Annons:
Etikettraser
Läst 2877 ggr
[JjjJjjJ]
2017-05-22 13:03

Vilken ras?

Hej! 
Jag är på jakt efter en passande hundras. Jag har letat och letat men kan inte riktigt bestämma mig. 
Så jag tänkte skriva lite om vad jag söker i en hund och sedan låta er tipsa, tipsa, tipsa! 

*Lugn, eftersom att jag är väldigt lugn
*Tystlåten, eftersom att jag är väldigt känslig för ljud. Jag står dock ut med lite skall då och då
* Inte kräva sådär jätte mycket, jag skulle vilja träna lite lydnad på hobbynivå och cykla med hunden, och promenera såklart 
*Korthårig
*Så lite jaktinstinkt som möjligt, ska gå att ha lös, med träning förstås
*Jag vill att hunden ska ty sig till mig och inte älska allt och alla 
*Jag vill ha en bästa vän i vått och torrt. En hund som älskar att gosa och vara nära. Och som även klarar av att ta det lugnt ibland, eftersom att jag får perioder då jag är väldigt nere

Så, vad tror ni? Finns det någon passande ras? 

Mvh :)

Annons:
[Forest]
2017-05-22 14:39
#1

Rasgrupp 9 då du inte vill ha en för mycket krävande ras, skulle du skaffa en mer krävande ras är risken stor att den skaffar sig oönskat jobb som kanske larmar på allt och ingen.  Har du tid för hund annars tänker jobbar/pluggar du? Hur skulle en dag se ut hos dig för en hund?

[JjjJjjJ]
2017-05-22 15:03
#2

#1 Jag ska börja jobba efter sommaren (daglig verksamhet). Vet dock inte tider och så. Så jag tänker ju självklart vänta tills jag vet innan jag skaffar en hund. Men kommer antagligen att kunna ha med hunden på jobbet, annars så skaffar jag dagmatte. Eftersom att jag inte vet hur jag kommer att jobba så vet jag inte hur en dag kommer att se ut. Men hunden kommer att få en långpromenad/cykling om dagen iallafall, på minst en timme + kortare promenader och lite trix träning. Jag har kollat i rasgrupp 9, men jag hittar ingen som jag riktigt fastnar för, antingen har dem för lång päls (vill inte hålla på med så mycket pälsvård, lite är dock ok, som borstning) eller så har dem en för kort nos. Gillar dock Cavalier king charles spaniel, men den verkar vara väldigt sjuk. Jag vill ju helst ha en friskare ras :)

parsley
2017-05-22 16:38
#3

#2 Tänk på att en del av raserna med lång päls  kan klippas ner, om man inte vill ställa ut den.

Kiwi2024
2017-05-22 16:55
#4

korthårig chihuahua? Chinese crested dog? Kromfohrländer? Papillon? Phalene? (som papillon med hängande öron) Prazsky krysarik? Pudel?( finns många storlekar att välja på och man kan ha kortklippt). Russkiy toy? 

Det var dem från grupp 9 som jag kom på. Nu vill du iochförsig cykla med hunden men det borde gå även med en liten hund. Sen ville du inte ha en hund med mycket skall men det är ju mycket en träningssak också!

Lilahnee
2017-05-22 18:26
#5

Om du kan tänka dig att tumma på jaktinstinkten och låta hunden springa av sig på inhägnat område så tycker jag att någon av vinthundarna skulle passa dig jättebra, en Saluki eller Whippet kanske? Ofta väldigt lugna (inomhus åtminstone), gillar att ligga nära och skäller inte överdrivet mycket.

Vixxen
2017-05-22 19:22
#6

Bedlington terrier!

Annons:
[JjjJjjJ]
2017-05-23 07:33
#7

#4 Tack för alla tips. Jag sökte på nedklippta pudlar och dem var ju riktigt fina! :) Som #3 skriver så är det kanske ganska lätt att bara raka ner hundens päls. 

#5 Åh vinthundar, jag har alltid varit svag för dem. Jag skulle jätte gärna ha en men det jag oroar mig för är hur jag ska hitta en plats där dem kan springa lösa. Jag får fråga runt lite. Åh nu blev jag sugen på en vinthund, det kanske helt enkelt får bli en sån även fast dem har mycket jakt i sig, allting kan ju inte vara perfekt hihi :) 

#6 Bedlington terrier har jag aldrig tänkt på, jag ska genast sätta mig och läsa om dem. Tack för tipset :)

Kapitulerar
2017-05-23 07:38
#8

Jag tycker att shih tzu stämmer in på det du vill ha. Dock är ju shih tzuer långhåriga hundar men det är lätt att klippa ner dem, man ska dock vara försiktig med pälsen mellan ögonen och ha koll så att pälsen inte växer in i ögonen då det kan skada. Glada och lättsamma hundar som anpassar sig bra efter situation. :)

malinroth
2017-05-23 09:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Jag tycker också att bedlington terrier passar in på det mesta. Behöver ju klippas men håller man den ganska kortklippt krävs inte så avancerad pälsvård däremellan, borsta igenom då och då bara. Om man inte vill ställa ut då krävs det ju desto mer. Min erfarenhet av bedlington; En tystlåten, väldigt trevlig ras. Glad men inte översvallande och "flamsig". Väldigt mysig och lugn inomhus men gillar att springa och sträcka ut ordentligt när man är ute. Mycket lättsam hund att ha. Behändig storlek och jätteskönt med en hund som inte fäller tycker jag!

[Forest]
2017-05-23 14:30
#10

Vad man ska veta att pälsraser kräver lite tid trots att man klipper ner dom. Vi har tre små pudlar och har dom nerklippta var 8 -9 v klipps dom, mellan denna tid borstas, badas det samt hygienklipper jag dom med lite (ögon,rumpa,nos) beroende på hur mycket pälsen växer. Det kostar lite 650 kr tar ett företag per hund, då klipper dom efter kundens önskemål samt badar och fönar dom. Klipper våra och kompis hundar. Klippmaskiner,flera olika skär,saxar, fön och shampoo/balsam har jag köpt och räknar lite snabbt så har jag köpt för mer än 8000 kr 🤫

Själv anser jag att pudel är en trevlig ras, sportig med på det mesta och orkar gå våra långa promenader utan problem. 😃

hemul
2017-05-23 15:27
#11

#7 Bor du i en någorlunda stor stad brukar det finnas rasthagar som kommunen ordnat (= till för alla). Sen har jag upptäckt att det också kan finnas "alternativa" hundklubbar, d.v.s. inte SKK eller Bruks och inte så dyra som ofta har saker som rasthagar, agilitybanor o.s.v. Har hittat två här som kostar max 150 per år. Den ena har agilitybana och två rasthagar, varav den ena är jättestor och ligger i skogen. Inte nästgårds, men ok cykelavstånd, ungefär en halvmil. Så kolla upp sånt!

[Faux Ine]
2017-05-23 23:30
#12

Mops eller någon slags bulldog kanske? 😃

Wheaten05!
2017-05-24 06:33
#13

Dvärgschnauzer?

Annons:
[JjjJjjJ]
2017-05-27 12:24
#14

#8 Dem är ju jätte söta när man rakar ner dem, men jag vill helst inte ha en ras med kort nos. Shih Tzu har väl en ganska kort nos? :) 

#9 Dem låter nästan perfekta, men jag har ganska svårt för deras utseende tyvärr, jag vet att man inte ska gå efter utseendet men jag kan inte låta bli. Men jag ska fortsätta att läsa om den ändå :) 

#10 Hm ja det skulle ju vara behändigt att lämna in dem för klippning. Jag kanske ska kolla upp pudeln lite mer iallafall :)

#11 Oh okej, tack för tipsen! Detta ska jag genast kolla upp :)

#12 Dem är ju jätte söta men jag vill inte ha en hund med kort nos tyvärr :) 

#13 Dem verkar härliga, dock så har dem väl ganska lätt till skall?

Isalel
2017-05-27 12:46
#15

Jag tycker att rasen du själv fastnat för med cavalier king Charles låter väldigt lagom utifrån din beskrivning. Det finns ju många rasbundna sjukdomar men det borde också finnas kennlar som avlar utifrån att få så friska individer som möjligt? Jag köpte en hund utan några särskilda rasbundna sjukdomar men har redan efter ett år haft ett par åkommor som jag inte räknat med…man kommer ju inte riktigt ifrån att hundar också kan bli sjuka/allergiska/skada sig. Däremot är det viktigt att man läser på på olika försäkringsbolag för att se om de friskrivit sig från rasspecifika sjukdomar, annars kan det bli väldigt dyrt.

[AnimeV4]
2017-05-27 13:02
#16

Jag tycker att dalmatiner låter klockrent för dig. Jag har väldigt liknande krav, men pga olika saker blev det en annan ras som förstahund.

Annars:

-Lugna inne, alerta ute.

-Tystlåtna, men kan morra/låta lite om de vaktar. Alla individer gör inte det.

-Kräver inte så mycket. Rasstandarden är missvisande. Enligt två uppfödare jag pratade med räcker en timmes lösspring och sök efter sin mat. De är allround och hänger gärna med på vad du erbjuder och är gärna med på cykelpromenader.

-Korthåriga, men fäller vassa hår som sätter sig i tyg. B-vitamin kan dämpa fällningen.

-Goda förutsättningar för att kunna ha lösa då de har en låg jaktlust och har en historia där de användes som vagnhundar som skulle följa häst och vagn eller häst och ryttare. När människorna var borta vaktade de vagnen.

-Tikarna är enligt en uppfödare mer reserverade medan hanarna älskar allt och alla. Detta är olika beroende på vad uppfödarna riktar sig in på.

-Jag skulle säga att de är lika mycket myshundar som de flesta raser.

Källa: 4 olika uppfödare!😃

MEN. Dalmatinern har en speciell njurfunktion och är benägna att få den ena typen av urinsten lättare om man utfodrar felaktigt. Det man vill undvika är proteinet purin. Dock så finns det vissa som avlar fram så kallade LUA-dalmatiner (motsats HUA) som har en normal risk för den typen av urinsten. Inte alls så krångligt som det låter. Vissa torrfoder är speciellt bra och annars är det lätt att hålla sig till lamm/fågel.

[JjjJjjJ]
2017-05-27 13:55
#17

#15 Ja det är sant. Kanske ska satsa på en sån iallafall. Om de blir så så får jag helt enkelt bara vara väldigt noga med att kolla upp saker och ting. :)

#16 Åh Dalmatiner… Jag tycker att dem är så vackra! Men jag har läst att dem kan vara ganska lömska och svåra? Vet dock inte om det stämmer. Men jag ska läsa på mer om dem! Tack för tipset! Får man fråga vilken ras du valde som första hund istället? :)

[AnimeV4]
2017-05-27 15:22
#18

#17 Det är både sant och inte sant. När filmen 101 dalmatinerna kom ville ju alla ha en dalmatiner (jämför med Lassie) = efterfrågan blev stor, vilket resulterade i att man avlade på allt möjligt utan att ha mental hälsa i åtanke. Idag har vi flera uppfödare som avlar på mentalt stabila individer och därmed föds det fram trevliga hundar🙂Fast vi har även uppfödare som avlar på hundar med både dålig mentalitet och hjärtfel…. Sen vet jag inte hur du menar med svåra om du tänker svåra att ha att göra med i allmänhet? I sådana fall skulle jag säga att de tvärtom är väldigt enkla att ha att göra med.

Jag har en curly coated retriever. 12 veckor imorgon!😃Först var jag väldigt orolig i mitt rasval eftersom jag trodde att alla raser krävde alldeles för mycket, men jag insåg efter lite pepp att jag visst kommer att vara aktiv nog för en curly. Dalmatiner blir nog en annan dag😉

Kapitulerar
2017-05-27 15:32
#19

#14 - shih tzu har relativt kort nos men de har inga problem med andningen. :)

Lona
2017-05-27 15:50
#20

#19, Nja, shih tzu tillhör de brakycefala raserna och är med i SRD med hänsyftning på bla andning och ögon. Även om de inte har lika extrem skallform som tex mops och fralla och inte har samma svåra problem med andningen så ÄR de kortnosade och har dessutom problem med knipta näsborrar. Vill man gärna ha en shih tzu så tycker jag absolut att man ska skaffa en - men vara mycket noga med andningsvägarna på föräldrarna och släkten. Där är fina utställningsmeriter INTE en garanti för bra andning, trots SRD.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Fransu
2017-05-27 16:14
#21

Jag har levt med shih-tzu i 12 år och han har definitivt besvär av sin korta nos. Framförallt när det är varmt. Han har dessutom haft mycket problem med sina stora utstående ögon. Många veterinärbesök har det blivit genom åren. Han har även haft flera halsinfektioner som beror på hans korta nos enligt veterinären. Däremot hade min mamma också en shih-tzu som hade längre nos och han var betydligt sundare än vår lille herre.

Annars tycker jag whippet stämmer bra på dina önskemål, förutom kanske jaktinstinkten förstås.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[AnimeV4]
2017-05-27 17:34
#22

#20 och #21 Kan man se om de har/kommer få besvär redan i valplådan?

Fransu
2017-05-27 18:27
#23

#22 När vår shih-tzu var valp var han ibland tvungen att öppna munnen för att kippa efter luft eftersom hans nos var så trång. Det växte tack och lov bort. Men varningsklockorna borde ju ha ringt då. Men vi såg bara den lille söta valpen… Min mammas shih-tzu hade inga som helst andningsbesvär när han var liten. Så det är ju ett tips, att vara ett tag hos uppfödaren och umgås med valparna. Man kan säkert se med blotta ögat om nosen är väldigt intryckt. För vår del blir det aldrig en plattnos igen. Tyvärr, för shih-tzun som ras är väldigt trevlig och mysig på många sätt annars.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[AnimeV4]
2017-05-27 18:30
#24

#23 Intressant. Tack för svar! Jag har själv varit lite inne på rasen, men den faller nog på att den är självständig och gör lite som den själv vill😛

Fransu
2017-05-27 18:42
#25

#24 Haha, ja minst sagt! Ingen "will to please" i en shih-tzu. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[AnimeV4]
2017-05-27 18:51
#26

#25 Jag får be om ursäkt. Jag blandade faktiskt ihop shih-tzun med tibetansk spaniel! Fast jag tror nog att jag kikat även på shih-tzun då jag var väldigt inne på småhundar ett tag🙂

Fransu
2017-05-27 19:34
#27

#26 Det är lugnt. Tibetansk spaniel ska ju vara en väldigt sund och trevlig ras har jag hört. Har ingen personlig erfarenhet av rasen, men har bara hört positivt. Men kan ju vara så att den inte heller har jättemycket vilja att alltid vara till lags.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-27 19:42
#28

#27 Den jag träffat var respektingivande och lite sur, fast det var en tant också! "En valp springer förbi en meter bort? MORR".😂De är självständiga och gör lite som de vill, vill jag minnas😛

[JjjJjjJ]
2017-05-29 12:19
#29

#18 Okej, ja jag är ju väldigt förtjust i dem. Jag kanske ska ta och besöka någon uppfödare. Har du något tips på en bra uppfödare? Du kan skicka PM om du vill. Åh Curly Coated Retriever är ju så fina! :') 

En Shih Tzu blir inte då, pga nosen.

Ni får jätte gärna fortsätta att tipsa, då jag inte har bestämt mig för någon ras än. Detta är verkligen jätte svårt! Hur sjutton kunde ni som har hund bestämma er för en passande ras?

[AnimeV4]
2017-05-29 13:15
#30

#29 Jag skickar ett PM🙂Jo, vissa kallar dem aristokrater i retrievergruppen😃

För min del gick jag igenom måååånga raser och läste noga på köpahund.se och så gallrades fler och fler ut pga olika saker såsom hälsa eller egenskaper jag inte skulle kunna tänka mig. Har man likvärdiga raser kan man välja utifrån utseende om man så vill.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/

tiger tok
2017-05-29 15:47
#31

Tibetansk spaniel! Känner två, mycket trevliga, inte så svåra att träna, mysiga, behändiga, inte korthåriga dock, men lättskött päls! (hälsa på uppfödare, min erfarenhet är enbart från två individer! Eller en Corgi kanske?

[AnimeV4]
2017-05-29 17:53
#32

#31 Vad säger du om självständigheten hos tibetansk spaniel? Och är de envisa och gör som de själva vill?

[JjjJjjJ]
2017-05-30 10:58
#33

#31 Hm, jag har fått för mig att Tibetansk spaniel har väldigt lätt till skall, vet dock inte om det stämmer. Pälsen är jag inte heller så förtjust i. Men hittar jag rätt ras så står jag ju såklart ut med lite mer päls än vad jag tänkt från början. Jag ska sätta mig och läsa om rasen iallafall. Corgi, dem är ju så fina!! Hur går det dock att cykla med dem? De har ju så korta ben. Tack för tipsen :)

Lona
2017-05-30 16:26
#34

Corgi är definitivt skälligare än tibbespaniel!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[JjjJjjJ]
2017-05-30 16:50
#35

#34 Åh okej då vet jag. Tack :)

BlacksilveR
2017-05-30 17:33
#36

#14 Har två Dvärgschnauzrar och tror nog en sån skulle passa dig riktigt bra också! Visst, en del kan vara "skälliga" av sig ibland men det är ändå så individuellt. Min ena skäller inte särskilt mycket, men han dras tyvärr ganska lätt igång igen av den yngre då han skäller rätt mycket på främmande folk. Vår granne hade en Dvärgschnauzer förut och hon skällde nästan aldrig.  

De har inte särskilt mycket jaktinstinkt i sig, förutom kanske för råttor och möss då som de förr i tiden avlades att fånga. Visst kan mina springa efter nån hare eller katt om de är lösa men tappar ganska snabbt intresset och kommer tillbaks.

Pälsen är lättskött då de är strävhåriga och de fäller inte heller. Pälsen plockas ner ungefär 2 ggr/år men om man inte tänker ställa ut den kan man raka ryggen med en rakapparat också. Skägget och benen behöver borstas kanske en gång i veckan, beroende på hur mjuk pälsen är. 

Dvärgschnauzern är en perfekt allroundhund, en hund med möjlighet till mycket i ett litet paket. :) Kan springa på en agilitybana lika gärna som att ligga hemma i soffan.

tiger tok
2017-05-30 19:43
#37

#32, att döma från intrycket av dessa hundar, ena hade kanske inte riktigt så mycket Will to please som den andra, men så trevliga båda två! Jag uppfattade åtminstone den ena som lättlärd, den andra tycker jag inte var svår heller, bara ointresserad. Skulle absolut kunna tänka mig en själv!

[JjjJjjJ]
2017-05-31 21:20
#38

#36 Dem är så söta och charmiga. Jag oroar mig dock lite för pälsen, även om det kanske är enkelt att fixa. Och så det där med skällandet, jag vet inte om jag skulle våga chansa på att få en individ som inte skäller så mycket. Men tack för bra information, jag ska nog sätta mig och läsa om rasen iallafall :)

Upp till toppen
Annons: