Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1553 ggr
j.a
2017-05-22 17:02

Avla på hund utan stamtavla

Hej! Har en Bichon Maltese (köpt här i Spanien där vi bor) men vi har ingen stamtavla eller liknande på henne. Hon har vart på "check-ups" hos veterinären och allt ser jättebra ut däremot vet jag ej om hon är efter ras standard. Just nu går jag och sambon i funderingar över kastrering(sterilisering?) eller ej. Hade vart mysigt med valpar från henne om många år framöver, men hur funkar det i Sverige? Sen kommer vi inte behålla alla valpar själva, kommer någon vilja köpa/adoptera valpar utan stamtavla? Hur funkar det? Skulle även uppskatta åsikter och synpunkter på kastrering/sterilisering. Tack på förhand!

Annons:
Vinternos
2017-05-22 17:11
#1

Hälsan och mentaliteten är viktigare än stamtavla enligt min mening.  Lösa knäleder är vanligt hos små hundraser samt även ögonproblematik. Detta kräver ofta röntgen och ögonlysning, dvs mer utförligt än en vanlig veterinärkoll. Vidare kräver en valpkull otroliga mängder tid och planering,  det är dessutom kostsamt(kejsarsnitt är svindyrt och ofta oplanerat).
Varför vill ni kastrera? Har ni lagt märke till tendenser till skendräktighet eller liknande?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

JoannaLi
2017-05-22 17:12
#2

Jag hade inte tagit valpar på henne! Framförallt för att ni inte vet hur hennes gener ser ut, vilka sjukdomar hon kan bära på, vilka skador hon kan föra vidare. Hon kanske är frisk, men hon kan fortfarande bära på genetiska problem, tyvärr. 

Det finns alltid folk som vill köpa söta valpar, så nog får ni dem sålda, men det är inte vad jag oroat mig för. 

Jag tycker att det är jättesunt att ni verkligen tänker igenom beslutet! Och vill ni ta en kull någon gång, så hade jag börjat sätta mig in i en ras, med dess linjer, sjukdomar och problem, och sen valt mig en tik att satsa på. Gärna gå lite uppfödarutbildningar etc :) 

Jag personligen är lite anti kastrering (inget jag gjort med mina, om det inte är en behandling mot ett problem, som t.ex. pyo eller dyl.), men tycker folk att det är värt det för sig själva och sin hund så säger jag ingenting :)

Aleya
2017-05-22 17:16
#3

Som med katter, hundar eller andra djur så tycker jag (mitt tycke och inte nått annat) att man ska inte avla när man inte vet bakgrunden på ett djur. Man vet inte om det finns sjukdomar som är dolda eller andra fel. För vissa sjukdomar kan dyka upp om två bärare av anlag parar sig. Så jag skulle personligen inte rekommendera eller göra det själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

j.a
2017-05-22 19:43
#4

Tack för svar, kul att höra andras tankar. Precis som jag sa så är det inte på flera år, men vill ändå sätta mig in i ämnet! #1 #2 just angående kastrering så har jag fått många som sagt till mog att det är völdigt hört att göra för att förebygga/motverka livmoderinflammation och juvertumörer. Hur ser ni på det?

j.a
2017-05-22 19:44
#5

* många som sagt till mig att det är väldigt värt att göra… Skulle det såklart stå :)

Aleya
2017-05-22 19:54
#6

#4 ja jag tycker det låter som en bra idé att kastrera utan att ta kull för att minska risken för dessa saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
JoannaLi
2017-05-22 21:43
#7

#4 Tja, det är väl för mig det enda positiva argumentet. Jag tycker bara inte om att mixtra med hundarnas fysik, mentalitet och hormoner "ifall att", eller i förebyggande. Man riskerar rädslor, mentalitetsproblem, inkontinens, övervikt och pälsförändringar, och så hittade jag en studie om (visserligen tidig kastration, dvs. 6-10 månader om jag inte missminner mig) som visade på att de kastrationerna ökade riskerna för ledproblem och -fel. 

Om jag ska kastrera en hund vill jag att den ska vara vuxen fysiskt och psykiskt innan :) 

Men jag har ingen fast ståndpunkt i frågan, utan det är bara hur jag ser på det just nu.

Hiro
2017-05-22 22:29
#8

#4 Det jag har hört om det är att om du har en avelstik som får typ 3+ kullar DÅ så kan det hjälpa till men att bara ta en kull är plus minus noll

Shireelin
2017-05-23 00:08
#9

Vad jag har hört ska man inte ta första valpkullen på tikar för sent heller, kommer inte ihåg exakt vid vilken ålder det blir olämpligt. Kanske värt att kolla upp, vet ju inte hur gammal din hund är nu och vad om några år innebär :)

Mysisa
2017-05-23 01:13
#10

Nu förespråkar jag absolut inte blandras avel på någon nivå alls och det är just vad det blir när hunden inte har stamtavla. 
Du vet ingenting som vad som finns bakom din hund gällande sjukdommar osv så det blir lite som att spela rysk roulet med oskyldiga valpars liv.
OM du ändå bestämmer dig för att du absolut vill ta en kull på henne. Gör alla hälsotester som rasen kräver och gärna lite till. En vanlig check up räcker inte.
Jag vet inte vad för sjukdommar och problem din ras har men med tanke på storleken så borde ögonlysning och patella undersökning vara på sin plats.
Som sagt gärna mer eftersom du inte vet alls vad som finns bakåt.
Sen bör du välja en frisk hane med stamtavla så det åtminstonde går att följa bakåt vad hanen bär på för gener. Kan vara svårt att hitta en dock då de flesta med dokumenterat friska hanar väljer att låna ut sina hundar till renrasiga dokumenterat friska tikar.
Sen måste du självklart läsa på allt om dräktighet, valpning och valparnas första tid innan du parar henne, skaffa gärna en mentor som kan guida dig. Bäst är om du hittar en mentor som faktiskt låter dig vara med vid en valpning. Det kräver så klart att du känner tiken bra, eller snarare att hon känner dig och litar på dig.
Läs på om vad som kan gå snett och se till att ha en buffert så du klarar veterinär räkningarnaom allt går åt helvete. Kan bli en dyr historia om det bir kejsarsnitt och sen sjuka valpar.
Jag vet inte hur det ser ut i spanien, men jag misstänker att det ärväldigt stor risk att din hund kommer från en puppy mill då hon är köpt i en djuraffär.
Gör du allt som jag skrivit ovan så kommer dina valpar vara 1000 ggr bättre behandlade än din lilla tjej och hennes mamma så det talar för att du borde kunna sälja valparna till folk som har ett hjärta och är lite pålästa i Spanien. 
Du kommer inte kunna ta lika mycket betalt för dina valpar som en seriös uppfödare eftersom din tjej inte har stamtavla och seriösa köpare är pålästa. Duy kommer därför gå back ekonomiskt på din kull om du gör allt som krävs för att valparna ska få en bra start i livet och din tjej ska få en bra dräktighet då du enbart kan begära pet store kostnad för dina valpar.
Om du är seriöst intresserad utav avel så rekomenderar jag dig att köpa en ny tik, låt din prinsessa vara en sällskapshund och skäm bort henne, sen kan du avla på den nya tiken som du köpt in för avel och gjort efterforskningar på.
Ska du kastrera så gör det direkt efter första löpet, det är då risken för juvertumörer sjunker som bäst, men läs på om risker med kastrering innan!
Inkontinens tex är vanligt hos kastrerade tikar.

minavitas.wix.com/kennel

j.a
2017-05-23 13:10
#11

TACK för alla svar!! Tycker det är väldigt intressant att höra vad ni har att säga, kul att få in olika åsikter. Tycker det är ett intressant ämne. (Hon är bara 1 år, så inget som är aktuellt nu, och det kommer inte bli valpar från henne! Eventuellt vid en framtida hund.) Tack för er tid och utförliga svar!!

Upp till toppen
Annons: