det som att de åtminstone blöder längre perioder än människor? Inte bara en vecka i taget liksom?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: